kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۳۸۱
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۳
مردم شهرهای کشور در راهپیمایی 13 آبان:

حتی یک لحظه با آمریکا کنار نخواهیم آمد

مردم استان‌های مختلف کشور با حضور گسترده و پرشور در راهپیمایی ۱۳ آبان با سردادن شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» انزجار خود را از آمریکای مستکبر اعلام کردند.

بر اساس این گزارش، راهپیمایان مسیرهای راهپیمایی را با حمل دست‌نوشته‌ها و پلاکاردهایی با مضمون «هیهات مناالذله»، «آمده‌ایم تا بگوییم آماده‌ایم»، «مرگ بر آمریکا»، «نسل علی‌اکبر، فداییان رهبر»، «حتی یک ‌لحظه با آمریکا کنار نخواهیم آمد» و «ملت ما دشمن شماره یک خود را آمریکا می‌داند» طی کردند.
۱۳ آبان که به نام روز دانش‌آموز می‌شناسند و در اغلب موارد نیز دانش‌آموزان راهپیمایان این روز بزرگ هستند اما دیروز نه فقط جمعیت دانش‌آموزی بلکه قاطبه مردم در راهپیمایی این روز بزرگ شرکت کرده و شعار استکبارستیزی سر دادند.
در این روز مرد و زن پیر و جوان و ادیان و قومیت‌های مختلف با حضور پرشور خود ثابت کردند تا آخرین قطره خون خود پای آرمان‌های انقلاب اسلامی و نظام ایستاده و حتی تشدید تحریم‌های ظالمانه نمی‌تواند خللی در عزم و اراده ملت ایران ایجاد کند.
در جریان راهپیمایی ۱۳ آبان در استان‌های مختلف کشور شخصیت‌های برجسته سیاسی، نظامی و فرهنگی و همچنین مسئولان حضور داشتند که در زیر برخی از محورهای اظهارات و سخنرانی‌های آن‌ها را مرور می‌کنیم.
کرج: معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم گرامیداشت یوم‌الله سیزدهم آبان در کرج با اشاره به اهمیت حضور مردم به ویژه دانش‌آموزان در این روز، اظهار کرد: 13 آبان روز نماد مبارزه با استکبار است، مردم ایران عزیز همیشه از ناحیه دشمن به ‌عنوان جنگ‌‌طلب و تروریست معرفی می‌شوند.
سرتیپ محمدرضا نقدی معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا ملت ایران اسلامی را تروریست می‌خواند، گفت: رئیس‌جمهوری سابق آمریکا نیز مردم ایران را محور شرارت می‌خواند.
نقدی با تأکید بر اینکه روسای جمهور آمریکا مردم ایران را خشونت‌‌طلب نامیده‌اند از مردم ایران به عنوان مردمی رئوف و پاک یاد کرد و گفت: این مردم ‌آزارشان به یک فرد ضعیف نمی‌رسد درحالی‌که روسای جمهور آمریکا آنها را محور شرارت می‌نامند.
ساری: همچنین معاون سیاسی سپاه پاسداران، در مراسم ملی ۱۳ آبان در ساری، ۱۳ آبان را تداوم ایستادگی و مقاومت ملت برابر استکبار جهانی و آمریکای جهانخوار بیان کرد و گفت: دانش آموزان در طول انقلاب اسلامی همواره حماسه‌آفرین بوده‌اند.
سرتیپ یدالله جوانی، تصریح کرد: امروز امید رهبری به جوانان، دانش‌آموزان و دانشجویان برای تداوم‌بخشی حرکت انقلاب اسلامی به سمت آرمان تمدن‌سازی است از این‌رو ۱۳ آبان روز مبارزه با استکبار جهانی است زیرا انقلاب ما قیام و مبارزه با طاغوت بودن و آمریکا مصداق طاغوت زمانه است.
جوانی تصریح کرد: در ۴۰ سال اخیر تلاش شد در ایستادگی ملت ایران علیه آمریکا خدشه وارد شود اما موفق نشدند زیرا استکبارستیزی منشأ و ریشه دینی دارد. وی با اشاره به شبهه افکنی برخی‌ها در زمان کنونی و زیر سؤال بردن اشغال لانه جاسوسی گفت: این در حالی است که آمریکایی‌ها سفارت خود را به مرکز فساد و لانه جاسوسی و توطئه تبدیل کرده بودند و جوانان با تسخیر لانه جاسوسی، انقلاب دوم را خلق کردند.
جوانی با بیان توطئه روانی آمریکا مبنی بر اینکه ۱۳ آبان ۹۷ روز انتقام از ملت ایران و به صفر رساندن صادرات نفتی ایران خواهد بود گفت: امروز در روز ۱۳ آبان شعار اصلی مردم ما مرگ بر آمریکا است و آمریکایی‌ها می‌خواستند مقاومت ملت را درهم ریزند اما ملت با ایستادگی توطئه‌ها را درهم خواهند ریخت و جمهوری اسلامی روزبه‌روز بالنده‌تر می‌شود.
بیرجند: متولی آستان قدس رضوی هم در بیرجند گفت: 13 آبان نقطه عطف مبارزه همیشگی ملت ایران با استکبار جهانی است.
حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در مراسم راهپیمایی یوم‌الله ۱۳ آبان ماه، اظهار کرد: سیزدهم آبان ماه در خاطره ملت بزرگ ایران حوادثی را به یاد می‌آورد که هرکدام نقطه عطفی در تاریخ مبارزات همیشگی ملت ایران با استکبار جهانی است.وی با بیان اینکه سیزدهم آبان یادآور ایثارگری‌ها و شهادت‌هایی است که عزیزان نوجوان ملت ایران برای مقابله با استکبار خون‌های پاکشان بر زمین ریخته شد، افزود: استکبار در واژگان قرآنی و فرهنگ دینی ما روحیه مضمون و سخت ناپسند است.رئیسی با بیان اینکه مستکبرین و زیاده خواهان مردمی را که دم از خداوند بزنند و نفی استکبار و استعمار کنند را برنمی‌تابند، گفت: دانش‌آموزان و دانشجویان بر اساس خداخواهی و نفی استکبار به میدان آمدند.
کرمان: نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری، در کرمان، گفت: آمریکا محکوم به شکست در برابر ایران است.آیت‌الله سیداحمد خاتمی با بیان اینکه نسل دوم و سوم انقلاب در راهپیمایی ۱۳ آبان حضوری باشکوه و پررنگ دارند، افزود: جنایات آمریکا علیه ایران مربوط به سالیان طولانی است.وی با اشاره به کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۴۲ گفت: از جمله جنایات آمریکا می‌توان به انجام کارهای جاسوسی در سفارتخانه خود، واقعه طبس و هشت سال جنگ تحمیلی اشاره کرد.خاتمی با اشاره به حمایت‌های آمریکا از رژیم ستم‌شاهی تصریح کرد: امروز شاهد راه‌اندازی جنگ اقتصادی توسط آمریکا علیه ایران اسلامی هستیم.
کرمانشاه: رئیس دفتر عقیدتی و سیاسی فرمانده کل قوا گفت: تضاد ما با آمریکا ماهوی است.
حجت‌الاسلام علی سعیدی شاهرودی، در مراسم گرامیداشت یوم‌الله ۱۳ آبان در اجتماع باشکوه مردم کرمانشاه با یادآوری خاطرات مهم ۱۳ آبان اظهار داشت: تبعید امام به ترکیه در ۴۳ و شهادت دانش‌آموزان و دانشجویان ۵۷ و تسخیر لانه جاسوسی که به تعبیر امام انقلاب دوم لقب گرفته شد که نقطه عطفی در حرکت انقلاب و صیانت از کیان نظام و انقلاب بود
وی افزود: ما برای ایستادگی در برابر آمریکا مبانی و استدلال داریم، تضاد ما با آمریکا ماهوی است، شکلی نیست؛ آمریکا با اساس دین مخالف و دنبال سلطه است ولی ما دنبال حقیقت و ارزش‌ها هستیم و این دو چیز از دو جنس است.
وی با بیان اینکه تضاد ما با آمریکا راهبردی و زیربنایی است و نه تاکتیکی و سلیقه‌ای افزود: تضاد ما قائم به شخص نیست و هر جناحی بر سر کار بیاید، همان روش را دارد و فرقی بین دموکرات و جمهوری‌خواه نیست.
خرم‌آباد: سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: 13 آبان روز اتحاد و انسجام ملت ایران است.سرتیپ رمضان شریف در مراسم راهپیمایی ۱۳ آبان در مصلای الغدیر شهر خرم‌آباد، اظهار داشت: امسال ۱۳ آبان شرایط ویژه‌تری نسبت به سال‌های گذشته دارد.
وی بیان داشت: آمریکایی‌ها با طرح‌هایی که به نظر خودشان با حساب‌وکتاب انجام داده بودند قرار بود بعد از تابستان داغی که برای مردم ایران تعریف کرده بودند میوه آن را در ۱۳ آبان ببینید.
وی ادامه داد: قرار بود در چنین روزی مردم علیه نظام به خیابان بیایند و طرفداری خود را از حقوق بشر آمریکایی اعلام کنند و بگویند ۱۳ آبان ۵۸ اشتباه بوده و نباید لانه جاسوسی را تسخیر می‌کردند.شریف گفت: اما خداوند روند امور را به سمتی پیش برده که روز ۱۳ آبان روز اتحاد ملت و انسجام بیشتر در مخالفت با آمریکا است.
رشت: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: حضور گسترده مردم در راهپیمایی 13 آبان نشانه پشتیبانی از انقلاب است.
عزت‌الله ضرغامی در مراسم گرامیداشت روز ملی مبارزه با آمریکا در میدان شهدا رشت ضمن تبریک به خاطر حضور پرشور مردم شهیدپرور و همیشه در صحنه گیلان و شهر رشت، با اشاره به اینکه امروز دقیقاً ۴۰ سال از روز ۱۳ آبان ۵۷ و به خاک و خون کشیدن شدن دانش‌آموزان توسط رژیم سفاک پهلوی می‌گذرد، گفت: حضور گسترده ملت ایران به‌ویژه مردم رشت نشان‌دهنده پشتیبانی از نظام و رهبری و انقلاب است.
وی ۱۳ آبان ۵۷ را لکه ننگی بر دامن رژیم منحوس پهلوی عنوان و بیان کرد: امروز بازماندگان این رژیم با راه انداختن یک شبکه فارسی‌زبان با پشتیبانی مالی عربستان سعودی خود را دلسوز مردم ایران نشان می‌دهند.
قزوین: محمدحسین صفارهرندی هم در مراسم راهپیمایی ۱۳ آبان که با حضور مردم همیشه در صحنه قزوین در خیابان شهدا برگزار شد، گفت: شعار مرگ بر آمریکا موجب انزوای استکبار شده است.وی اظهار کرد: بخشی از شعار مرگ بر آمریکای ملت ما بر اساس قانون و بخشی ناشی از انقلاب است.
وی با بیان اینکه ۱۳ آبان یک روز حماسی و تاریخی در  تاریخ انقلاب اسلامی است، افزود: پیش از تسخیر لانه جاسوسی رابطه ما با آمریکا معمولی بود هرچند داغ خیانت آمریکا را داشتیم اما امام در همان اوایل انقلاب حتی اعلام کردند آمریکا می‌تواند مانند یک کشور خریدار نفت ما باشد اما اینکه رابطه ما با آمریکا قطع شد ریشه تاریخی دارد.وی همچنین اضافه کرد: بابت عملیات کودتایی علیه ایران از سوی آمریکا خیلی هزینه دادیم، در سال ۵۸ چند کودتا توسط سلطنت‌طلب‌ها انجام شد که آمریکا پشت آن‌ها بود اما در گذشته رفتار ما توأم با کرامت و احترام بود اما رفتار آمریکا توأم با خصومت و شیطنت و براندازی بود.