kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۳۶۴
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۸
سارکوزی خطاب به اروپا:

از آمریکا فاصله بگیرید به روسیه نزدیک شوید

رئیس‌جمهور اسبق فرانسه با انتقاد از تحریم‌ها علیه روسیه و پیروی کشورهای اروپایی از آمریکا، از اروپا خواسته به منظور حفظ منافع خود به سمت مسکو بروند.

اتحادیه اروپا سال 2014 و در پی بحران در شرق اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، در دنباله روی از آمریکا مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه مسکو اعمال کرد. روسیه همواره اعلام کرده این تحریم‌ها تاثیر چندانی بر اقتصاد این کشور نداشته‌اند. اما اروپاییان همواره از ضرر و زیان آن نالیده‌اند حالا بعد از گذشت 4 سال از این تحریم‌ها«نیکلا سارکوزی» رئیس‌جمهور اسبق فرانسه می‌گوید اروپا باید به روسیه روی آورد و از تحریم‌هایی که کارکردغیرسازنده‌ای دارند خودداری کند.
وی در این مورد به یکی از نشریات فرانسوی گفته:«بیگانه شدن با روسیه هیچ نتیجه‌ای ندارد و به منافع اروپا آسیب می‌رساند. اروپا و روسیه باید در فضای اعتماد، با هم همکاری داشته باشند.» رئیس‌جمهور اسبق فرانسه که در زمان تصدی قدرت با روسیه ارتباط خوبی داشت، در بخش دیگری از این گفت‌وگو تاکید کرده «بدترین چیزی که ممکن است رخ دهد این است که کنگره آمریکا تصمیم دارد با جلوگیری از دسترسی بانک‌های روسی، 140 میلیون نفر از اتباع این کشور را تحت فشار قرار دهد.»
 به گزارش ایسنا «سارکوزی» با اعلام اینکه «اروپا عملکرد نادرستی در برابر روسیه داشته است و اروپا به جای پیروی از آمریکا باید به روسیه نزدیک شود»، هشدار داده «در صورت عدم لغو تحریم‌های اقتصادی غیرسازنده علیه روسیه، با خطر چرخش مسکو به سمت چین روبرو خواهند شد.» سارکوزی ضمن‌اشاره به این نکته که «بی‌اعتنایی به روسیه ثمره‌ای جز آسیب رساندن به منافع اروپا ندارد»، گفته: «روسیه و اروپا باید در فضایی آکنده از اعتماد و اطمینان با یکدیگر همکاری کنند». رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه در پایان ضمن تاکید بر درخواست سایر سیاستمداران فرانسوی برای تنش‌زدایی با مسکو گفته: «حمایت روسیه یک مسئله مهم در مقابله با تروریسم است و یک اهرم برای همکاری اقتصادی به شمار می‌رود.»