kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۲۹۰
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۳
با صدور بیانیه‌ای مشترک از سوی موگرینی و تروئیکای اروپایی

اروپا در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه ایران ابراز تأسف کرد!

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ای مشترک نسبت به اعمال تحریم‌های بیشتر آمریکا علیه ایران ابراز تاسف کرد!

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) در واکنش به اعمال تحریم‌های بیشتر آمریکا علیه ایران بیانیه مشترکی منتشر کردند.
در ابتدای این بیانیه آمده است: از اعمال مجدد تحریم‌های ایالات‌متحده که اقدامی است در سایه خروج اخیر آنها از برجام، عمیقاً متأسفیم.
در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده است: ایران باید کماکان به برجام پایبند باشد.
در بخش دیگری از بیانیه فوق آمده است: به عنوان طرف‌های برجام، ما به کار روی حفاظت از کانال‌های مالی میان خود و ایران و ادامه صادرات نفت و گاز این کشور، متعهدیم.
به گزارش فارس، موگرینی و وزرای خارجه آلمان، سوئد و دانمارک در گفت‌وگوی تلفنی با ظریف با تأکید بر تعهد خود برای حفظ کانال‌های مالی با ایران اعلام کردند که سازوکار ویژه مالی اروپا ظرف روزهای آینده رسما ثبت و آغاز به کار می‌کند.
بی‌عملی اروپا
تکرار ادبیات کلی و مبهم و شعار زده بدون ارائه تضمین‌های مشخص درباره مواخذه آمریکا در شورای امنیت و نحوه مقابله با تحریم‌هایی که عملا برجام را از بین می‌برد، همچنان مشکل اروپایی‌ها در ادعای پایبندی به برجام است.
اروپا در اقدامی مسبوق به سابقه در مقابل تحریم‌های ضدایرانی آمریکا صرفا به ابراز تاسف بسنده نموده است. با این وصف و به طریق اولی، انتظار مقابله عملی با تحریم‌های آمریکا کاملا بیهوده است.
چندی پیش موگرینی صراحتا اعلام کرد که «منافع اروپا در حفظ برجام همراستا با منافع آمریکاست». موگرینی همچنین در اظهارنظری دیگر تاکید کرد که «در موضوع موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران، با آمریکا هم‌نظر هستیم». این اظهارات در کنار دیگر اظهارات مقامات اروپایی درخصوص عدم تضمین به ایران درخصوص اجرای تعهدات برجامی، نشان‌دهنده این است که اروپا در کنار آمریکا تصمیم دارد تا با مذاکرات فرسایشی و طولانی‌مدت، ضمن تعلیق اقتصاد ایران،- به خیال خام خود- برجام‌های بعدی (در حوزه موشکی، منطقه‌ای، حقوق بشر و...) را نیز کلید بزند.
رژیم ترامپ!
وزارت امور خارجه در آستانه اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: رژیم ترامپ در ادامه قانون‌شکنی‌ها و قلدرمآبی‌های آشکار خود پایان دوره به اصطلاح تنفس شش ماهه برای اجرایی شدن کامل تحریم‌هایی که این رژیم در روز هشتم ماه می ‌با خروج غیرقانونی از برجام مجددا علیه کشورمان وضع کرده بود را اعلام کرد. این اقدام اگرچه به لحاظ عینی و عملی نسبت به دوره شش ماهه اخیر تبعات منفی اندکی برای اقتصاد ایران به دنبال خواهد داشت، اما برای رژیم حاکم بر آمریکا یک سقوط اخلاقی و سیاسی بزرگ محسوب می‌شود.
متاسفانه وزارت خارجه در اقدامی تأمل برانگیز از تعبیر رژیم ترامپ به‌جای دولت آمریکا استفاده کرده است.
این رویکرد منفعلانه در حقیقت بزک چهره کریه استکبار و ایجاد دوگانه دروغین «آمریکای خوب- ترامپ بد» است. این در حالی است که دشمنی آمریکا با ملت ایران در دوره ترامپ هیچ تفاوتی با دوره اوباما ندارد.
تمسخر ترامپ
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، روز جمعه بعد از اعلام بازگشت تحریم‌ها علیه ایران عکسی در توئیتر منتشر کرد که روی آن نوشته شده بود «تحریم‌ها در راهند؛ ۵ نوامبر». نوشته روی عکس، از یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی اقتباس شده بود.
کاربران فضای مجازی توئیت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران را به باد سخره گرفتند.
یکی از کاربران نوشت:ترامپ فکر می‌کند در حال اجرای شوی تلویزیونی است.
یکی دیگر از کاربران فضای مجازی عکسی از ترامپ با این پیام منتشر کرد: اثبات اینکه پول نمی‌تواند اخلاقیات، طبقه اجتماعی، احترام، شرافت، وجدان، شخصیت و اعتماد بخرد.
کاربر دیگری نوشت: وقتی یک دلقک را انتخاب می‌کنی، باید یک سیرک را انتظار داشته باشی.
یکی دیگر از کاربران فضای مجازی نوشت: وقت آن است که به زباله‌دان انداخته شوی.
«ریچارد نفیو»، معاون اسبق وزیر خارجه آمریکا که یکی از اعضای مذاکره‌کننده این کشور با ایران بود هم به توئیت ترامپ اعتراض کرد.
وی نوشت: «این موضوع واقعا مشمئز‌کننده است. من برای مدتی به‌طور مستقیم مسئول تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران بودم. من به توسعه، طراحی و کاربرد آنها افتخار می‌کنم. اما از آن لذت نمی‌برم. انجام چنین کاری غم‌انگیز و تاسف‌آور است و هزینه‌های انسانی بسیار جدی در پی دارد. لطفا این را جدی بگیرید.»
بدون پیروزی
نیویورک تایمز با ‌اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران نوشت: این تحریم‌ها بخشی از علاقه ترامپ به استفاده از ابزارهای اقتصادی است تا به اهداف سیاست خارجی خود برسد ولی تحریم‌ها علیه روسیه، ونزوئلا و کره شمالی پیروزی‌های چندانی برایش نداشته است.