kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۲۸۹
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۲
در هجدهمین نشست وزرای خارجه در آنتالیا مطرح شد

پیشنهاد ظریف برای افزودن «اقتصاد آبی» به عنوان حوزه جدید همکاری گروه D8

وزیر امور خارجه در هجدهمین نشست وزرای خارجه در آنتالیا، پیشنهاد افزودن «اقتصاد آبی» به عنوان حوزه جدید همکاری گروه D8 را مطرح کرد.

محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه به منظور شرکت در هجدهمین اجلاس وزرای امور خارجه هشت کشور در حال توسعه موسوم به (D8) جمعه شب وارد آنتالیای ترکیه شد.
ظریف در هجدهمین نشست وزرای خارجه گروه D8 در آنتالیا طی اظهاراتی ضمن قدردانی از دولت ترکیه برای میزبانی این نشست، عنوان کرد: گروه D8 در طول مدت زمان دو دهه به تدریج به بستری ارزشمند برای ارتقای همکاری‌های اقتصادی موثر بین اعضای آن تبدیل شد.
وی ادامه داد: اقدامات تجاری یکجانبه، تحرکات تلافی جویانه و تحریم‌های اقتصادی می‌تواند اقتصاد جهانی را دچار اختلال کرده و همکاری‌های گسترده چندجانبه را در زمانی که به شدت نیاز به آن احساس می‌شود، تحت‌الشعاع قرار دهد. در چنین شرایطی، بیش از هر زمانی برای ما ضرورت دارد تا چندجانبه گرایی اقتصادی و بازرگانی را از جمله در چارچوب‌هایی نظیر گروه  D8، ارتقا و تقویت کنیم.
وزیر امور خارجه افزود: ارزش مجموع حجم تجارت بین کشورهای گروه D8 بالغ بر 100 میلیارد دلار بوده و متوسط نرخ رشد سالانه نیز 6 درصد است. با این حال، هدف تجارت داخلی بین اعضای گروه مزبور، 500 میلیارد دلار است که دستیابی به این هدف نیازمند تسهیلات مناسب است.
ظریف خاطرنشان کرد: با توجه به آنکه بسیاری از اعضای گروه D8، کشورهای ساحلی به شمار می‌آیند، تمایل دارم تا اضافه کردن «اقتصاد آبی» به عنوان یکی دیگر از حوزه‌های همکاری را پیشنهاد دهم.
به گزارش فارس، کشورهای ایران، ترکیه، بنگلادش، مصر، مالزی، اندونزی، نیجریه و پاکستان عضو این سازمان هستند.