kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۲۶۸
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۵
در پی تنش تجاری با چین اتفاق افتاد

18 هزار کارگر آمریکایی جنرال موتورز در آستانه اخراج

18 هزار نفر از کارکنان بزرگترین شرکت خودروسازی آمریکا تحت تأثیر جنگ تجاری «دونالد ترامپ» علیه چین، از کار بیکار می‌شوند.

همانطور که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند، بازخوردهای جنگ تجاری رئیس‌جمهور آمریکا علیه چین و دیگر کشورها، در حال آشکار شدن است.
ترامپ که کلا این طور وانمود می‌کند همه جهان به کمک‌های آمریکا احتیاج دارند، تاکنون بر کالاهای چینی به ارزش 250 میلیارد دلار، تعرفه وضع و اعلام کرده است که بر همه کالاهای صادراتی چین به آمریکا، که ارزش مجموع آن،500 میلیارد دلار می‌شود، تعرفه وضع خواهد کرد.
اما، این قلدر مآبی‌‌ها و بلوف‌ها زمانی از رئیس‌جمهور آمریکا سر زده می‌شود که خود جامعه آمریکا آمادگی و ظرفیت اجرای این سیاست‌ها را ندارد؛ طبق برخی گزارش‌ها در آمریکا، دولت این کشور در حال حاضر 21 تریلیون و 500 میلیارد دلار بدهی دارد و علاوه بر آن، اقتصاد این کشور، خصوصا در بخش اشتغال، به واردات از کشورهای خارجی وابسته است.
در هر حال، بازخورد سیاست‌های ترامپ در حال آشکار شدن است؛ «جنرال موتورز» که بزرگترین شرکت خودروسازی در آمریکا است، به خاطر جنگ تجاری میان این کشور و چین، دچار مشکلات عدیده مالی شده است. به همین خاطر، صاحبان جنرال موتورز به  18 هزار کارمند و کارگر خود «پیشنهاد» بازخرید داده‌اند.
مسئولان جنرال موتورز کارکنان بخش‌‌های اداری، بازاریابی و فروش خود در آمریکا، کانادا و حتی مکزیک  را در معرض این درخواست گذاشته و از آنها خواسته‌اند در ازای دریافت مبلغ بازخرید، به روند همکاری دو طرفه پایان ‌دهند.کارشناسان بر این باورند که جنگ تجاری بین آمریکا و چین و اعمال تعرفه روی واردات آلومینیوم آغازگر مشکلات عظیم خودروسازان بوده است. آمارها نشان می‌د‌هد در حال حاضر نزدیک به 50 هزار نفر در آمریکا، کانادا و مکزیک برای جنرال موتورز کار می‌کنند.
در صورتی که سیاست‌های ترامپ ادامه پیدا کند، طی ماه‌ها و سال‌های آتی، آمریکا با اتفاقات مشابه جنرال موتورز در سایر شرکت‌ها نیز مواجه خواهد شد.
دست‌های باز چین
دولت چین در حال حاضر بیش از گذشته، می‌تواند دست به اقدامات متقابل علیه آمریکا بزند. در سال گذشته، کسری تراز تجاری آمریکا در برابر چین، به رقم بی‌سابقه 375 میلیارد دلار رسیده بود. همین کسری بزرگ، ترامپ را عصبانی کرده و او را واداشته که به اصطلاح جلوی روند غلبه اقتصادی چین را بگیرد.
اما، همان‌طور که گفته شد، چین اکنون قدرت انتخاب دارد و زمانی که ترامپ اعلام کرد همه کالاهای چینی را به ارزش 550 میلیارد دلار، مشمول تعرفه می‌کند، وزارت خارجه چین نیز در واکنش به تصمیم ترامپ، اعلام کرد «دقیقا به همان میزان» بلافاصله به اجرا گذشته خواهد شد.
البته، ناگفته نماند، رئیس‌جمهور آمریکا نشان داده که معمولا هر چه را می‌گوید، به اجرا می‌گذارد؛ ترامپ اخیرا اعلام کرده که قصد دارد با همتای چینی خود مذاکره کند و اگر این مذاکره به نتیجه نرسد، بر بقیه کالاهای وارداتی از چین، تعرفه وضع کند. با توجه به این خیزی که ترامپ برداشته، از هم‌اکنون مشخص است که برنامه او به اجرا درمی‌آید.
اما، اجرای این سیاست، یک چیز است و پیامدهای آن برای اقتصاد آسیب‌دیده آمریکا، چیز دیگر. تحولات ماه‌ها و سال‌های آتی نشان خواهد داد که آیا جهان با سرپنجه‌های ترامپ خواهد جنگید و یا این آمریکا است که بالاخره مجبور می‌شود مقابل جهان سر خم کند.