kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۱۷۶
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۷
رئیس‌جمهور در یادداشتی در روزنامه فایننشال‌تایمز:

تنها با بهره‌مندی ملت ایران، برجام تداوم خواهد داشت

رئیس‌جمهوری اسلامی کشورمان در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال تایمز انگلیس تصریح کرد تنها با بهره‌مندی ملت ایران از دستاوردهای برجام است که این توافق تداوم خواهد داشت.




حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهوری در مقاله‌ای که در روزنامه فایننشال تایمز انگلیس منتشر شد با انتقاد از سیاست‌های یک جانبه گرایانه آمریکا ضمن تشویق کشورهای اروپایی به ایستادگی مقابل این رویکرد آمریکا نوشت: وقت آن است که اروپا به همراه چین و روسیه بسته نهایی خود را برای جبران تحریم‌های آمریکا ارائه و اجرا کنند.
در بخشی از ترجمه فارسی مقاله روحانی در فایننشال تایمز آمده است: متاسفانه دولت آمریکا با طرح ادعاهای واهی و بدون توجه به تعهدات بین‌المللی خود از برجام خارج شد و تحریم‌های یکجانبه و فراسرزمینی را به ایران و کشورهای دیگر تحمیل کرده است. با این اقدام، آمریکا در واقع کشورهای دیگر را تهدید می‌کند که در صورت اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ مجازات خواهند شد؛ این چیزی نیست جز به سخره گرفتن مصوبات بین‌المللی و باج‌خواهی از اجراکنندگان آن.
رئیس‌جمهور در این مقاله نوشت، از نگاه کلی‌تر، رویکرد دولت ترامپ در زمینه موضوعات تجاری، معاهدات بین‌المللی و برخورد تحقیرآمیز ترامپ حتی نسبت به متحدین ایالات متحده، نظم جهانی را با چالش‌های جدیدی مواجه ساخته است.
روحانی در مقاله خود با بیان اینکه تنها از طریق بهره‌مندی ملت ایران از دستاوردهای برجام است که این توافق تاریخی تداوم خواهد داشت تصریح کرد : در جهان پرتلاطم امروز، تنها راه غلبه بر مشکلات، اقدامات هماهنگ بین‌المللی بر مبنای منافع مشترک جامعه بین‌المللی و نه خواسته‌های کوته‌بینانه یک یا چند کشور است. یکجانبه‌گرایی، مهلک و چندجانبه گرایی به عنوان تنها اقدام مناسب، کم‌هزینه و کارا محسوب می‌شود. اروپا با سنت چندجانبه‌گرایی خود می‌تواند نقش مهمی را در راستای هویت و منافع خود و به منظور تقویت صلح و ثبات در جهان ایفا نماید. ایران به چندجانبه‌گرایی اعتقاد دارد و آماده است با همه کشورهای صلح دوست در این مسیر همکاری کند. همکاری ایران و اروپا، منافع درازمدت برای هر دوطرف و صلح و ثبات جهانی در بر خواهد داشت.