kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۱۵۹
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۵
کارشناس تحریم:

تعهدات دولت به FATF بدون مجوز مجلس بود

یک کارشناس مسائل تحریم گفت: دولت در راس موافقان الحاق ایران به FATF قرار دارد، چون به واسطه تعهدی که آقای طیب نیا به FATF داده و در مجلس هم تصویب نشده، مشغول اجرای تعهدات مربوطه است.




به گزارش خبرگزاری فارس، حسین حاجیلو در گفت‌وگو با برنامه یک برنامه رادیویی درباره نامه اعتراض‌آمیز جمعی از نمایندگان مجلس درباره ارجاع دو لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو) به مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهارداشت: این لوایح موافقان و مخالفانی در کشور دارند. در راس موافقان دولت قرار دارد که به واسطه تعهدی که آقای طیب نیا در سال 95 به FATF داده و در مجلس هم تصویب نشده، مشغول اجرای تعهدات مربوط به FATF است.
وی ادامه داد: FATF از ایران خواسته است تا به واحد اطلاعات مالی یا FIU، استقلال کافی برای همکاری‌های بین‌المللی داده شود. استقلال FIU از این جهت باعث نگرانی است که انتقال اطلاعات مالی بدون اجازه و اطلاع نهادهای مختلف کشور می‌تواند در شرایط جنگ اقتصادی برای کشور خطرآفرین باشد.
این کارشناس مسائل تحریم افزود: لایحه دیگر، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو است که این کنوانسیون مربوط به جرائم سازمان یافته فرا ملی مانند قاچاق است. اما مسئله‌ای که برای ما می‌تواند به وجود آورد این است که آنچه که ما در داخل کشور تحت عنوان دور زدن تحریم می‌شناسیم، در فضای خارج از کشور از آن تحت عناوینی مثل قاچاق، پولشویی و فریب مالی نظام‌های بانکی یاد می‌شود.
حاجیلو با تاکید بر اینکه دور زدن تحریم‌ها برای خنثی کردن آثار تحریم‌های ظالمانه و غیر قانونی آمریکا به وجود آمده است، تصریح کرد: کشور برای اینکه معیشت مردم کمتر آسیب ببیند، نیاز به استفاده از این روش‌ها دارد. پذیرش این کنوانسیون در واقع ایجاد یک محدودیت مقابل دور زدن تحریم‌ها خواهد بود و نتیجه‌ای جز بدتر شدن شرایط اقتصادی مردم نخواهد داشت.حاجیلو در پاسخ به این سؤال که چه راهکاری وجود دارد که از دور زدن تحریم‌ها، بابک زنجانی‌های دیگری بوجود نیایند، گفت: در آن دوره قانون محکمی برای کنترل دور زدن تحریم‌ها وجود نداشت و باید از‌اشخاص تضامین محکمی گرفته می‌شد. راهکار مبارزه با این فسادها، پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی نیست، بلکه تصویب و اجرای قوانین محکم و قدرتمند داخلی است.وی افزود: سؤال جدی این است که آیا برای اصلاح روندهای‌اشتباه داخلی، باید فشار خارجی وجود داشته باشد که چند برابر منفعت آن، خطرات امنیتی جدی مثل لو رفتن اطلاعات مالی و خودتحریمی برای ما داشته باشد؟ آیا ما نمی‌توانیم این منفعت را با استفاده از قوانین داخلی و اراده داخلی تامین کنیم؟
این کارشناس مسائل تحریم درباره اینکه گفته می‌شود در صورت عدم الحاق به FATF کشورهایی مثل چین و روسیه نیز همکاری خود را با ایران قطع خواهند کرد، گفت: این ادعای‌اشتباه در حالی مطرح می‌شود که ایران از سال 1388 تا 1395 در لیست سیاه یا حالت اقدام متقابل FATF قرار داشت اما شاهد این بودیم که هم چین و هم روسیه با ایران همکاری می‌کردند و حتی در همان ایام، چین یکی از بانک‌های خود را به ایران اختصاص داده بود و با ما همکاری می‌کرد.
وی اضافه کرد: روسیه هم در سال‌های اخیر چند بار به ایران پیشنهاد پیمان پولی دو جانبه داده است، پیمان پولی هم نوعی همکاری بانکی است و این پیشنهادات در شرایطی مطرح شده که هیچگونه شرطی مبنی بر پیش شرط بودن مسئله FATF برای همکاری‌های بانکی و پیمان پولی دوجانبه مشاهده نکرده‌ایم.