kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۰۷۰
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۳
دستگیری 400 زائر امام حسین در ابوجا

شمار شهدای اربعین در نیجریه از مرز ۴۲ نفر گذشت

حملات ارتش نیجریه به راهپیمایان اربعین حسینی(ع) و هواداران شیخ زکزاکی، همچنان ادامه دارد و طبق آخرین گزارش‌های منتشره، شمار شهدا از مرز ۴۲ نفر هم گذشته است. ارتش نیجریه 400 زائر را هم دستگیر کرده است.
سرویس خارجی-

نیروهای امنیتی نیجریه که تحت نفوذ سعودی‌ها هستند، همچنان در حال قلع و قمع محبان اهل بیت و زائران امام حسین(ع) در ابوجا، پایتخت این کشورند. طبق گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده، این نیروهای مسلح وحشیانه به سمت هزاران تن از هواداران شیخ زکزاکی، روحانی شیعه زندانی، تیراندازی و آنها را به خاک و خون می‌کشند. طی اعتراضاتی که روز سه‌شنبه در نیجریه از سوی راهپیمایان اربعین برای آزادی ابراهیم زکزاکی، روحانی شیعه زندانی صورت گرفت، دست‌کم شش تن از هواداران «جنبش اسلامی نیجریه» کشته شدند و400 تن از اعضای این جنبش نیز دستگیر شدند.
به گفته شاهدان راهپیمایی اعضای جنبش اسلامی نیجریه در مرکز شهر ابوجا مسالمت‌آمیز بود اما با تیراندازی پلیس و شلیک گاز‌اشک‌آور به تظاهرکنندگان به خاک و خون کشیده شد.
«ابراهیم موسی»، سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه اعلام کرده تعداد زیادی از اعضای این جنبش مجروح شده‌اند ولی تاکنون آمار دقیقی از تعداد شهدا منتشر نشده است. اما برخی گزارش‌ها شمار کل شهدای اربعین را تا لحظه تنظیم این خبر ۴۲ نفر اعلام کرده‌اند که با توجه به وخامت حال برخی از مجروحان، ممکن است آمار شهدا افزایش یابد.
به گزارش ایسنا، سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده سربازان در این درگیری گلوله واقعی شلیک می‌کنند که به دلیل غیرمسلح بودن معترضان حرکتی غیرقانونی تلقی می‌شود.
دولت نیجریه از زمان بازداشت شیخ زکزاکی دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه در سال 2015، هر ساله به بهانه‌های مختلف با تجمع‌ها و مراسم‌های مسالمت‌آمیز شیعیان این کشور حمله می‌کند. ارتش نیجریه همچنین متهم به کشتن 300 تن از هواداران جنبش اسلامی این کشور و دفن آنان در گورهای دسته‌جمعی است. برخی حتی شمار این شهدا را چند هزار نفر اعلام می‌کنند.
تحلیلگران معتقدند فرماندهان ارتش نیجریه با دریافت دلار‌های نفتی سعودی، اقدام به سرکوب راهپیمایی شیعیان می‌کنند. لیکن به‌رغم این فشار‌ها بسیاری از مسلمانان نیجریه به مذهب تشیع گرایش یافتند. به گفته این تحلیلگران در طول سال‌های اخیر سعودی با برخورداری از توان مالی و رسانه‌ای سعی کرده تا انسجام شیعیان نیجریه را بر هم بزند اما موفق نشده است. دستگیری شیخ ابراهیم زکزاکی و کشتار شیعیان که تعداد آنها در طول سال‌های اخیر، به چند هزار تن هم رسیده است، نشان می‌دهد وهابیت به شدت نگران گسترش مکتب اهل‌بیت(ع) در آفریقاست.