kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۹۶۲
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۵
در واکنش به پرونده خاشقجی

واشنگتن پست: ماشین لابی سعودی در آمریکا باید خاموش شود

روزنامه واشنگتن پست در واکنش به تلاش‌های عربستان برای تبرئه خود از مرگ خاشقجی تاکید کرده «وقت آن رسیده است که ماشین لابی سعودي را در واشنگتن خاموش کنیم.»

روزنامه واشنگتن پست که جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی با آن همکاری داشت در مقاله‌ جدید خود نوشته: «وقت آن رسیده است که ماشین لابی سعودي را در واشنگتن خاموش کنیم.» در این مقاله با‌اشاره به قتل جمال خاشقجی آمده: «پیش از قتل هولناک جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در شهر اسلامبول ترکیه، آل‌سعود بزرگترین عملیات نفوذ را در آمریکا با منابع مالی خوب ترتیب داده بود. برای این عملیات بیش از 20 شرکت روابط عمومی و نمایندگی گروه‌های فشار اجیر شده بودند.» طبق این گزارش، اما اکنون ماشین نفوذ سعودی‌ها که زمانی شکست ناپذیر به نظر می‌رسید شروع به ریپ زدن کرده است. چهار شرکت روابط عمومی و نمایندگی گروه فشار و دست کم یک پایگاه افکار سنجی وابسته به عربستان، روابط‌شان را با آل‌سعود قطع کرده‌اند.» واشنگتن پست در ادامه تاکید کرد: «پرسش اینجاست که چرا این سازمان‌ها هم اکنون دارند از عربستان فاصله می‌گیرند؟ چرا واشنگتن منتظر بود تا با سعودی‌ها کج خلقی و ترش رویی کند؟ پاسخ کوتاه این پرسش: هزینه هنگفتی است که سعودی‌ها برای نفوذ در آمریکا می‌کنند.»
طبق این گزارش سعودی‌ها در 10 سال پس 11 سپتامبر بیش از 100 میلیون دلار هزینه کردند تا وجهه خود را در واشنگتن ترمیم نمایند. آنها آنقدر پول خرج کرده‌اند که دولت اوباما به ریاض پیشنهاد فروش 115 میلیارد دلار تسلیحات داد، و این رقم بیش از رقم پیشنهادی هر دولتی در تاریخ آمریکا بود. این همان قرارداد تسلیحاتی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا دارد مصادره به مطلوب می‌کند و از آن توجیهی کاملا گمراه‌کننده تراشیده است تا سعودی‌ها را به علت قتل خاشقجی مجازات نکند.