kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۹۶۱
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۴

گلوله‌باران مظلوم‌ترین راهپیمایان اربعین حسینی در نیجریه

نیروهای ارتش نیجریه در پایتخت این کشور شرکت‌کنندگان در مراسم اربعین حسینی(ع) را به گلوله بستند و شماری از عزاداران شیعه را شهید و مجروح کردند.

نیروهای ارتش نیجریه عزاداران شیعه را مجددا در پایتخت (ابوجا) هدف گلوله قرار دادند. خبرگزاری صدا و سیما دراین‌باره گزارش داده، شیعیان نیجریه دوشنبه همانند دیگر شیعیان جهان در راهپیمایی اربعین شرکت کردند، اما نیروهای ارتش نیجریه به سمت راهپیمایان یورش بردند و آنها را هدف گلوله قرار دادند. نظامیان ارتش در این حمله خشونت‌بار، از نفربرهای سنگین استفاده کردند.
یک شاهد گفت: نیروهای پلیس و ارتش نیجریه به سوی طرفداران علامه زکزاکی شلیک کردند. آنجا (محل تیراندازی) جسدهای زیادی روی زمین افتاده است.
گزارش رسانه‌ها حاکی است، بر اثر این تیراندازی چندین نفر از شرکت‌کنندگان در مراسم کشته و زخمی شدند. تصاویر منتشر شده چندین نفر از مسلمانان بی‌دفاع که روی زمین افتاده‌اند و نیروهای ارتش در اطراف آنها حضور دارند، را نشان می‌دهند.
این تجمع مسالمت‌آمیز با شعارهایی در اعلام وفاداری به آرمان‌های امام حسین(ع)  در منطقه «کوگبو» حومه «ابوجا» برپا شده بود. «جنبش اسلامی نیجریه» مراسم اربعین را سازماندهی کرده بود.
در حمله شنبه گذشته نیروهای ارتش نیجریه به شرکت‌کنندگان در مراسم اربعین حسینی(ع) در نزدیکی ابوجا، 10 نفر شهید شده بودند. سخنگوی «جنبش اسلامی نیجریه» نیز آن را تایید کرد.
اولین‌بار در اربعین سال 1394 بود که نظامیان نیجریه‌ای با یورش به شیعیان مظلوم در شمال این کشور، صدها نفر از جمله سه فرزند شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر «جنبش اسلامی» را به شهادت رسانده بودند.راهپیمایی مسالمت‌آمیز به مناسبت اربعین حسینی(ع)، مراسمی است که هر ساله در تعدادی از شهرهای نیجریه، برگزار می‌شود.
«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، سرکوب عزاداران اربعین توسط نیروهای دولتی در نیجریه را محکوم و با خانواده‌های جان باختگان، ابراز همدردی کرد.