kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۹۶۰
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۴
ایهود باراک:

روند عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل از سال‌ها پیش آغاز شده است

همزمان با شروع دور جدید تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط با چند کشور مرتجع عربی وزیر جنگ سابق این رژیم افشا کرد این مسئله چیز تازه‌ای نیست و از سال‌ها قبل در جریان بوده است!

موج جدید تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط با کشورهای عربی به راه افتاده است. پنج شنبه هفته گذشته بود که خبر رسید نتانیاهو به عمان سفر کرده و بدین ترتیب قبح ارتباط علنی با این غده سرطانی در برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس شکسته شد. همزمان خبر رسید ورزشکاران و وزرای صهیونیستی نیز در امارات و قطر به سر می‌برند و دو بار سرود ملی این رژیم در امارات و یک کشور دیگر عربی به صدا درآمده و پرچم جعلی این رژیم نیز برافراشته شده است. اما گویا این مسئله چندان جدید نیست و تلاش ارتجاع عرب برای خیانت به آرمان فلسطین و از سال‌ها پیش در جریان بوده است.
به گزارش تسنیم به نقل از «المیادین»، در چارچوب اخباری که هر روز درباره عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس با صهیونیست‌ها منتشر می‎شود، «ایهود باراک» دیپلمات سابق این رژیم فاش کرد که زمانی که تصدی وزارت خارجه را بر عهده داشت با مسئولانی از این کشورها دیدار کرده است. باراک در واکنش به سفر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به پادشاهی عمان و دیدارش با سلطان قابوس، گفت: «زمانی‌که وزیر خارجه رژیم صهیونیستی بودم با «بن‌علوی» وزیر خارجه عمان دیدار می‌کردم. از من در ویلای مخصوص قطری‌ها و در ویلای مخصوص اماراتی‌ها در نیویورک پذیرایی شده است.» باراک در گفت‌وگو با کانال 13 تلویزیون اسرائیل افزود، شیمون پرز نخست‌وزیر اسبق این رژیم نیز قبلا به عمان سفر کرد و با مسئولان عمانی دیداری علنی داشته است. «نیازی به پنهان‌کاری درباره چیزی وجود ندارد؛ هیچ چیز محرمانه‌ای وجود ندارد.»
بحرین هم به سمت صهیونیست‌ها رفت
از سوی دیگر، روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشته: «دولت بحرین این روزها در حال مذاکرات محرمانه و مخفی با اسرائیل برای اعلام رسمی و علنی روابط دو جانبه است تا مقدمات سفر رسمی و علنی نتانیاهو به منامه را برنامه‌ریزی کند.» این روزنامه در ادامه نوشته، این مذاکرات و دیدارهای محرمانه مقدمه‌ای برای مذاکره و رابطه کشورهای عربی با اسرائیل در چارچوب برنامه آمریکا موسوم به«معامله قرن» است. در روزهای گذشته وزیر خارجه بحرین از تلاش‌های عمان برای پیش قدم شدن در مذاکرات سازش با اسرائیل تشکر و قدردانی کرده بود.
تلاش شرم‌آور کشورهای عربی
اما در حالی که برخی کشورهای عربی این روزها سرگرم رژیم صهیونیستی هستند، واکنش‌ها به این اقدام ادامه دارد. سراسقف کلیسا در قدس در این مورد تاکید کرد، «شرم‌آور است که مقامات اسرائیل به کشورهای عربی سفر می‌کنند در حالی که آمریکا در تلاش برای از بین بردن آرمان فلسطین است.»