kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۹۵۹
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۴
گزارش تکان‌دهنده المیادین

مقایسه سفره شیوخ نفتی با آنچه مردم یمن می‌خورند

شبکه تلویزیونی المیادین در گزارشی به مقایسه اوضاع هولناک انسانی در یمن و سفره‌های رنگین شیوخ سعودی و متحدانش پرداخته است.

حمله ائتلاف سعودی به یمن باعث شده تا مردم این کشور در وضعیت ناخوشایندی زندگی کنند. سازمان‌های بین‌المللی بارها اعلام کرده‌اند نزدیک به 14 میلیون یمنی در آستانه «قحطی کامل» قراردارند. در این ارتباط گزارش جالبی نیز منتشر شده که وضعیت وخیم مردم یمن را با سفره‌های رنگین شاهزاده‌های سعودی مقایسه کرده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین ضمن ارائه گزارشی از اوضاع هولناک انسانی و قحطی رو به افزایش در یمن و بی‌تفاوتی سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری به این اوضاع، در حالی که سفره‌های رنگین شیوخ نفتی در کنار برگ درختان که مردم تحت محاصره یمن می‌خورند به نمایش گذاشته شده بود، گفت: «وعده غذایی موردپسندت چیست؟ خوراک ماهی یا گوشت قرمز؟» المیادین در ادامه این گزارش می‌افزاید: «آیا تاکنون یک وعده غذایی تلخ مثلا خوردن برگ‌های درختان را تجربه کرده‌ای؟ به نظر می‌رسد اهالی یک روستا در یمن چیزی برای خوردن یافته‌اند! اینجا تپه‌ای است که درختان آن را پوشانده اند، ساکنان روستا برگ این درختان را می‌چینند، می‌پزند و آن را با وجود تلخ بودنش با لذت تمام می‌خورند. بیش از سه سال طاقت فرسا از جنگ ظالمانه و محاصره نفرت‌انگیز، بی‌رحمانه و همه‌جانبه علیه یمن می‌گذرد، قحطی به صورت روزانه در حال گسترش و فقر به طور مداوم در حال افزایش است و دارو‌ها به علت اقدامات بی‌رحمانه و وجدان نداشتن جناب پادشاه سلمان کمیاب شده است.»
خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین افزود: «آیا درباره شورای حقوق بشر چیزی شنیده‌ای؟ منظور شما دقیقا حقوق کدام انسان است؟ بدون شک منظور شما انسان یمنی نیست! آیا نشست‌های پشت سر هم شورای امنیت را می‌بینید؟ در این نشست‌ها درباره مسائل پیچیده، حل و فصل اختلاف‌ها و منازعه‌ها و کمک به حل بحران‌ها سخن می‌گویند! به نظر شما آنها به خاطر حفظ امنیت چه کسی دور هم جمع می‌شوند و درباره گسترش چه صلحی حرف می‌زنند؟ چگونه تاکنون برای توقف نسل‌کشی در یمن و جراحتی که قلب مردم بی‌دفاعش را خونین کرده است و پایان دادن به مصیبت‌های کودکانی که اصول و ارزش‌های آنها را فریاد می‌زنند به توافق نرسیده‌اند؟ فریاد کودکانی که ادعا‌های آنان مبنی بر دفاع از عدالت و دموکراسی را رسوا می‌سازد و آزادی مورد نظرشان را به سخره می‌گیرد. ‌‌ای کودکان یمنی! بدانید که شما خارج از نشست‌های آنان و فصل هفتم منشور سازمان ملل شان قرار دارید!»
آمار وحشتناک قربانیان تجاوز عربستان
اما انتشار برخی آمارهای جدید از قربانیان جنگ یمن نشان‌دهنده هولناک بودن این جنایت است. به گزارش ایکنا به نقل از میدل‌ایست‌آی، بنابر یک تحقیق مستقل از سال ۲۰۱۶ تا کنون دست‌کم ۵۶ هزار یمنی در جریان تجاوز ائتلاف سعودی به این کشور و جنگ داخلی جان خود را از دست داده‌اند.
به گفته آندرآ کاربونی محقق و تحلیلگر «پروژه آماری منازعات و رویدادهای نظامی»، این رقم شامل نظامیان و غیرنظامیان یمنی می‌شود که از ژانویه(دی) ۲۰۱۶ تا اکتبر(مهر) ۲۰۱۸ جان باخته‌اند. این آمار شامل غیرنظامیانی که جان خود را بر اثر بحران‌های انسانی و مشکلات ناشی از آن مانند بیماری‌ها و سوء‌تغذیه از دست داده‌اند نمی‌شود.