kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۸۷۱
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۸

جنایت جدید ارتش نیجریه 10 نفر از راهپیمایان اربعین به شهادت رسیدند

نیروهای ارتش نیجریه بار دیگر در یک حمله وحشیانه به عزاداران سرور و سالار شهیدان در آستانه اربعین حسینی(ع) شماری را شهید و مجروح کردند.

پلیس و نیروهای امنیتی نیجریه بار دیگر به تجمع عزاداران برای بزرگداشت اربعین شهادت حضرت امام حسین(ع) حمله‌ور شده و ده‌ها نفر را شهید و مجروح کردند. اولین بار در اربعین سال 1394 بود که نظامیان این کشور با یورش به شیعیان مظلوم نیجریه صدها نفر را شهید و مجروح کردند. در آن یورش سه فرزند شیخ زکزاکی به شهادت رسید و خود رهبر جنبش اسلامی نیجریه و همسرش که زخمی شده بودند بازداشت شدند. برخی منابع تعداد شهدای این جنایت را 2 هزار نفر نیز نوشته‌اند. بعدها معلوم شد که بسیاری از شهدا در گورهای دسته‌جمعی دفن شده‌اند.
حالا بعد از گذشت 4 سال از آن جنایت این بار در نزدیکی ابوجا پایتخت نیجریه بار دیگر ارتش این کشور به عزاداری شیعیان در آستانه اربعین حسینی یورش برد که به گفته رسانه‌های نیجریه دست‌کم 10 نفر به شهادت رسیده‌اند. شهدا از اعضای جنبش اسلامی نیجریه هستند که دولت نیجریه فعالیت آن را ممنوع اعلام کرده و نیروهای امنیتی در 4 سال گذشته به شدت آنها را سرکوب کرده‌اند.
رسانه‌های دولتی نیجریه مثل همیشه ادعا کرده‌اند پلیس بعد از بی‌توجهی تجمع‌کنندگان به دستورات برای متفرق شدن مجبور به گشودن آتش به روی آنها شده است اما جنبش اسلامی نیجریه این روایت را تکذیب و تصریح کرده تیراندازی به سوی عزاداران بدون هیچ‌گونه تحریک از سوی آنها صورت گرفته است. در این بیانیه آمده است: این جنبش با توجه به مسالمت‌آمیز بودن این تجمع، با قاطعیت اقدام عوامل امنیتی را به عنوان اقدامی بیجا محکوم می‌کند. در واقع، تجمع‌کنندگان در تدارک راه‌پیمایی برای آن روز بوده‌اند که نظامیان بدون هیچ اقدام تحریک‌آمیز از سوی آنها به رویشان آتش گشودند. یک سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه نیز گفت: «بعد از توسل نیروهای امنیتی به خشونت مفرط برخی از تظاهرات‌کنندگان برای دفاع از خودشان اقدام به پرتاب سنگ و کلوخ به سمت آنها کرده‌اند.» «عبدالله موسی» اظهار داشت: نیروهای امنیتی جنازه چندین نفر از شهدا را به مراکز پلیس در اطراف منتقل کرده‌اند. این سرکوبگری‌ها شیعیان نیجریه را مرعوب نخواهد کرد و آنها هر چه بیشتر کشته شوند، تظاهرات‌ها گسترده‌تر خواهد شد. براساس این گزارش، حرکت آرام و مسالمت‌آمیز هیئت‌های عزاداری به مناسبت اربعین حسینی(ع) یکی از مراسم‌هایی است که هر ساله در تعدادی از شهرهای نیجریه برگزار می‌شود. ماه گذشته نیز در ایام عاشورای حسینی(ع) حمله نیروهای ارتش به تجمع عاشورایی در زاریا باعث شهادت
یک زن شد.