kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۸۷۰
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷
دردسر تازه برای ترامپ

نژادپرست ضد مهاجر در آمریکا مردم را به خاک و خون کشید

در جدیدترین مورد از جولان نژادپرست‌ها در جامعه آمریکا یک سفیدپوست نئونازی با حمله مسلحانه به یک عبادتگاه یهودیان شماری از مردم را قتل‌عام کرد.

پیروزی ترامپ در انتخابات دو سال پیش آمریکا یکی از مهمترین بحران های غرب را که از زمان شکست هیتلر در جنگ جهانی دوم همواره در لایه‌های زیرین کشورهای غربی حرکت می کرد و فرصتی می خواست که گدازه های خود را همچون آتشفشان به بیرون بریزد و همه را بسوزاند به صحنه سیاسی آمریکا کشاند.  طرفداران برتری نژادی سفیدها پس از پیروزی ترامپ و با قدرت گرفتن روز افزون این جنبش خود را از لایه‌های زیرین جامعه چند پاره آمریکا بیرون کشیده و به خیابان‌ها آمده‌اند. حملات نژادپرستانه نیز طی دو سال گذشته بارها در آمریکا رخ داده که آخرین مورد آن عصر شنبه به وقت ایران اتفاق افتاد . بنابر اعلام پلیس آمریکا، بر اثر این تیراندازی که در نزدیکی کنیسه «درخت حیات» در شهر «پیتسبورگ» ایالت پنسیلوانیا رخ داده، دستکم ۱۱ نفر کشته و شماری هم زخمی شده‌اند. تعدادی از قربانیان این حادثه از نیروهای پلیس هستند که بعد از دریافت گزارش تیراندازی به محل اعزام و با مهاجم درگیر شده‌اند.
 سخنگوی پلیس منطقه‌ای آمریکا در همان دقایق ابتدایی، تیراندازی را تایید کرده و با بیان اینکه مهاجم هنوز آزاد است، از مردم خواست به محل وقوع حادثه نزدیک نشوند. شبکه «سی‌.‌بی.‌اس» اندکی بعد اعلام کرد مهاجم، مردی ۴۶ ساله است که مجروح و سپس بازداشت شده است. برخی رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند فرد مسلح اقدام به تیراندازی به سمت افسران پلیس کرده، اما برخی گزارش‌های دیگر مدعی هستند اکثر قربانیان این تیراندازی، خبرنگار هستند. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا  نیز پیش از تایید بازداشت مهاجم، در توییتری نوشت: «رخدادهای جاری در پیتسبورگ را دنبال می‌کنم. نیروهای انتظامی در محل هستند. افراد حاضر در منطقه باید همچنان پناه بگیرند. به نظر می‌رسد که تعدادی کشته شده‌اند. مطلع باشید که تیرانداز همچنان آزاد است.»  به گزارش فارس ساعتی بعد پلیس گزارشی را که پیشتر به صورت غیررسمی منتشر شده بود، تایید و اعلام کرد که مهاجم مرد سفید پوستی به نام «رابرت بوئر» است. به نوشته رسانه‌های آمریکایی، این فرد هنگام تیراندازی فریاد می‌زده «باید تمام یهودیان را کشت.»
ضد مهاجر مثل ترامپ
این فرد اندکی پیش از این حمله، در صفحه شخصی‌اش در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشته بود که یک سازمان یهودی در پشت صحنه کاروان‌های «مهاجران» به آمریکا قرار دارد و با این کار می‌خواهد مردم آمریکا را «سلاخی» کند.وی در مطالبی هم که قبلا منتشر کرده بود، از ترامپ به دلیل عدم برخورد جدی با یهودیان، مهاجرین و حامیان جهانی‌سازی، انتقاد کرده بود. ترامپ یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در قدرت گرفتن نژادپرست‌ها در آمریکاست.مشخص شدن انگیزه و مواضع «بوئر» موجب شد تا ترامپ که با شعارهای بیگانه‌ستیزانه روی کار آمده، بارها علیه پناهجویان و مهاجرین غیرقانونی مواضع تندی گرفته و آن‌ها را «قاتل»، «قاچاقچی» و «شرور» خوانده، بار دیگر مورد انتقاد رسانه‌ها قرار گیرد. انتقادات از او به این مسئله محدود نشده و برخی مخالفانش از وی به دلیل حمایت از آزادی نامحدود حمل سلاح هم انتقاد کرده‌اند. هم ترامپ هم برخی مقامات قضایی آمریکا خواستار اعدام این فرد شده‌اند.