kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۸۶۸
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷
در نشست اسلامبول

پوتین: بدون ایران مشکل سوریه حل نمی‌شود

رئیس‌جمهور روسیه پس از نشست چهارجانبه اسلامبول اعلام کرد، بدون مشارکت ایران، مشکل سوریه حل نخواهد شد. این نشست که بدون حضور ایران برگزار شده بود، بدون نتیجه پایان یافت!

«ولادیمیر پوتین» روز شنبه پس از نشست اسلامبول، گفت، بدون ایران، مسئله سوریه حل نخواهد شد و مشورت با تهران در روند تشکیل کمیته قانون اساسی، یک اقدام ضروری است.
به گزارش اسپوتنیک، رئیس‌جمهور روسیه در ادامه گفت: بدون شک، ما باید با حکومت سوریه و همچنین با شرکای خود در ایران، مشورت کنیم، زیرا بدون ایران که ضامن آتش‌بس و ایجاد منطقه امن در سوریه است، این مشکل به طور موثر حل نخواهد شد.
شنبه گذشته نشست چهارجانبه اسلامبول با حضور رئیس‌جمهور روسیه، صدراعظم‌ آلمان و روسای جمهور فرانسه و ترکیه، در کاخ «وحیدالدین» به مدت سه ساعت برگزار شد.
هرچند نشست اسلامبول، به خاطر حضور نداشتن نمایندگان سوریه و ایران، تاثیر چندانی در روند مشکلات سوریه نداشت، ولی به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور روسیه قصد داشت، بهانه را از غربی‌ها و ترکیه در ارتباط با آزادسازی «ادلب» توسط ارتش سوریه بگیرد و به همگان بقبولاند که حل بحران سوریه، در دست دمشق، تهران و روسیه قرار دارد.
در بیانیه پایانی نشست اسلامبول هم بر چیزهایی تاکید شده که مورد تایید دولت‌های سوریه و ایران نیز هست. با این حال، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، بار دیگر همتای سوری خود را مسئول جنگ و خونریزی در سوریه دانست!
به اعتقاد کارشناسان، اردوغان به خاطر مشارکتش در جنایات علیه ملت سوریه، مجبور است که انگشت اتهام را به سمت دولت دمشق و «بشار اسد» بگیرد.
در ارتباط با نشست اسلامبول، «جاشوا لندیس» مدیر «مرکز مطالعات خاورمیانه» دانشگاه اوکلاهما هم گفت، نشست اسلامبول، کنار گذاشتن آشکار آمریکا از مذاکرات مربوط به سوریه بود. به گفته وی، اروپا قرار است جای آمریکا را در این خصوص بگیرد.
روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» هم نشست اسلامبول را پیشاپیش شکست خورده خواند. درهرحال، نشست اسلامبول با محوریت «ادلب» برگزار شده است و از نگاه دمشق و محور مقاومت، کشورهای ترکیه، آلمان و فرانسه حامی تروریسم در سوریه هستند و باید در ارتباط با جنایات تروریست‌ها، جواب پس بدهند، نه اینکه خود بخشی از روند آشتی و بازسازی در سوریه باشند.
شبکه تلویزیونی الجزیره نیز نشست اسلامبول را «بی‌نتیجه» خواند.