kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۸۶۷
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷
کیهان بررسی می‌کند

پشت کردن عمان به آرمان فلسطین؛ واکنش‌ها و تبعات

سفر ناگهانی نتانیاهو به عمان باعث شده جریان‌های مختلف اسلامی این اقدام عمان را محکوم کرده و کارشناسان نیز تاکید داشته باشند که مسقط جایگاه سنتی منطقه‌ای خود را به این دلیل از دست خواهد داد.

پنجشنبه گذشته بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در یک سفر مخفیانه وارد عمان شد. این سفر از آنجا مهم بود که پس از 22 سال یک نخست‌وزیر صهیونیست به عمان سفر کرده و در واقع اولین سفر نتانیاهو به کشورهای خلیج‌فارس به شمار می‌رود. در حالی که عمان و رژیم صهیونیستی روابط رسمی ندارند این مسئله منجر به این شده بسیاری عمان را به «خیانت» متهم کرده و این کشور را «حامی اسرائیل» خطاب کنند. حتی پس از این دیدار یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان رژیم صهیونیستی را «کشوری» در منطقه خاورمیانه دانست که تعامل با آن طبیعی است!
در همین راستا اتحادیه جهانی علمای مسلمان با انتشار بیانیه‌ای «فعالیت اسرائیل در خلیج‌فارس» را محکوم کرد. این اتحادیه از امت اسلامی و رهبران آن خواست از مسائل مهم امت اسلامی جانبداری کنند و از قدس شریف و اراضی ‌اشغالی چشم پوشی نکنند. این اتحادیه هر نوع عادی سازی روابط یا استقبال رسمی یا مردمی از هیئت‌های ‌اشغالگران قدس و قاتلان مردم در فلسطین و محاصره‌کنندگان غزه را تقبیج کرد. همچنین در این بیانیه آمده است: «هرنوع عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها یا استقبال از آنها پاداش به جنایات آنها و ‌اشغال قبله نخستین مسلمین و مشارکت در اجرای طرح موسوم به معامله قرن است». «محمد شتیه» عضو کمیته مرکزی جنبش فتح نیز در بیانیه کوتاهی اظهار داشته: «مرحله عادی‌سازی علنی آغاز شده و طرح صلح عربی پایان یافته است. ساختارهای ارزشی و قراردادهای سیاسی و اجتماعی کشورهای عربی از بین رفت.» صالح رأفت عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین نیز دیدار سلطان قابوس و بنیامین نتانیاهو و استقبال امارات و قطر از تیم‌های ورزشی اسرائیل را محکوم کرد. «حسن خریشه» معاون رئیس‌ شورای قانونگذاری فلسطین هم گفته: «عمان می‌خواهد چهره آمریکا را بهبود بخشیده تا محمود عباس رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین را به بازگشت به مذاکرات با اسرائیل ترغیب کند».
هدیه رایگان به رژیم صهیونیستی
از سوی دیگر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» در پی سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به سلطان‌نشین عمان که بخشی از روند علنی عادی‌سازی روابط بین کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و این رژیم به شمار می‌رود خواستار توقف اینگونه اقدامات شد. «خلیل الحیه» نایب‌رئیس ‌دفتر سیاسی این جنبش تاکید کرد، «به نظر ما عادی‌سازی روابط هدیه‌ای رایگان به رژیم ‌اشغالگر است. رژیم ‌اشغالگر باید تحت محاصره قرار بگیرد و سران آن در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شوند و باید برای نابود کردن آن تلاش کنیم نه اینکه روابط خود را با آن عادی کنیم.»
زمینه‌سازی برای ناتوی عربی
در همین حال سردبیر روزنامه رای‌الیوم نیز تاکید کرده سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عمان با هدف تشکیل ناتوی عربی به فرماندهی آمریکا برای مقابله با ایران بوده است. به اعتقاد عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه الکترونیکی رای الیوم، «تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط با هدف تسهیل عضویت اسرائیل در ناتوی عربی است تا تل‌آویو هم بتواند برای رویارویی با تهران پایگاه‌هایی در کشور‌های عربی داشته باشد... کمپین هماهنگ‌شده کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس برای عادی‌سازی، هیچ‌گونه ارتباطی با صلح فلسطینیان و اسرائیلی‌ها ندارد، بلکه صلح «رایگان» با اسرائیل و با هدف مقدمه‌چینی برای تحمیل بندهای «معامله قرن» است...» بعید نمی‌دانیم که نتانیاهو طی چند روز آینده به این کشور بازگردد و سفارت اسرائیل را در مسقط افتتاح کنند. از سوی دیگر، افتتاح سفارتخانه‌های دیگر در دوحه، ابوظبی و منامه و چه بسا ریاض، بعید نیست؛ چرا که سخن از «روابط دوجانبه» و طبیعی است.گفتنی است عمان در حالی به سمت عادی‌سازی روابط با اسرائیل حرکت کرده است که این مسئله می‌تواند جایگاه این کشور را تهدید کند. استراتژی سنتی عمان اتخاذ سیاست بی‌طرفی و میانجی‌گری بوده و ارتباط با رژیم صهیونیستی به معنای پایان این استراتژی خواهد بود. علاوه‌بر این، مردم کشورهای عربی همچنان به آرمان فلسطین وفادار بوده و این خود می‌تواند بزرگ‌ترین تهدید برای رژیم‌هایی باشد که به سمت عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها پیش می‌روند. از سوی دیگر این اقدامات کشورهای عربی زمینه را برای وحشی‌گری بیشتر اسرائیل علیه مردم فلسطین بیشتر مهیا می‌کند و تل‌آویو حملات خود را قطعا افزایش خواهد داد.