kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۶۶۶
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
فرمانده پیشین ارتش آمریکا خطاب به اروپا:

خودتان به فکر باشید آمریکا قادر به محافظت از شما نیست

همزمان با رزمایش بزرگ و ضد روسی ناتو در نروژ، فرمانده پیشین ارتش آمریکا در اروپا به کشورهای اروپایی توصیه کرد خودشان به فکر دفاع از خود باشند چرا که آمریکا قادر به حفاظت از آنها در برابر روسیه و چین نیست.
سرویس خارجی-

از زمان روی کار آمدن ترامپ در آمریکا شکاف بین اروپا و آمریکا روز به روز گسترده‌تر شده است. ترامپ بارها اعضای اروپایی ناتو را به باد انتقاد گرفته و از آنها خواسته هزینه‌های این سازمان عریض و طویل را بپردازند. وی همچنین بارها تاثیرگذاری ناتو را زیر سوال برده است. سران اروپا هم در مقابل اعلام کرده‌اند دیگر زمان اتکا به آمریکا در امور دفاعی به سر رسیده و آنها خود باید به فکر دفاع از خود در مقابل روسیه و چین باشند.
با این وجود هنوز کشورهای اروپایی هیچ برنامه‌ای برای استقلال دفاعی خود از آمریکا ندارند و نمی‌دانند بدون آمریکا چگونه می‌توانند در مقابل روسیه دوام بیاورند. همین پنج‌شنبه گذشته، ناتو بزرگترین مانور نظامی خود از زمان جنگ سرد را  به مدت دو هفته در نروژ آغاز کرده است. حدود 50 هزار نیرو از کشورهای مختلف عضو ناتو در این مانور مشارکت کرده و به این ترتیب سیگنال‌های بازدارندگی را به روسیه ارسال می‌کنند. در این مانور در کنار 50 هزار نیرو حدود 10 هزار وسیله نقلیه و بیش از 300 جنگنده، هلیکوپتر و کشتی حضور دارند. ارتش آلمان هم با حدود 10 هزار نیرو در این مانور مشارکت کرده و دومین کشور بزرگ تامین‌کننده نیرو بعد از آمریکا است. مشارکت پررنگ آلمان در این مانور نظامی به این دلیل است که آلمان از ابتدای سال 2019 باید رهبری گروه مداخله سریع ناتو را بر عهده گیرد. در کنار 29 کشور عضو ناتو همچنین دو کشور شریک آنها یعنی سوئد و فنلاند هم در این مانور نظامی مشارکت می‌کنند. هدف این رزمایش نظامی تمرین برای موارد اضطراری عنوان شده است که «برای یکی از اعضای این پیمان پیش آید.» این مورد اضطراری می‌تواند زمانی باشد که یک یا چند عضو از 29 عضو این پیمان از سوی یک نیروی خارجی مورد حمله قرار بگیرند. در چنین موردی سایر اعضا باید به کشور مورد حمله واقع ‌شده کمک کنند.همزمان با برگزاری این رزمایش  و علی‌رغم جهت گیری آشکار ضد روسی آن، یک فرمانده ژنرال ارشد پیشین آمریکا در اروپا از متحدان اروپایی ناتو خواست که تلاش‌های دفاعی- نظامی خود را افزایش دهند زیرا واشنگتن نمی‌تواند از اروپا هم در برابر روسیه و هم در برابر چین محافظت
 کند.به گزارش ایسنا، ژنرال بازنشسته «بن هاجز»، فرمانده پیشین ارتش آمریکا در اروپا  در سخنرانی خود در نشست امنیتی ورشو در لهستان اعلام کرد: «کشورهای اروپایی باید اقدامات بیشتری برای تضمین میزان آمادگی دفاعی خود در برابر «احیای توان نظامی روسیه» انجام دهند، زیرا آمریکا باید بیشتر توجه خود را به دفاع از منافعش در اقیانوسیه جلب کند.»
هاجز می‌افزاید: «آمریکا خواهان یک ستون اروپایی قدرتمند در موازات اقدامات خود است. من فکر می‌کنم احتمال بسیاری وجود دارد که طی 15 سال آینده جنگ با چین اتفاق افتد. به نفع آمریکایی‌ها و رهبران کشور است که خوب بدانند که باید یک ستون اروپایی بسیار قوی داشته باشند حتی اگر هیچ کشور اروپایی یک یورو هم برای دفاع از خود نپردازد. ثبات و امنیت در اروپا هر دو به نفع مصلحت آمریکاست... ما به سرمایه‌گذاری‌های خود در اروپا ادامه خواهیم داد. آموزش و استقرار نیروهای دائمی و استقرار نوبتی نیرو با هدف آمادگی برای احتمال جنگ در اقیانوس آرام طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده است.» این ژنرال اضافه کرد: «تعهد آمریکا در ناتو غیرقابل تغییر است. واشنگتن هنوز امنیت اروپا را به عنوان یکی از منافع کلیدی آمریکا
می‌بیند.»