kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۶۶۱
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۹

عادل عبدالمهدی با مواضع ضدآمریکایی به عنوان نخست‌وزیر عراق سوگند خورد

«عادل عبدالمهدی» پس از ادای سوگند به عنوان نخست‌وزیر جدید عراق، اعلام کرد که استقلال و منافع ملی کشورش در اولویت سیاست‌های وی قرار دارد.

عادل عبدالمهدی که برای 14 وزیر از 22 وزیر کابینه‌اش، از پارلمان رای اعتماد گرفت و صبح پنجشنبه در پارلمان، به عنوان نخست‌وزیر جدید، سوگند یاد کرد، طی یک نشست خبری، به خبرنگاران گفت که «منافع ملی و استقلال کشورش» در اولویت سیاست‌های وی قرار دارد.
به گزارش فارس، «عبدالمهدی» گفت که دولت جدید عراق از هرگونه مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر، چه همسایه باشد، چه نباشد، خودداری خواهد کرد.
به گفته عبدالمهدی، ریشه‌کن کردن فقر و بیکاری و فراهم کردن خدمات عمومی، اولویت‌های دیگر دولت جدید عراق است.
پارلمان عراق قرار است در نشست 15 آبان، تکلیف بقیه وزارتخانه‌های دولت جدید را مشخص کند.
درهر حال، دولت جدید عراق با چالش‌های متعددی مواجه خواهد بود. اما، شرایط این دولت بهتر از شرایط دولت‌های قبلی عراق است. طی سال‌های گذشته فضای اجتماعی و سیاسی عراق، به خاطر فعالیت تروریست‌ها و مداخلات آمریکا و عربستان، به شدت متلاطم بوده است.
اولین جلسه دولت جدید عراق، روز پنجشنبه با تودیع و معارفه نخست‌وزیران قبلی و جدید همراه بود.
عبدالمهدی طی سخنانی در این مراسم گفت: با توجه به اینکه دولت ما رای اعتماد نمایندگان ملت را به دست آورد، امروز ماموریت‌های رسمی خود را آغاز خواهیم کرد.
وی افزود: ما برنامه وزارتی کاملی در چارچوب زمانی واضحی ارائه کردیم و برای اجرای این برنامه‌ها تلاش می‌کنیم. هدف عالی ما، تحقق خواسته‌های ملت است.
نخست‌وزیر عراق با اشاره به چالش‌های زیادی که عراق با آن مواجه است، از حیدر عبادی نخست‌وزیر سابق به دلیل همکاری او دراین مرحله و علاقه‌اش به چرخش صلح‌آمیز قدرت تشکر کرد.
عبادی نیز طی سخنانی در این مراسم گفت: در سال 2014 میلادی در شرایطی که امیدی وجود نداشت، شهرها از بین رفته بودند، میلیون‌ها نفر از شهروندان‌مان آواره شده و داعش مساحت‌های گسترده‌ای را به اشغال خود درآورده بود، مسئولیت نخست‌وزیری را برعهده گرفتم.
وی افزود: ان‌شاءالله که توانسته باشیم به وظایف خود در شرایط سخت اقتصادی و بحران مالی عمل کرده باشیم.
عبادی همچنین، موفقیت کابینه پیشنهادی عبدالمهدی در اخذ رای اعتماد نمایندگان را به وی تبریک گفت و برای او آرزوی موفقیت کرد.
سایر رویدادها:
* «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا، با همتای عراقی خود (محمدعلی حکیم)، تلفنی گفت‌وگو کرد.
* نیروهای بسیج مردمی عراق با پاکسازی منطقه بیجی، زمینه را برای بازگشت آوارگان به خانه و کاشانه خود فراهم کردند.