kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۴۸۶
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵

عادل عبدالمهدی: با‌اشغالگری مخالفم چه‌اشغال عراق باشد چه فلسطین

نخست‌وزیر منتخب عراق اعلام کرد که با‌اشغال هر کشوری، چه عراق باشد و چه فلسطین، مخالف است و علاوه‌بر آن، با تحریم‌های غیرقانونی علیه کشورها، همراهی نمی‌کند.




«عادل عبدالمهدی» که به تازگی مامورتشکیل کابینه عراق شده است، رویکرد پنجساله (2018 - 2022) دولت آتی خود را منتشر و محورهای اصلی برنامه این دولت و وزارتخانه‌های متبوع را مشخص کرده است. این نخستین بار است که یک نخست‌وزیر منتخب در عراق، طرحی جامع برای اداره کشور اعلام و منتشر می‌کند.
در این برنامه، که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری جمهوری اسلامی قرار گرفته، آمده است: عراق هرگز در صف هیچ محوری برای اعمال مجازات یا تحریم علیه کشور دیگر خارج از چارچوب‌های قوانین بین‌المللی قرار نمی‌گیرد. عبدالمهدی با‌اشغال کشورش توسط آمریکا در 2003 مخالفت کرده و گفته است که دولت جدید عراق با هرگونه‌اشغالگری، خواه این‌اشغال،‌اشغال عراق باشد، یا سرزمین مردم فلسطین و یا هر کشور دیگر، مخالف است. عبدالمهدی همچنین، تلویحا تعرض به کنسولگری ایران در بصره را محکوم کرده و افزوده است که عراق با هرگونه تعرض به سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های خارجی موجود در اراضی‌اش مخالف است و آن را تعرض به حاکمیت خود می‌داند.