kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۴۷۱
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۱

وزیر مستعفی، قیمت مسکن را دو برابر کرد و رفت(خبر ویژه)

زمانی که آخوندی در تابستان 92 متصدی وزارت راه و شهرسازی شد، قیمت هر مترمربع مسکن در تهران حدود 3/8 میلیون تومان بود که اکنون به 8 میلیون تومان رسیده است.

خبرگزاری دانشجو در بررسی کارنامه ضعیف وزیر مستعفی راه و شهرسازی نوشت: زمانی که آخوندی در تابستان 92 متصدی وزارت راه و شهرسازی شد، قیمت هر مترمربع مسکن در تهران حدود 3/8 میلیون تومان بود. در آن مقطع به علت آنکه حدود یک میلیون واحد از ساختمان‌های مسکن مهر که در دولت دهم کلید زده و ساخته شده بود، به مرحله تحویل رسیده بود، از فشار تقاضا بر بازار به شدت کاسته شد.
بیش از یک میلیون واحد مسکن مهر نیز با 70 درصد پیشرفت به دولت یازدهم تحویل داده شد؛ اما دولت یازدهم اعتقادی به مسکن مهر نداشت و پیشرفت این طرح با حداقل سرعت جلو رفت و با وجود وعده‌های مکرر هنوز هم ده‌ها هزار نفر پس از شش، هفت سال واحدهای خود را تحویل نگرفته‌اند.
اکنون آخوندی در شرایطی با انتشار متن استعفای خود خطاب به روحانی، وزارت راه و شهرسازی را ترک می‌کند که قیمت مسکن در تهران به متری 8/1 میلیون تومان رسیده و 113 درصد نسبت به ابتدای وزارت وی افزایش نشان می‌دهد. علت گرانی مسکن نیز کاملا مشخص است؛ کاهش شدید عرضه مسکن به علت رکود ساخت و ساز در دوره وزارت آخوندی.
تولید مسکن نیز به پایین‌ترین سطح سه دهه اخیر سقوط کرده و کسادی در صنایع مرتبط با مسکن به اوج خود رسیده و صدها هزار نفر بیکار شده‌اند.
مسکن اجتماعی طرحی است که با نام عباس آخوندی، وزیر پرحاشیه دولت تدبیر و امید گره خورده است. وی یکی از وعده‌های اصلی وزارتخانه‌اش را پس از مزخرف خواندن مسکن مهر دولت قبل، مسکن اجتماعی قرار داده بود. حسن روحانی نیز مسکن ارزان را یکی از شعارهای مهم خود برای بهبود اوضاع معیشتی مردم در خردادماه سال 92 اعلام کرد.
وزیر تازه مسکن در آبان 92 اعلام کرده بود: «تیم‌هایی را مامور بررسی جوانب اجرای طرح مسکن اجتماعی و استفاده از تجربیات جهانی این نوع مسکن‌سازی کرده‌ام.»
مسکن اجتماعی از آن جهت برای وزارت راه و شهرسازی مهم بود تا نشان دهد او دارای برنامه مشخص درحوزه مسکن است!، اما همانگونه که در سال‌های بعد آشکار گردید، آخوندی در سال‌های نخست وزارت هیچ برنامه‌ای برای بخش مهمی از زندگی ایرانیان در دست نداشته و مسکن اجتماعی‌اش نیز به ماه‌های آخر وزارت رسید؛ هرچند در این میان با بی‌مهری به مسکن مهر، اشک متقاضیان این طرح را درآورده و این افراد پای ثابت اعتراضات در مقابل مجلس شورای اسلامی در اعتراض به وزارت راه و شهرسازی بوده‌اند.