kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۴۵۱
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۴
رئیس سازمان بورس خبر داد

افزایش 8 برابری بازار بدهی در سال جاری!

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد ارزش بازار بدهی از ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان به ۸۰ هزار میلیارد تومان در سال جاری رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، شاپور محمدی در پنجمین همایش بورس، بانک و بیمه (اینوِکس ۲۰۱۸) با بیان ویژگی‌ها و مختصات بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران خارجی اظهار داشت: ارزش بازار سهام ایران اعم از بورس و فرابورس معادل ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است که این رقم با احتساب تورم و سایر متغیرهای اقتصادی معادل ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور است.
وی افزود: ارزش معاملات بازار سهام در هفت ماهه امسال معادل ۲۶۸ هزار میلیارد تومان بود که در مقایسه با سال گذشته که معادل ۲۴۷ هزار میلیارد تومان بوده، با افزایش ملموسی روبرو شده است.
رئیس سازمان بورس اعلام کرد میزان بازدهی معامله‌گران در بورس و فرابورس طی سال جاری به ترتیب به ۹۵ درصد و ۹۲ درصد رسیده و از نظر تنوع شرکت‌های مختلف هم‌اکنون ۵۹۰ شرکت در بورس و فرابورس درج یا پذیرش شده‌اند و در ۴۰ رشته مختلف صنعتی فعالیت می‌کنند.
محمدی با اشاره به تنوع معاملات در بورس کالا از جمله زعفران، گندم، ذرت و محصولات پتروشیمی و فلزات اساسی گفت: با وجود معاملات آتی بر روی شمش طلا در کشورهای دنیا، اما معاملات آتی بر روی سکه طلا در اندازه‌های کوچک‌تر، ویژگی و مزیت معاملات آتی در بورس کالای ایران است.
وی با اشاره به معامله برق در بورس انرژی بیان کرد: به زودی در بازار نفت خام هم معامله خواهد شد و محصولاتی همچون نفت کوره، قطران و زغال‌سنگ نیز داد و ستد می‌شود.
رئیس سازمان بورس با اشاره به تنوع ابزارهای مالی و اسلامی و کلاسیک در بازار سرمایه ایران بیان کرد: انواع ابزارهای اسلامی از جمله اوراق مشارکت، صکوک اجاره سهام، اوراق منفعت، اوراق وکالت، اوراق خزانه اسلامی معامله می‌شود و برنامه‌هایی برای سایر اوراق کلاسیک سهام، ابزارهای بدهی، اختیار خرید فروش آتی سهام و همچنین بررسی اوراق تضامنی وارانت در دستور کار قرار دارد.
محمدی از توسعه مناسب بازار بدهی سخن گفت و افزود: بازار بدهی در حالی به ارزش ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومانی رسیده بود که طی امسال ارزش این بازار بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد تومان رسید و فرصتی برای ورود بانک مرکزی برای عملیات بازار باز ایجاد کرده است.
لازم به ذکر است، رئیس سازمان بورس در شرایطی توسعه بازار بدهی را به عنوان دستاوردی در طول سال جاری معرفی می کند که برخی کارشناسان اعتقاد دارند توسعه این بازار به معنی گسترش بدهکاری و به نوعی آینده فروشی می‌باشد.