kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۴۱۹
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۴

جوابیه دانشگاه علامه در واکنش به مطلب کیهان

پیرو انتشار مطلبی تحت عنوان «جولان ساختارشکنان در دانشگاه علامه» منتشره در شماره 22028 روزنامه کیهان، دانشگاه علامه طباطبایی، جوابیه‌ای را به شرح زیر صادر نمود که عیناً منعکس می‌گردد:
پیرو انتشار مطلبی با عنوان «جولان ساختارشکنان در دانشگاه علامه» اعلام نکاتی جهت تنویر افکار عمومی ضروری است:
1- قطب‌بندی‌هایی از جنس انقلابی و غیرانقلابی در خانواده بزرگ دانشگاه علامه طباطبائی جائی نداشته و همه اعضای این دانشگاه افرادی متعهد به ارزش‌های اسلامی و ملی و شهروندانی مسئول هستند که در مقابل قانون با یکدیگر برابرند. از این منظر ارزش‌هایی مانند تعهد به انقلاب یا اسلام، قابل مصادره به نفع کسی و امتیاز انحصاری گروهی در مقابل دیگران نیست که با تأسی به آن، مطالبه امتیازاتی داشته یا تفوقی بر سایرین را دنبال کنند. سیاست مدیریت دانشگاه در سال‌های اخیر، همواره این بوده که هم، مانع فشارهای بیرونی بر جامعه دانشگاهیان علامه باشد و هم از فشار بخشی بر بخش‌های دیگر در درون دانشگاه جلوگیری کند.
2- مطابق قانون، عناوین برنامه‌هایی که تشکل‌های اسلامی در دانشگاه برگزار می‌کنند، نیز مدعوین و مهمانان آنها همگی در هیئت نظارت بر تشکل‌های اسلامی با حضور مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، نماینده وزیر علوم و رئیس دانشگاه مجوز می‌گیرند. در مواردی که شکایت‌هایی در این زمینه وصول شده، پس از طی مسیر قانونی من‌جمله تشکیل هیئت منصفه و رسیدگی مطابق ضوابط و مقررات، به صدور احکام توسط هیئت نظارت و اجرای آن انجامیده است. البته در صدور هر حکمی احتمالاً ممکن است برخی آن‌را مطابق سلیقه و یا توقعات خود ارزیابی نکنند، اما عدالت و قانون بر معیاری غیر از سلایق استوار است.
3- تشکل‌های اسلامی، «تریبون رسمی دانشگاه» محسوب نمی‌شوند و دانشگاه صرفاً بسترها و استلزامات برگزاری برنامه‌های این تشکل‌ها را در چارچوب ضوابط و مقررات فراهم می‌کند. دانشگاه در مقابل آنچه از تریبون این برنامه‌ها گفته می‌شود، نه موضعی دارد و نه مسئولیتی؛ مسئولیت دانشگاه صرفاً متوجه اجرای درست و دقیق فرایندهایی اجرایی و قانونی در مراحل اعطای مجوز، اجرا و نهایتاً رسیدگی به تخلفات است که قانون، تکلیف آنها را مشخص کرده است.
4- فعالیت‌های تشکل‌های اسلامی دانشجویان، محدود به مواردی که مغرضانه در گزارش مذکور به آنها اشاره شده، نیست. در سال تحصیلی 96-97 در مجموع، 186 برنامه توسط تشکل‌های اسلامی دانشگاه برگزار شده که بسیج دانشجویی با 71 عنوان برنامه، بیشترین سهم را در این برنامه‌ها داشته است. آیا این نشانه «فضایی غیرعادی» و نگران‌کننده است؟ برگزاری 186 برنامه توسط تشکل‌های اسلامی دانشجویان با کمترین حواشی، مطابق فرمایش مقام معظم رهبری، نشانه نشاط سیاسی در فضای دانشگاه بوده و آماری تحسین‌برانگیز است که می‌بایست توسط مسئولان فرهنگی مورد تشویق قرار گیرد. البته بروز تخلف و انحراف احتمالی، در برنامه‌هایی که مستقیماً توسط خود دانشجویان برگزار می‌شود و مسئولان دانشگاه صرفاً در مقام نظارت قرار دارند، اجتناب‌ناپذیر است، اما این موارد معدود، استثنائاتی است که قاعده کلی را نفی نمی‌کنند؛ اگرچه با همین موارد معدود نیز، برخورد قانونی صورت گرفته است.
5- به شهادت بسیاری از کسانی که در محیط‌های آموزشی و دانشگاه‌های مختلفی فعالیت دارند، وضعیت پوشش و حجاب در دانشگاه علامه طباطبائی در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها و نیز در مقایسه با وضعیت عمومی جامعه، وضعیت بسیار مطلوبی است. در تمامی موارد تخلف از آیین‌نامه پوشش، برخورد قانونی مناسب مطابق با ضوابط و مقررات با متخلفان صورت گرفته و گزارش نتایج آن در حراست و شورای انضباطی به مراجع ‌ذی‌صلاح نیز ارسال شده است. اما در دانشگاهی با 16000 دانشجو، آیا تخلف از آیین‌نامه پوشش- و نه کشف حجاب- توسط کمتر از نیم درصد (0/03) از دانشجویان، قابل تعمیم به وضعیت کلی دانشگاه با تعبیر «تبدیل شدن به امری طبیعی» است؟ و آیا برخورد با آن در چارچوب ضوابط و مقررات و از طریق شورای انضباطی دانشگاه، مصداق قانون‌شکنی است؟
6- مدیریت دانشگاه همچنان مفتخر است که در استیفا و احقاق حقوق تمام استادانی که در دوره قبل، برخلاف قوانین از ادامه فعالیت در دانشگاه محروم شدند و یا دانشجویانی که برخلاف قوانین، از حق تحصیل محروم شدند، از هیچ تلاشی در چارچوب ضوابط و مقررات فروگذار نکرده است. البته پذیرش دانشجویان صرفاً از طریق سازمان سنجش آموزش کشور و فرایندهای قانونی صورت می‌پذیرد و در این زمینه، دانشگاه مکلف به پذیرش تمام افرادی است که توسط این سازمان معرفی می‌شوند.
7- در خصوص جذب اعضای هیئت علمی جدید نیز، استادان از طریق فراخوان‌های رسمی وزارت علوم و با مصاحبه‌های علمی- تخصصی و عمومی جذب دانشگاه شده‌اند و در این فرایند روشن و شفاف، همه ضوابط و مقررات رعایت شده است.
8- مدیریت دانشگاه، مسئولیت و وظیفه ذاتی خود می‌داند در جهت حل مسائل و مشکلات امنیتی و حقوقی که دانشجویان به دلیل فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی در داخل و خارج از دانشگاه با آن روبرو می‌شوند، تلاش نماید. این پیگیری‌ها همواره فارغ از محتوای اتهامات و جرائم و در چارچوب فرایندهای قانونی و با احترام به صلاحیت نهادهای امنیتی و قضایی بوده است.
9- در حوزه نشریات، طبقه‌بندی میان نشریات انقلابی یا غیرانقلابی، موضوعیت نداشته و همه ذیل عنوان نشریات دانشجویی و تحت یک دستورالعمل نظارت می‌شوند. سیاست کلان دانشگاه، ارائه یک الگوی تربیتی در این زمینه بوده و در خلال سال‌های اخیر حتی یک عنوان نشریه دانشجوئی توقیف نشده است. حتی در موضوع مورد اشاره، علیرغم ده‌ها شکایت ثبت شده از نشریه مربوطه و تعدد موارد اتهامی، به ویژه تهمت‌های متوجه شخص معاون فرهنگی دانشگاه- که استادی بسیجی و از جانبازان عزیز دفاع مقدس هستند- کمیته ناظر بر نشریات با ملاحظه حداکثر تخفیف، تنها مدیر مسئول نشریه را از ادامه کار برای مدت شش ماه محروم کرد و نشریه مذکور به فعالیت خود ادامه داده است.
مسئولان دانشگاه نسبت به وضعیت حال و آینده دانشگاه، حساس و هوشیار بوده و مطابق گذشته، اجازه نخواهند داد فضای آرام و رو به پیشرفت علمی و همراه با نشاط سیاسی دانشگاه، توسط جریان‌هایی سیاسی که منافع کوتاه مدت خود را در برهم خوردن این فضای سالم، پرنشاط و به دور از حواشی مخرب بر امر آموزش و پژوهش می‌بینند، مخدوش شود.
روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی
* اگرچه احساس وظیفه مسئولان دانشگاه علامه در پاسخگویی به مشکلات موجود در دانشگاه متبوعشان شایسته تقدیر است، اما همان‌گونه که در متن جوابیه هویداست، صادرکنندگان آن تلویحاً تمامی موارد مطروحه در مطلب کیهان را تایید نموده و سعی داشته‌اند تا رخداد چنین مسائلی در دانشگاه‎شان را طبیعی جلوه دهند. این درحالی است که گزارش مذکور نه براساس ظن و گمان، که بر مبنای تجربیات ملموس و مشاهدات عینی دانشجویان همان دانشگاه تهیه و تنظیم گردیده و بدون هیچ قصد و غرضی، به بیان واقعیات جاری در دانشگاه علامه پرداخته شده است. با این وجود امید است تا دست‌اندرکاران دانشگاه علامه، با رفع موانع و جبران کاستی‎ها، بیش از پیش در راستای اعتلای این دانشگاه قدم بردارند.