kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۳۸۰
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۲

تظاهرات ضداشغالگری در هرات مردم خواستار اخراج آمریکایی‌ها از کشورشان شدند

هزاران نفر از مردم افغانستان با برگزاری تظاهرات در شهر «هرات»، خواستار خروج اشغالگران از این کشور شدند و پرچم آمریکا را به آتش کشیدند.

هزاران نفر از مردم هرات دیروز با برگزاری تظاهرات در خیابان‌های این شهر، شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند. تظاهرکنندگان همچنین، از دولت کابل خواستند در مورد حضور نیروهای خارجی در افغانستان، تجدیدنظر کند.
به گزارش تسنیم، تظاهرکنندگان کشته شدن ژنرال «رازق» فرمانده پلیس ولایت قندهار را مشکوک دانستند و از مقامات افغانستان خواستند عوامل این حادثه را دستگیر و محاکمه کند. به گفته آنها، این ژنرال جوان به دست یک نظامی آمریکایی کشته شده است و این نظامی باید محاکمه شود.
هفته گذشته ژنرال «رازق» به همراه شماری از مقامات امنیتی ولایت قندهار، هنگام دیدار با فرمانده نیروهای آمریکایی، بر اثر تیراندازی کشته شده است.
در پی این واقعه، ابتدا گفته شد که رازق توسط یکی از محافظان والی قندهار کشته شده است. سپس، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی گروه تروریستی طالبان، مدعی شد که رازق به دست یک عامل نفوذی طالبان کشته شده است. ولی مردم بر این اعتقاد هستند که این ترور، کار آمریکایی‌هاست.
«غلام محبوب» یک شرکت‌کننده در این تظاهرات به خبرگزاری صدای افغان (آوا) گفت، آمریکا عامل تفرقه میان مردم کشور است و به خوبی می‌دانیم که هرگز نمی‌خواهد در کشور ما صلح و امنیت حاکم شود.
او گفت: به خوبی متوجه شده‌ایم که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند تا افرادی چون رازق زنده بمانند، چون مزاحم کار و برنامه‌های آنها می‌شوند.
شرکت‌کنندگان بر این نظر بودند که ترور ژنرال رازق، کار نیروهای آمریکایی بوده است و باید به این نوع ترورها و کشتار، پایان داده شود.
شهروندان معترض خاطر نشان کردند که تظاهرات دیروز، آغاز قیام علیه خارجی‌ها بوده و اشغالگران باید کشور را ترک کنند.
«محمد ناصر» شهروند دیگر اهل هرات نیز گفت، خون ژنرال رازق و دیگر افتخارآفرینان کشور که به وسیله عوامل آمریکایی به شهادت رسیده‌اند، دامن خود اشغالگران را هم خواهد گرفت و آنها با روی سیاه از کشور خارج خواهند شد.
برخی خبرها نیز حاکی است که در سراسر کشور افغانستان طی روزهای آتی تظاهرات ضدآمریکایی برگزار خواهد شد و این تظاهرات تا خروج کامل نیروهای خارجی از کشور افغانستان، ادامه می‌یابد.
ژنرال «عبدالرازق اچکزی» فرمانده پلیس ولایت قندهار به شدت منتقد سیاست‌های حکومت در قبال طالبان بوده است.
ابهامات زیادی درچگونگی قتل ژنرال رازق وجود دارد. دولت کابل نیز هیئتی را برای بررسی بیشتر این موضوع مامور کرده است.