kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۳۵۲
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸
پس از روایت مضحک آل‌سعود از چگونگی قتل خاشقجی

فشارها علیه بن‌سلمان شدت گرفت از تهدید به تحریم نفتی تا تلاش‌ برای برکناری

پیامدهای قتل خاشقجی دست از سر سعودی‌ها بر نمی‌دارد. اعتراف این رژیم به قتل این خبرنگار هم، برخلاف تصور آل‌سعود، نه تنها از این فشارها نکاست بلکه آن را تشدید کرد. حالا فشارها حول تحریم عربستان و برکناری بن سلمان می‌چرخد.

سرویس خارجی-

عربستان تلاش زیادی کرد تا قتل وحشیانه «جمال خاشقجی» را نتیجه یک مشاجره معرفی کند و زمینه را برای تبرئه «محمد بن سلمان» ولیعهد روانی سعودی فراهم کند اما پس از آنکه ریاض اعلام کرد خاشقجی در کنسولگری عربستان در اسلامبول در نتیجه یک مشاجره کشته شده است، در دنیا هیچ کشوری این روایت را قبول نکرد. این روایت مضحک حتی به نوعی فشارها بر «بن سلمان» را افزایش هم داده، طوری که خبر رسیده، «بن سلمان» به رهبران غرب پیام فرستاده که، هیچ وقت «کودتا»ی آنها علیه خود را فراموش نخواهد کرد!
به گزارش فارس، «آرون دیوید میلر» معاون اندیشکده «وودرو ویلسون» گفته، واشنگتن باید از پرونده قتل «جمال خاشقجی» ، برای فشار به ریاض جهت اصلاح رفتار عربستان استفاده کند. وی تاکید کرد، در هیچ برهه ای، حتی در یازده سپتامبر ۲۰۰۱، هیچ دولتی در آمریکا از چنین اهرم فشاری بر عربستان برخودار نبوده است. میلر در توییتی دیگر در مورد قتل خاشقجی نوشت، سعودی‌ها بالاخره مسئله‌ای ایجاد کردند که نه با نفت و نه با پول نمی‌توانند آن را درست کنند.
دوران دادن چک سفید امضاء به عربستان تمام شد
«ریچارد هاس» رئیس ‌شورای روابط خارجی آمریکا هم در واکنش به قتل خاشقجی گفته واشنگتن باید از حمایت بی‌قید و شرط از «محمد بن سلمان» دست بردارد: «دوران چک سفید آمریکا به محمد بن سلمان باید پایان یابد، چراکه او نشان داده بیش از حد بی‌پروا است و استحقاق چنین حمایتی را ندارد.
تحریم نفتی عربستان
«مارتین هینریچ» سناتور دموکرات ایالت نیومکزیکو اما معتقد است باید از عربستان نفت نخرید و این رژیم را تنبیه کرد! از دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درخواست کرد تا به دلیل قتل جمال خاشقجی مانع از صادرات نفت عربستان به آمریکا شود. وی گفت: «آمریکا نمی‌تواند اجازه دهد این نقض حقوق بشر بدون پاسخ باقی بماند. بنابراین من خواستار توقف واردات نفت از عربستان بوده تا عالی‌ترین رده از دولت عربستان برای این اقدامات مورد بازخواست قرار بگیرد.»
«باب کورکر»، رئیس‌کمیته روابط خارجه در سنای آمریکا نیز اینگونه علیه سعودی موضع گرفته: «ولیعهد عربستان دستور قتل خاشقجی را داد و نظام عربستان اعتبار خود را درباره توضیح دادن و تفسیر این مسئله از دست داد. «لیندسی گراهام»، سناتور دیگر آمریکایی نیز گفته درحال برنامه‌ریزی برای اعمال تحریم‌های شدید علیه نظام عربستان است. وی حتی گفته، «تا زمانی که مسئولان کنونی در قدرت هستند تعامل با این نظام ممکن نیست.» برخی سناتورهای آمریکایی نیز خواستار برکناری بن‌سلمان شده‌اند که مقامات سعودی گفته‌اند، برکناری وی، ربطی به دیگران ندارد.
فشار بر دولت انگلیس
انگلیس جزو کشورهایی است که بنا بر اعلام سایت ویکی لیکس، به خاطر دلارهای سعودی، ترجیح داد، زیاد علیه بن سلمان موضع نگیرد. دیروز خبر رسید، جمعی از نمایندگان پارلمان این کشور فشارها بر «جرمی هانت» وزیر خارجه را افزایش داده و خواستار قطع روابط با عربستان شده‌اند. به نوشته روزنامه «گاردین»، نمایندگان امور خارجی پنج حزب سیاسی در انگلیس طی نامه‌ای به جرمی هانت، این سؤال را مطرح کرده‌اند که «با توجه به ذات تکرارشدنی این خشونت‌ها و ستم‌های عربستان، چه جنایتی باید انجام بگیرد تا دولت محافظه‌کار انگلیس ریاض را توبیخ کند.» صدراعظم آلمان نیز گفته برلین در شرایط کنونی و در پی قتل خشونت‌آمیز روزنامه‌نگار مخالف سعودی، به عربستان سلاح صادر نمی‌کند.
بن سلمان التماس می‌کرد
از سوی دیگر، روزنامه «گاردین» در گزارشی درباره پشت پرده مناقشه دیپلماتیک درباره پرونده قتل «جمال خاشقجی» نوشته، سعودی‌ها با التماس از ترکیه خواسته‌اند در سرپوش گذاشتن بر این پرونده به ریاض کمک کند. طبق این گزارش، بلافاصله پس از این حادثه سرویس اطلاعاتی ترکیه یک فایل صوتی را که در آن جزئیات قتل بی‌رحمانه خاشقجی مشخص بود، در اختیار داشته است. همچنین طبق اعلام روزنامه ینی شفق منابع ترکیه‌ای از چهار تماس مستقیم رئیس‌گروه 15 نفره اعزامی به کنسولگری سعودی در اسلامبول با دفتر بن‌سلمان خبر دادند و گفتند که ولیعهد دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است.
پایگاه قطری «میدل ایست آی» نیز به نقل از مقام‌های ترکیه‌ای نوشته، یکی از محافظان «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، بخش‌هایی از جسد «جمال خاشقجی» خبرنگار عربستانی مخالف حکومت را به داخل این کشور انتقال داده است!
بن سلمان همان محمدرضا پهلوی است
از سوی دیگر «فرید زکریا» تحلیلگر آمریکایی اعلام کرده، محمد بن سلمان در کارهایش به هیچکس به اندازه شاه سابق ایران شبیه نیست...شاه ایران نیز ظاهرا اصلاح‌طلب بود اما درعین حال مستبد بود و نخبگان سیاسی حاکم بر غرب‌، او را هم به اندازه محمدبن سلمان بسیار دوست داشتند. محمد بن سلمان فردی پیچیده است. او عربستان را در برخی جهات پیش برده است اما در برخی حوزه‌های دیگر مردم این کشور را سرکوب کرده است.
اردوغان: منتظر اطلاعات مهمی باشید
در عین حال رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرده، تمامی حقایق درخصوص قتل جمال خاشقجی، را در نشست روز سه‌شنبه (امروز) اعضای حزب عدالت و توسعه ارائه خواهیم کرد. اردوغان در سخنرانی به مناسبت افتتاحیه یک پروژه‌ عمرانی در استانبول گفت:‌ «چرا ۱۵ نفر به اسلامبول آمدند؟ چرا ۱۸ تن در عربستان بازداشت شده‌اند؟ باید تمامی جزئیات این پرونده مشخص شوند.» اردوغان تصریح کرد:« ما تمام جزئیات را باز خواهیم کرد و من از آنچه جامعه‌جهانی و طرف‌های مختلف درباره آن مرددند، صحبت خواهم کرد.» وی با دونالد ترامپ نیز طی یک تماس تلفنی بر شفاف‌سازی در این مورد تاکید کرد.
جزئیات تازه
اما اخیرا شبکه سی ان ان از طریق منابع ترکیه‌ای به تصاویر دوربین‌های مدار بسته‌ای دست یافته که خروج یکی از اعضای تیم ۱۵ نفره سعودی از کنسولگری عربستان در اسلامبول که لباس خاشقجی را به تن دارد، ثبت کرده است.در تصاویر ثبت شده، این فرد درحالی‌که لباس خاشقجی را به تن کرده و‌گریمی شبیه به او داشته، از درب پشتی کنسولگری عربستان در اسلامبول خارج می‌شود! «مصطفی المدنی» پس از خروج از کنسولگری، به همراه فرد دیگری که کیسه‌ای به دست دارد چند ساعتی در شهر گشت زده، سپس در نزدیکی مسجد سلطان احمد لباس خود را تعویض کرده و لباس‌های خاشقجی را در کیسه قرار می‌دهد. او ساعتی بعد کیسه را داخل سطل زباله انداخته و لبخندزنان به هتل بازمی گردد.