kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۳۴۷
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸

جبهه ‌النصره با ترکیه همکاری نکرد،توافق ادلب به خطر افتاد

در پی مقاومت گروه تروریستی و تکفیری جبهه‌النصره، در برابر درخواست ترکیه مبنی بر خروج از مناطق خلع‌ سلاح در استان ادلب،‌ «توافق ادلب» به خطر افتاد.

روزنامه سوری «الوطن» گزارش داد، دولت ترکیه برای گروه تکفیری «هیئهًْ تحریرالشام» که شاخه‌ اصلی آن، «جبهه النصره» است، پیام‌های شفاهی هشدارآمیزی ارسال کرده است. به گزارش فارس، ترکیه به طور شفاهی به هیئهًْ تحریر شام و شبه نظامیان (تروریست‌های) مورد حمایت این هیئهًْ در ادلب،‌ حومه حلب، حومه حماه و حومه لاذقیه هشدار داد که بیش از این اجرای «توافق ادلب» در مورد ایجاد «منطقه خلع سلاح» در استان ادلب را معطل نکنند. براساس این گزارش، آنکارا به گروه‌های تکفیری اطلاع داده که نبرد مخالفان توافق ادلب، نبردی شکست خورده است.
توافق ادلب 26 شهریور میان روسای جمهور ترکیه و روسیه در شهر ساحلی «سوچی» به امضاء رسیده و براساس آن، قرار شده بود که تروریست‌ها و سلاح‌های سنگین آنها از مناطق حائل استان ادلب، تا عمق 15 الی 20کیلومتر، خارج شوند. این توافق چند روز قبل تمدید شده است. به گفته مخالفان دولت سوریه، آنکارا به خاطر این دیپلماسی ارسال پیام را در پیش گرفته است که می‌ترسد توافق ادلب به بن‌بست برسد. اما، کارشناسان بی‌طرف موضع آنکارا را با واقعیت منطبق می‌دانند و می‌گویند که هرچند دمشق به دلایل انسان‌دوستانه و حفظ جان غیرنظامیان، توافق ادلب را پذیرفت، ولی این توافق به تروریست‌ها نیز فرصت تنفس داده است و اگر توافق از جانب افراد مسلح نقض شود، ارتش سوریه فورا عملیات آزادسازی ادلب را آغاز خواهد کرد.
البته، خبرها از شمال سوریه حاکی است که گروه‌های تروریستی «فیلق الشام» و «ثوارالشام» در قالب اجرای توافق سوچی،‌ ادوات نظامی سنگین خود را از محله «جمعیهًْ الزهراء» در غرب حلب بیرون بردند. این دو گروه همچنین به همراه گروه موسوم به «نورالدین الزنکی»، ادوات نظامی سنگین نظیر تانک‌ها، خمپاره‌اندازها و توپ‌خانه سنگین را از محله «الراشدین» در غرب حلب بیرون بردند.
به گفته این منابع، تجهیزات نظامی تروریست‌ها به روستاهای «کفرلوسیون» و «الشیخ‌ سلمان» در نزدیکی شهر «داره عزه» و منطقه «المواصلات الاتارب» در غرب حلب منتقل شده است. با این حال، تروریست‌ها هنوز با سلاح‌های سبک و برخی سلاح‌های سنگین خود در منطقه عاری از سلاح‌ حضور دارند. ائتلاف تروریستی «هیئهًْ تحریر الشام» اواسط مهر با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد که با دولت سوریه به نبرد ادامه می‌دهد و با کنار گذاشتن سلاح خود مخالف است. خبرگزاری صدا و سیما نیز گزارش داد، «ولادیمیر ساوچینکو» رئیس مرکز روسی آشتی در سوریه گفت: گروه‌های مسلح در استان ادلب با نقض آتش‌بس در منطقه کاهش تنش، دو روستا در استان لاذقیه و یکی از محله‌های شهر حلب را گلوله‌ باران کردند.ساوچینکو افزود: این گروه‌ها همچنین به سوی مواضع ارتش سوریه نزدیک شهر «تادف» خمپاره شلیک کردند.