kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۳۲۷
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۹
رئیس ‌اتحادیه مشاوران املاک:

هنوز منتظر مسکن اجتماعی‌آخوندی هستیم!

رئیس ‌اتحادیه مشاوران املاک گفت: وزیر مستعفی راه و شهرسازی در بخش مسکن موفق عمل نکرد و ما همچنان منتظر مسکن اجتماعی او هستیم!

مصطفی ‌قلی‌خسروی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سؤال که عملکرد وزیر مستعفی راه و شهرسازی در بخش مسکن را چگونه دیدید، گفت: وزیر مستعفی راه و شهرسازی در بخش مسکن موفق عمل نکرد.
وی با بیان اینکه دولت بیشترین مشغولیت ذهنی خود را صرف برجام کرد و از خیلی موارد دور شد، گفت: ۱۷۴ شغل کلیدی بستگی به بخش مسکن دارد، پس باید برای دهک پایین جامعه برای خانه‌دار شدن کمک شود.
رئیس ‌اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: کشور چین با این حجم ساخت و ساز همچنان در حال ساخت مسکن است و درخصوص این ساخت‌و‌ساز نیز عنوان می‌کند که این ساخت‌وسازها برای نسل آینده است، پس ما نیز ناگزیر به تولید مسکن در کشور هستیم تا از عرضه مسکن برای پاسخگویی به تقاضا عقب نمانیم. به گفته خسروی، در ابتدای روی‌کار آمدن دولت یازدهم، وزیر مستعفی راه و شهرسازی از مسکن اجتماعی صحبت کرد، اما با گذشت زمان دیدیم که هیچ خبری از این پروژه نیست، پس بنابراین ما هنوز منتظر مسکن اجتماعی آخوندی مانده‌ایم!وی با بیان اینکه هیچ اظهارنظری درخصوص جانمایی مسکن مهر نمی‌کنم، اما به هر حال دولت نهم و دهم به محض ورود بانک‌های خصوصی به بخش مسکن، مسکن مهر را آغاز کردند، گفت: مسکن مهر جو روانی رشد قیمت مسکن را تا حدودی کنترل کرد، بنابراین وقتی دولت وعده‌ای را به مردم می‌دهد باید آن را جامه عمل بپوشاند.
رئیس ‌اتحادیه مشاوران املاک اضافه کرد: چهار مؤلفه موجب افزایش قیمت مسکن می‌شود که این مؤلفه‌ها شامل؛ ارز، طلا، بورس و حامل‌های انرژی است، پس اگر این چهار مؤلفه کنترل شود و قیمت مصالح ساختمانی که ۸۵ درصد آن تولید داخل است، دارای ثبات شود، می‌توان گفت قیمت مسکن ثبات پیدا کرده است.
دستاورد «تقریبا هیچ» آخوندی
در بخش مسکن
در همین راستا نگاهی به عملکرد آخوندی در عرصه مسکن، بیانگر دستاورد «تقریبا هیچ» او در پنج سال اخیر می‌باشد.
عباس آخوندی، وزیر مستعفی راه و شهرسازی دولت روحانی در حالی این پست را بعد از پنج سال ترک می‌کند که به خاطر تصمیم‌های غلط و کم‌کاری‌هایش، هم تولید و عرضه مسکن با رکود سنگینی رو‌به‌رو شد و هم سوداگران به‌راحتی در بازار مسکن نقش‌آفرینی کردند. در نتیجه، قیمت مسکن با چنان افزایشی روبه‌رو شده است که متقاضیان خرید و حتی اجاره مسکن نیز برای تامین مسکن مورد نیاز خود با مشکلات جدی مواجه شده‌اند به‌گونه‌‌ای که در ماه‌های اخیر، گزارش‌های مختلفی از مهاجرت اجاره‌نشینان از شهرهای بزرگ به شهرهای کوچک و حاشیه شهر‌ها در رسانه‌ها منتشر شد.
مطابق آخرین گزارش بانک مرکزی، میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در شهریورماه امسال نسبت به سال گذشته بیش از 74  درصد رشد داشت و به رقم 8/1 میلیون تومان به ازای هر مترمربع رسید.
آخوندی در این سال‌ها یکی از جدی‌ترین مخالفین اجرای مالیات‌های تنظیمی در بازار مسکن بود و همین امر  منجر به افزایش سهم تقاضاهای سرمایه‌ای و سوداگرانه در بازار مسکن شد. در این راستا، می‌توان به عدم تکمیل سامانه ملی املاک و به تبع آن اجرای مالیات بر خانه‌های خالی و همچنین مقابله با تصویب مالیات بر سوداگران بازار مسکن ‌اشاره کرد. سیاست‌های آخوندی در زمینه تولید واحدهای مسکونی نیز موفق نبود و نتوانست پاسخگوی نیاز کشور باشد. مطابق با داده‌های مرکز آمار تعداد پروانه‌های صادر شده توسط شهرداری‌های کشور نشان از کاهش بیش از 50 درصدی تولید مسکن در دوران وزارت آخوندی نسبت به دولت قبل دارد.