kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۲۵۷
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۹
در واکنش به احتمال خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای

مسکو: از گزینه نظامی استفاده می‌کنیم

خروج ترامپ از «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» به شدت خشم روس‌ها را برانگیخته و آنها اعلام کرده‌اند این اقدام ترامپ را تلافی خواهند کرد و احتمال دارد از گزینه نظامی نیز استفاده کنند اما مسکو توضیح نداد منظورش از «گزینه نظامی» چیست.

یک‌جانبه‌گرایی آمریکا در دوره ترامپ به شدت اوج گرفته و دولت وی در همین راستا از بسیاری از معاهدات بین‌المللی آمریکا را کنار کشیده است.ترامپ در جدیدترین مورد از اقدامات یک‌جانبه‌گرایانه خود اعلام کرد آمریکا را از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج می‌کند؛. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (آی‌ان‌اف) در سال ۱۹۸۷ در واشنگتن میان رهبران آمریکا و شوروی برای حذف موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد امضا شد و رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی آن را امضا کرده‌اند. این پیمان تولید و آزمایش موشک‌های کوتاه برد ۵۰۰ کیلومتر تا میان بردهایی ۵۵۰۰ کیلومتری را منع می‌کرد. اما آمریکا سال‌هاست که روسیه را به نقض این معاهده متهم می‌کند؛ اتهامی که مسکو آن را رد می‌کند.
 ترامپ شنبه‌ شب در جمع خبرنگاران در شهر «الکو» ایالت نوادا گفت: «ما طرفی هستیم که داخل توافق مانده‌ایم و آن را رعایت کرده‌ایم ولی روسیه، متأسفانه، از آن پیروی نکرده است. بنابراین، ما این توافق را خاتمه خواهیم داد و از آن خارج می‌شویم.»وی اضافه کرد: «روسیه این توافق را نقض کرده‌اند. آنها سال‌ها است که این توافق را نقض کرده‌اند. نمی‌دانم چرا رئیس‌جمهور اوباما در این مورد مذاکره نکرد یا از این توافق خارج نشد. ما دیگر به آنها اجازه نخواهیم داد یک توافق هسته‌ای را نقض کنند و وقتی که ما اجازه کار تسلیحاتی نداریم آنها بروند و این کار را انجام دهند.
واکنش روس‌ها
بلافاصله بعد از اظهارات ترامپ وزارت خارجه روسیه بامداد یکشنبه به سخنان وی واکنش نشان داد.  وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، آمریکا با این تصمیم رویای «دنیای تک‌قطبی» را در سر می‌پروراند. به گزارش فارس روسیه قبلاً تأکید کرده بود که تا زمان پایبندی آمریکا به این پیمان پایبند می‌ماند، اما ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه سال گذشته گفت هر اقدامی که آمریکا درباره این توافق انجام دهد با حرکتی مشابه تلافی خواهد شد.
مقامات سیاسی و پارلمانی روسیه نیز تهدید جدید ترامپ درباره خروج از پیمان موشکی را ادامه تلاش آمریکا برای اعمال فشار بر مسکو ارزیابی کردند که عواقب منفی برای ثبات راهبردی داشته و می‌تواند جهان را در آستانه جنگ اتمی قرار دهد. «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به خروج آمریکا از «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» گفت که این اقدام آمریکا گامی بسیار خطرناک است. اگر آمریکا به خروج یک‌جانبه از توافق‌ها ادامه دهد، روسیه دست به اقدامات تلافی‌جویانه خواهد زد که شامل اقدامات نظامی نیز می‌شود. البته وی توضیح نداد که منظورش از اقدامات نظامی چیست.