kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۲۵۳
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۸

مخالفت 80 نماینده پارلمان اردن با اجاره دادن دو منطقه ‌این کشور به اسرائیل

نمایندگان پارلمان اردن با تهیه متنی از دولت این کشور خواستند، قرارداد اجاره دو منطقه‌این کشور به صهیونیست‌ها را تمدید نکند. مردم اردن نیز جمعه گذشته با راهپیمایی خیابانی خواستار عدم تمدید این قرارداد شده بودند.

بیش از 80 نماینده پارلمان اردن با امضای یادداشتی از دولت این کشور خواستند تا قرارداد اجاره زمین‌های الباقوره و الغمر به رژیم صهیونیستی را لغو کند. به گفته این نمایندگان، کمیته حقوقی پارلمان نیز از دولت اردن خواسته تا در قرارداد اجاره زمین‌های الباقوره و الغمر به رژیم صهیونیستی تجدیدنظر کند.
 «الغمر» یک منطقه مرزی است که در استان العقبه در جنوب بحر‌المیت واقع شده و به منطقه مورد منازعه اردن و رژیم صهیونیستی هم معروف است و پس از امضای معاهده صلح بین دو طرف در سال ۱۹۹۴ موسوم به «وادی عربه»، این منطقه به رژیم صهیونیستی اجاره داده شده است. منطقه الباقوره نیز یک شهرک مرزی در اردن است که در شرق «رود اردن» واقع شده و وضعیت آن نیز همانند الغمر است.
«سعود ابومحفوظ» عضو مجلس نمایندگان اردن در این رابطه گفته، دولت اردن در سال ۱۹۲۸ با فروش بخشی از اراضی الباقوره به شرکت برق جهت برق‌رسانی به شهرهای شمال فلسطین و عجلون اردن موافقت کرد اما ارتش رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۵۰ این منطقه را‌اشغال کرد و پس از آن مناطق‌اشغالی گسترش یافت و تا خلیج «ام الرشراش» اردن در شهر العقبه مشرف به دریای سرخ امتداد یافت. این رژیم سپس بندر ایلات را تأسیس کرد به گونه‌ای که کشتی‌های این رژیم در آب‌های اردن پهلو می‌گیرند. به گفته وی پس از فاجعه سال ۱۹۶۷ و‌اشغال بقیه اراضی فلسطینی و قدس، رژیم‌اشغالگر به گسترش در خارج از مرز آتش‌بس در وادی عربه ادامه داد و مساحتی بالغ بر حدود ۳۸۷ کیلومتر از جمله منطقه الغمر را از آن خود کرد.
مردم اردن نیز روز جمعه گذشته با برگزاری تظاهراتی از دولت این کشور خواستند تا زمین‌های «الباقوره و الغمر» را از رژیم صهیونیستی پس بگیرد.