kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۲۵۲
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۸

مشکلات «برگزیت» ادامه دارد بزرگترین تجمع مخالفان در لندن

همزمان با اردوکشی خیابانی صدهاهزار نفر از مخالفین برگزیت در خیابان‌های لندن شماری از اعضای پارلمان انگلیس نیز به ترزا‌می‌ هشدار دادند فقط 72 ساعت وقت دارد تا تکلیف برگزیت را روشن کند وگرنه ممکن است شغلش را از دست بدهد.

انگلیس باید در 29 ماه مارس سال 2019(جمعه 9 فروردین 98) اتحادیه اروپا را به موجب رفراندوم برگزیت که در سال 2016 برگزار شد ترک کند. این خروج باید از طریق یک توافق بین لندن و بروکسل که در ماه جاری منعقد می‌شود تنظیم شود تا پارلمان‌ها فرصت رای‌گیری و ارزیابی این توافق را داشته باشند. اگر تا آن زمان هیچ توافقی شکل نگیرد انگلیس بدون توافق و به صورت نامنظم از این اتحادیه خارج می‌شود. کارشناسان می‌گویند چنین خروجی عواقب اقتصادی سخت و دشواری برای انگلیس خواهد داشت.
از سوی دیگر «برگزیت» شکاف عمیقی نیز در جامعه انگلیس ایجاد کرده و طرفداران و مخالفین خروج انگلیس از اروپا کاملا کشور را به دو قسمت تقسیم کرده‌اند. روز یک‌شنبه نزدیک به نیم میلیون نفر از مخالفین برگزیت به خیابان‌ها آمدند و خواستار برگزاری همه پرسی دیگری در این باره شدند. بر اساس این گزارش تظاهرکنندگان پرچم‌های آبی و طلایی رنگ اتحادیه اروپا را به اهتزاز درآوردند و خواستار برگزاری همه پرسی دیگری درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شدند. سازمان دهندگان این تظاهرات تعداد شرکت کنندگان را بیش از 700 هزار نفر اعلام کرده‌اند. این بزرگترین تظاهرات در انگلیس از زمان برپایی تظاهرات در سال 2003 میلادی در مخالفت با جنگ عراق به شمار می‌رود.تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد که اختلاف نظر زیادی بین مردم انگلیس درخصوص برگزیت و ترک یا ادامه عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا وجود دارد.این تظاهرات در شرایطی برپا شده است که ترزا می ‌نخست‌وزیر انگلیس بار دیگر نتوانست در دیدار با رهبران اروپایی در بروکسل به توافق نهایی درباره مفاد قرارداد برگزیت دست یابد. ترزا می ‌با انتقادات وسیع و گسترده‌ای از سوی احزاب مخالف و همین طور برخی اعضای حزب محافظه‌کار به خاطر روند مذاکرات برگزیت روبرو شده است.بر اساس گزارش «اسکای نیوز» اعضای پارلمان انگلیس که از نشست بی‌نتیجه «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس درباره خروج این کشور از اتحادیه اروپا ناامید شده‌اند، به او هشدار داده‌اند فقط ۷۲ ساعت وقت دارد تا سمتش را نجات دهد و در این پُست باقی بماند.اگر ۴۸ نفر از اعضای پارلمان انگلیس نامه‌هایی را به رئیس‌پارلمان بنویسند رأی‌گیری عدم اعتماد ترزا می‌ برگزار می‌شود. گفته می‌شود احتمالاً تعداد مقامات حامی برگزاری این رأی‌گیری به زودی به حد نصاب می‌رسد.حزب کارگر هم بر فشار‌های وارده بر ترزا می‌ افزوده است و می‌گوید حتی اگر او به توافق دست یابد ممکن است پارلمان آن را قبول نکند.