kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۲۳۱
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۱
رئیس ‌سازمان امور مالیاتی کشور:

یک نفر در 167 شرکت مدیرعامل بود!

رئیس‌ کل سازمان امور مالیاتی کشور با ‌اشاره به کاربرد سامانه‌های نظارتی در جلوگیری از فرار مالیاتی گفت: بر اساس اطلاعات سامانه، یک نفر در 167 شرکت مدیرعامل بوده است.

سید کامل تقوی‌نژاد در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون 22 هزار میلیارد تومان از محل سامانه‌ها و به کمک دستگاه‌های نظارتی کشور از فرار مالیاتی جلوگیری کردیم و از یک نفر به اندازه یک میلیون و 700 هزار نفر مالیات گرفتیم.
وی افزود: بر اساس اطلاعات سامانه، یک نفر در 167 شرکت مدیرعامل بود قطعاً این شخص قصد سوءاستفاده دارد و نمی‌خواهد از این شرکت‌ها، درست استفاده کند.
رئیس‌ کل سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: اگر در سال‌های گذشته درآمدهای نفتی ما 100 واحد بوده، درآمدهای مالیاتی ما 150 بوده یعنی ما 50 درصد از درآمدهای نفتی سال قبل سبقت گرفته‌ایم.
تقوی نژاد ادامه داد: سال قبل حدود 97 درصد درآمدهای پیش‌بینی شده در قانون بودجه را محقق کردیم، در حال حاضر حدود 38 درصد درآمدهای بودجه را درآمدهای مالیاتی تشکیل می‌دهد و حدود 50 درصد درآمدهای کشور از راه مالیات حاصل می‌شود.
وی درباره دریافت مالیات بر عایدی سرمایه هم افزود: سازمان امور مالیاتی در ارتباط با فعالان بخش سکه، ارز و خودرو متنی را تهیه و به سران قوا ارائه کرد که در آن راه‌حل‌هایی را ارائه کردیم.
این مقام مسئول گفت: در زمینه مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن طرحی در مجلس شورای اسلامی توسط نمایندگان تهیه شد که این هفته در کمیسیون مربوط رسیدگی می‌شود. نظر سازمان امور مالیاتی این است که زمینه‌های فنی اجرای مالیات بر عایدی سرمایه در کشور فراهم شده است و اگر مجلس تصویب کند این موضوع را اجرا می‌کنیم.
تقوی‌نژاد با ‌اشاره به اینکه در حال حاضر مالیات بر بخش تولید 25 درصد است‏ عنوان کرد: پیشنهاد کردیم این رقم به 20 درصد کاهش یابد و می‌توانیم کمبود ناشی از درآمد مالیاتی آن را از محل فرارهای مالیاتی تأمین کنیم.
وی افزود: در 6 ماهه نخست امسال موفق شدیم با 8 درصد رشد نسبت به سال قبل حدود 43 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کنیم به علاوه 9 هزار میلیارد تومان هم عوارض که روی هم رفته 53 هزار میلیارد تومان وصول شده است.
رئیس ‌کل سازمان امور مالیاتی ادامه داد: در ایران حدود 9 درصد از جی دی پی کشور (درآمد ناخالص داخلی) از درآمدهای مالیاتی حاصل می‌شود، البته این رقم برای سال آخر برنامه توسعه باید به 11 درصد برسد.
تقوی‌نژاد گفت: اطلاعات افراد به نحوی در اختیار ما قرار گرفته که در حال حاضر با شماره ملی یا شناسه شرکتی فرد می‌توانیم بگوییم چه دارایی‌هایی در مملکت دارند، البته این اطلاعات صرفاً در جهت شناسایی، تشخیص و وصول مالیاتی مورد استفاده قرار
می‌گیرد.