kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۱۴۷
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۰
توهین آمریکا و عربستان به شعور مردم جهان

آل‌سعود قتل خاشقجی را پذیرفت، مسئولیت را گردن نگرفت/ ترامپ: توضیح ریاض معتبر است!

در حالی که شواهد بسیاری در مورد دست داشتن محمد بن سلمان در قتل خاشقجی وجود دارد ریاض اعلام کرد که خاشقجی بر اثر یک دعوا در کنسولگری عربستان کشته شده و دونالد ترامپ هم این روایت را معتبر دانست.

سرانجام پس از 18 روز آل‌سعود تحت فشار جهانی کشته شدن جمال خاشقجی را پذیرفت اما به گردن نگرفت. در حالی که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی پیش از این به صراحت تاکید کرده بود که خاشقجی از کنسولگری عربستان در اسلامبول خارج شده است و حتی خبرنگاران را برای تایید ادعای خود به داخل کنسولگری راه دادند اما در یک چرخش عجیب پذیرفتند که قتل خاشقجی داخل سفارت بوده است. اما قصه‌ای که برای این قتل دست و پا کرده‌اند بسیار مضحک است و گویی شعور جامعه جهانی را به سخره گرفته‌اند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عربستان مدعی شد مرگ خاشقجی در یک درگیری فیزیکی رخ داده است. مطالب اعلام شده از سوی عربستان با مطالب درز شده به رسانه‌های ترکیه که بر اساس آن خاشقجی داخل کنسولگری شکنجه، کشته و مثله شده است همخوانی ندارد و پادشاهی عربستان این ادعا را بی‌اساس دانسته است.
تبرئه بن‌سلمان
اما در حالی که بسیاری از رسانه‌های معتبر دنیا تاکید کرده‌اند که بن سلمان عامل اصلی قتل خاشقجی است اما ریاض این روایت را قبول ندارد. رژيم عربستان اگرچه مقامات نزدیک به محمد بن سلمان ولیعهد این کشور را برکنار کرد اما از ‌اشاره به اینکه محمد بن سلمان در این قضیه مقصر بوده است خودداری کرد. پدرش ملک سلمان نیز پس از مرگ خاشقجی وی را به ریاست کمیته‌ای برای بازسازی دستگاه اطلاعاتی سعودی منصوب کرد. شاه سعودی در پی اعتراف رسمی عربستان به کشته شدن روزنامه‌نگار منتقد این کشور در اسلامبول، علاوه‌بر برکنار کردن شماری از فرماندهان اطلاعاتی، کمیته‌ای به ریاست ولیعهد برای بازسازی ساختار اطلاعات کل کشور تشکیل داد. به نوشته پایگاه خبری روزنامه سعودی «عکاظ»، این دستور نیز به درخواست و پیشنهاد بن‌سلمان بوده است.
بر اساس این گزارش، ولیعهد و رئیس‌شورای امور سیاسی و امنیتی عربستان به شاه سعودی اعلام کرده است که بازسازی، به‌روزرسانی ساختار ریاستی دستگاه اطلاعات کل کشور و آیین‌نامه‌های آن و مشخص کردن اختیارات سازماندهی‌شده آن و تسلسل اداری و هرمی آن ضروری است و باید کمیته‌ای مسئولیت این امر را برعهده گیرد.
دفتر پادشاهی عربستان همچنین اندکی پس از اذعان دادستانی کل این کشور به مرگ خاشقجی در کنسولگری این کشور در اسلامبول، حکم برکناری شماری از مقامات و افسران دستگاه اطلاعات کل این کشور را صادر کرد. بنا بر این حکم، سرتیپ خلبان «محمد بن صالح الرمیح» معاون رئیس‌اطلاعات کل عربستان در امور اطلاعات، سرتیپ «عبدالله بن خلیفهًْ الشایع» معاون اطلاعات کل در امور انسانی، سرتیپ «رشاد بن حامد المحمادی» مدیر اداره کل امنیت و حمایت در اطلاعات کل، «سعود القحطانی» مشاور دیوان سلطنتی و «احمد العسیری»، نایب‌رئیس‌دستگاه اطلاعاتی عمومی (سرویس امنیت و اطلاعات خارجی عربستان سعودی) برکنار شدند. این در حالی است که پیش از این سعود القحطانی خود را خادم بن سلمان معرفی کرده و تاکید داشته بود که بدون دستور بن سلمان کاری را انجام نمی‌دهد. رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که این افراد به نوعی قربانی بن سلمان شده‌اند تا اتهام قتل از وی برداشته شود. خبرگزاری دولتی عربستان، «واس» در بیانیه‌ای به نقل از دادستان کل اعلام کرد ۱۸ نفر در ارتباط با همین پرونده دستگیر شده‌اند.
حمایت ترامپ از بن‌سلمان
در همین حال دونالد ترامپ که برای نخستین بار به صورت مستقیم به ریاض اعلام کرد که برای تبرئه شدن از این ماجرا بهتر است این قتل را کار عوامل خودسر معرفی کند دقایقی پس از اعلامیه ریاض گفت، فکر می‌کند توضیحات عربستان «باورپذیر» است و او با کنگره در این خصوص همکاری خواهد کرد. وی علیرغم این گفت با «محمد بن‌سلمان»، ولیعهد سعودی گفت‌وگو خواهد کرد. ترامپ تاکید داشت، کشورش برای مقابله با ایران به عربستان نیاز دارد.
مجتهد افشاگر سعودی هم تاکید کرد، آنچه که گفته می‌شود هدف ترامپ از تایید روایت بن‌سلمان، دوشیدن عربستان است، نادرست است؛ چرا که هدف ترامپ نجات دادن خود از رسوایی‌ای است که بن‌سلمان با آن، او را تهدید می‌کند تا از این مهلکه نجاتش دهد. تهدید بن‌سلمان این است که جزئیات کمکش به موسسه ترامپ قبل و بعد از انتخابات، را فاش می‌کند. در این ارتباط دیروز، 11 سناتور دموکرات آمریکا در نامه‌ای به ترامپ خواستار انتشار کامل داد و ستدهای تجاری رئیس‌جمهور آمریکا و خانواده‌اش با عربستان شدند.
واکنش‌ها
اعلام ریاض مبنی بر کشته شدن خاشقجی در یک دعوا باعث واکنش گسترده مقامات در کشورهای مختلف شده است. سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام که قبلاً گفته بود خاشقجی به دستور محمد بن سلمان کشته شده، کمتر از یک ساعت بعد از انتشار این بیانیه آن را زیر سؤال برد. او در توییتر نوشت: «اگر بگویم که به روایت سعودی درباره خاشقجی شک دارم، حق مطلب ادا نشده است. ابتدا به ما گفته شد که خاشقجی کنسولگری را ترک کرده و کاملاً دخالت عربستان تکذیب شد. حالا گفته می‌شود که نزاعی درگرفته و او بدون اطلاع ولیعهد داخل کنسولگری کشته شده است. دشوار بتوان این توجیه جدید را موثق دانست.»
ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات این کشور نیز در نخستین واکنش به گزارش تلویزیون دولتی عربستان گفت: «نباید به تحقیقات تحت مدیریت عربستان بسنده شود» و به گفته او «باید کمیته‌ای بین‌المللی در این باره مستقلا تحقیق کند». تیم کین سناتور دموکرات آمریکا نیز تاکید کرد، توضیح عربستان درباره کشته شدن جمال خاشقجی یک توهین به شمار می‌رود و کنگره باید جلوی این وحشی‌گری را بگیرد. «تد لو»، نماینده ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان آمریکا هم روایت عربستان را «احمقانه» توصیف کرد و به گزارش‌ها درباره قطعه قطعه شدن بدن خاشقجی با اره ‌اشاره
کرد.
 سازمان عفو بین‌الملل نیز اعلام کرد گروه‌های حقوق بشری نگرانند در تحقیقات درباره قتل روزنامه‌نگار مخالف عربستانی، حقیقت پنهان شود. رئیس‌جمهور ترکیه نیز که رسانه‌ها وی را متهم به سازش با ریاض در پرونده خاشقجی کرده‌اند در واکنش به اعتراف سعودی‌ها به کشته شدن روزنامه‌نگار مخالف عربستانی گفت آنکارا به تلاش خود برای روشن شدن حقیقت ادامه می‌دهد.
نکته مغفول در مورد مرگ خاشقجی مربوط به جسد وی است. پیش از این رسانه‌های ترکیه از قطعه قطعه کردن بدن خاشقجی خبر داده بودند اما ریاض تاکید دارد که وی در یک دعوا کشته شده است. اما سؤال اساسی این است که جسد خاشقجی کجاست؟ برخی رسانه‌ها پیش از این تاکید کرده بودند که احتمالا جسد وی را در جنگل‌های اسلامبول رها کرده باشند.