kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۰۶۹
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳

اخبار ویژه


این وعده‌های دروغین را کیهان در دهان شما گذاشت؟!
عضو فراکسیون امید می‌گوید از 126 برنامه‌ای که به مردم قول دادیم، فقط به دو سه بند ورود کردیم. محمود صادقی تصریح کرد: به قول برخی منتقدان، اصلاح‌طلبان دغدغه‌شان فقط رسیدن به قدرت است.
وی که در نشست حزب اراده ملت (حزب حکیمی‌پور) سخن می‌گفت، اظهار داشت: چرا ما اصلاح‌طلبان از مسائل اجتماعی غافل شده‌ایم؟
وی با بیان اینکه چه بخواهیم چه نخواهیم، این دولت به نام اصلاح‌طلبان گذاشته می‌شود، افزود: فراکسیون امید مجلس، در این دو سال، چکار کرده است؟ ما دیگر حتی فکر هم نمی‌کنیم. آقای حکیمی‌پور گفت: ما حزب سوسیال دموکرات هستیم؛ خب سوسیال دموکرات چیست؟ مگر عدالت اجتماعی نیست؟! خب عدالت اجتماعی در کجای فعالیت‌های ما قرار دارد؟
وی افزود: قدرت‌محوری، راه‌حل نیست، بلکه باید جامعه‌محور باشیم، اما ما اصلاح‌طلبان روز به روز از دردهای جامعه فاصله گرفتیم.
وی با بیان اینکه با یک برنامه 126 بندی وارد مجلس شدیم و به مردم قول دادیم که آن‌ها را اجرایی کنیم، تصریح کرد: از آن 126 بند، شاید فقط به دو سه بند ورود کرده‌ایم. به قول برخی منتقدین و اصول‌گراها که می‌گویند اصلاح‌طلبان فقط دغدغه‌شان این است که به قدرت برسند و بعد که به قدرت رسیدند، مردم را فراموش می‌کنند. دغدغه ما در شهرداری این است که چه کسی باشد چه کسی نباشد.
وی به تلاش ایران برای پیوستن به FATF اشاره کرد و گفت: در خصوص FATF باید بگویم، روزنامه کیهان مثل زمان توافق برجام در حال شیطنت رسانه‌ای است تا بگوید که اصلاح‌طلبان با پیوستن به استانداردهای جهانی گفته‌اند که مشکلات حل می‌شود. در حالی که ما گفتیم جزئی از مشکلات می‌تواند حل شود اما آنان این موضوع را عامدانه تبلیغ می‌کنند، پس در دام کیهان نیفتیم.
درباره بند آخر اظهارات عضو فراکسیون امید باید پرسید که اولاً توازن، کجای معادله همیشگی افراطیون مدعی اصلاحات و اعتدال است که می‌خواهند امتیازات کلان و نقد را با (وعده) حل جزئی از مشکلات معاوضه کنند؟! ثانیاً وعده قبلی همان‌ها درباره برجام،‌ هم‌اکنون سرنوشت چک برگشتی و بلامحل را دارد و آنها قانوناً نمی‌توانند چک جدید بکشند.
ثالثاً همین طیف بدون اینکه از تعهدات جدید پس از اجرای برجام حرف بزنند، ادعا می‌کردند: در روز اجرای برجام تمام تحریم‌های بانکی و مالی لغو می‌شود، روزانه 170 میلیون دلار (ماهانه 5 میلیارد، سالانه 60 میلیارد دلار) عاید کشور خواهد شد، 150 میلیارد دلار اموال بلوکه شده به همراه 200 میلیارد دلار سرمایه خارجی به کشور می‌آید، رونق اقتصادی به حدی فراهم می‌شود که مردم نیاز به پول ناچیز یارانه نداشته باشند، قیمت ارز (3300 تومانی) به 500 یا هزار تومان کاهش پیدا می‌کند و...
این وعده‌ها، دام‌های کیهان برای مدعیان اصلاح‌طلبی و اعتدال است یا دام همین طیف برای فریب مردم؟!
جالب اینکه صادقی در همین اظهارات اخیر با فرار به جلو، کنایه می‌زند: ما افق 1404 را دیدیم که می‌خواهیم افق 1440 را محقق کنیم؟
بله عناصر نفوذی یا کج‌فهم و ساده‌لوح، دانسته و ندانسته، ترمز دشمن پیش پای ملت ایران هستند اما به رغم این مزاحمت‌ها، کشور ما در حال پیشرفت بوده و اگر سوء‌مدیریت‌ها و اعتماد به دشمن نبود احتمالاً این پیشرفت چشمگیرتر بود.

76 درصد فعالان اقتصادی معتقدند شرایط قبل از برجام بهتر بود
یک روزنامه حامی دولت تصریح کرد 76 درصد فعالان اقتصادی معتقدند وضعیت ‌ بخش خصوصی نسبت به 4 سال گذشته بدتر شده است.
روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: نتایج استخراج شده یک نظرسنجی از فعالان اقتصادی حکایت از آن دارد که حدود 76 درصد آنان معتقدند وضعیت بخش خصوصی نسبت به 3-4 سال گذشته رو به افول بوده است. این نظرسنجی از 600 فعال اقتصادی و توسط اتاق بازرگانی انجام شده است.
عواملی همچون خودتحریمی، عدم تصمیم‌گیری یا تاخیر در تصمیم‌گیری‌ها و تشتت بازار ارز و تعدد نرخ ارز موجب شده تا علاوه بر تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی، این مسائل تصمیم‌گیری را برای فعالان اقتصادی سخت کند. این نظرسنجی به صورت تلفنی از 600 فعال اقتصادی تهیه شده که 86 درصد پاسخگویان مرد و 13/5 درصد آنها زن بوده‌اند. میانگین سنی افراد پاسخگو 44 سال و میانه سنی آنها 41 سال است. به این معنی که نیمی از افراد بیش از 40 سال و نیم دیگر کمتر از 40 سال سن داشته‌اند. 72 درصد در حوزه بازرگانی، 23 درصد بخش صنعت، 8 درصد در بخش معدن و 4 درصد در بخش کشاورزی فعال بودند. 79 درصد از پاسخگویان تحصیلات دانشگاهی داشتند؛ سطح تحصیلات در بخش کشاورزی فوق‌دیپلم، در بخش صنعت فوق‌لیسانس و بالاتر و بازرگانی لیسانس بوده است و 72 درصد در تشکل‌ها عضویت نداشتند. وقتی از فعالان بخش خصوصی سوال شده که فعالیت این بخش چه تغییری با 3 تا 4 سال گذشته داشته، 76 درصد اعتقاد داشتند که فعالیت بخش خصوصی افولی بوده و 12 درصد عنوان کرده‌اند که تغییری ایجاد نشده است.

آقای واعظی! اتحادیه اروپا دفتر را برای نفوذ و خرابکاری می‌خواهد
رئیس دفتر رئیس‌جمهور از گشایش دفتر اتحادیه اروپا در تهران استقبال کرد.
محمود واعظی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به درخواست جدید اتحادیه اروپا برای بازگشایی دفتر در تهران اظهار کرد: کشورهای عضو اتحادیه اروپا که در تهران سفارت دارند کارهای دو‌جانبه  خود را انجام می‌دهند؛ در حالی که وقتی اتحادیه اروپا اقدام به راه‌اندازی  دفتری در یک کشور می‌کند تمامی موضوعاتی که در ارتباط با مسئله اتحادیه اروپاست؛ در آن دفتر انجام می‌شود.
واعظی با بیان اینکه همکاری ما با اتحادیه اروپا  در حال گسترش بوده و ابعاد مختلفی پیدا کرده است، افزود: مخصوصا در این شرایط کنونی قول و قرارهایی در مسئله برجام با اتحادیه اروپا گذاشته‌ایم؛ به نظر می‌رسد که اگر روال کار عادی طی شود و مراجع ذیربط هم اقدامات خود را انجام دهند، افتتاح دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا می‌تواند برای همکاری اقتصادی ما با این اتحادیه مفید باشد.
سهل‌اندیشی و بی‌دقتی آقای واعظی در حالی است که پیش از این، ریچارد هاویت (تهیه‌کننده سند راهبردی اتحادیه اروپا درباره روابط ایران) درباره هدف اروپایی‌ها از داشتن دفتر در تهران تصریح کرده بود: «توافق هسته‌ای، یک نقطه عطف بود... ما باید دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا را در تهران افتتاح کنیم و گفت‌وگو درباره حقوق بشر را از سر بگیریم. نیروهایی در داخل ایران، در حال اعمال فشار بر حاکمیت هستند و ما امیدواریم گزارش ما نیز باعث پیشرفت در این زمینه شود. اروپا در ایران نفوذ دارد ولی آمریکا از این نفوذ برخوردار نیست. ما می‌خواهیم از این اهرم استفاده کنیم و به سوی ساختار جدید امنیتی در خاورمیانه حرکت کنیم».

خسارت‌های اقتصادی ناشی از کوتاهی در اجرای یک حکم انفصال
مصلحت‌اندیشی دیوان محاسبات در این ماجرا و عدم اجرای حکم انفصال از خدمت رئیس بانک مرکزی خسارات زیادی به کشور وارد کرد.
به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در ماه‌های گذشته مشکلات ارزی زیادی برای کشور به‌وجود آمد و قیمت کالاهای اساسی به یکباره تا چندین برابر گران شد که این به‌خاطر افزایش ناگهانی قیمت دلار از 3500 تومان به 13 هزار تومان بود و در همین راستا کارشناسان، سوءمدیریت در بانک مرکزی را عامل اصلی این مسئله می‌دانستند.
ماه گذشته اما بعد از بروز مشکلات ارزی و عدم توانایی سیف در کنترل بازار ارز روحانی سیف را از ریاست بانک مرکزی برکنار کرد. بعد از برکناری سیف، خبرهای زیادی درباره وی منتشر شد که هیچکدام از آنها تایید یا تکذیب نشد.
در ادامه این جنجال‌ها، رئیس‌جمهور در حکمی «ولی‌الله سیف» را به عنوان مشاور رئیس‌جمهور در امور پولی و بانکی منصوب کرد. روحانی در شرایطی سیف را به سمت مشاوره خود برگزید که طی چند هفته گذشته، سخنگوی قوه قضائیه در یک برنامه تلویزیونی درخصوص عامل اصلی اخلال در بازار ارز و سکه و پرونده سلطان سکه گفت: ما از طریق دلال‌ها به افراد بالاتر رسیدیم. مثلا از دلالی در کف سبزه‌میدان به مظلومین و از وی به عراقچی و از او به سیف می‌رسیم.
عملکرد پنج‌ساله سیف در حد قابل قبول نبود و آخرین اقدام وی را می‌توان عامل افزایش بی‌اساس و بی‌پشتوانه نرخ دلار اعلام کرد.
افزایش چندبرابری حجم نقدینگی حاصل غلط‌ترین سیاست‌های بانکداری در جامعه بود؛ درخردادماه سال‌جاری و ابتدای اوج گرفتن قیمت‌ها، براساس اظهارات ولی‌الله سیف نقدینگی با 22/1 درصد رشد در سال 96 به رقم 1530 هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین پایه پولی با رشد 19/1 درصد در سال گذشته، 214 هزار میلیارد تومان محاسبه شده بود.
این حجم نقدینگی به‌خاطر نبود سیاست‌های درست بانکی و مالی به سمت بازارهای تولید پیش نرفته و وارد بازار ارز، مسکن، طلا و سکه شد که نوسان شدید قیمت‌ها را رقم زد و همین مسئله منجر به از دست رفتن 40 درصد دارایی‌های مردم ایران و سرازیر شدن سودهای کلان به جیب کسانی بود که از رانت‌ ارزی استفاده کرده‌ بودند.
چندی پیش عادل آذر، رئیس کل دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه دیوان محاسبات نوسانات نرخ ارز و مدیریت منابع ارزی کشور را از آذر پارسال به طور جدی رصد می‌کرد گفت: بانک مرکزی گارد خاصی در برابر نظارت‌های دیوان گرفته بود و به ما اطلاعات و دسترسی‌های لازم را نمی‌داد.
وی همچنین پرده از تخلفات سیف برداشته و گفته بود: هیئت مستشاری و دادستان دیوان محاسبات کشور در بهمن سال 96 تخلفات بانک مرکزی را محرز دید و بر انفصال رئیس کل بانک مرکزی و معاونان ایشان رای داد.
قطعا مصلحت‌اندیشی دیوان محاسبات در این ماجرا و عدم اجرای حکم انفصال از خدمت رئیس بانک مرکزی خسارات زیادی به کشور وارد کرد.

 حامیان بی‌اطلاع نمی‌دانند که FATF  چه خسارت‌هایی دارد
حامیان بی‌اطلاع، نمی‌دانند که FATF، برجامی با تعهدات بیشتر و نتایج مخرب‌تر است.
مجید شاکری کارشناس اقتصاد سیاسی در گفت‌وگو یا رجانیوز اظهار داشت: اروپایی‌ها بسیار اصرار به انجام تعهدات FATF توسط ایران دارند تا بتوانند راهکارشان برای انجام تعهدات در برجام را انجام دهند، اما نگاهی به جزئیات بسته حمایتی اروپا نشان می‌دهد که راهکار آنان «تهاتر کالایی» است و نه مالی، که ریسک پولشویی بر آن موثر است، همچنین اگر مکانیزم مالی باشد منبع پول، پول نفت است و موضوع مجرمانه و پولشویی در میان نیست، از طرفی دیگر محل مصرف خرید کالاهای مشخص از داخل اروپا برای مصارف مشخص است.
تصور اینکه در بعد فنی بازگشت اقدامات متقابل علیه ایران اثری بر نوع تعاملات ایران و اروپا نمی‌گذارد و اصرار اروپایی‌ها مبنی بر اینکه در صورت اعمال اقدامات متقابل FATF قادر به تعاملات با ایران نیستند، محل سؤال جدی است.
وی در پاسخ این سوال که «برخی مشکلات بسته شدن حساب دانشجویان در چین را به اقدامات متقابل FATF  ربط می‌دهند، این درست است؟» گفت: اگر ما در لیست سیاه هستیم، میان حساب دانشجویان و تجار چه تفاوتی وجود دارد؟ حتی چینی‌ها به طور رسمی اعلام کردند که مشکل پیش آمده به دلیل گشایش حساب دانشجویی و انجام کار تجاری با آن حساب بوده و موضوع مالیاتی است. من فکر می‌کنم معاونت اقتصادی وزارت خارجه باید بیشتر در این موارد دقت کند، تعجیلی در حال رخ دادن است. گره زدن مواردی که ابعاد فنی دیگری دارد به FATF قابل درک نیست.
وی همچنین درباره کنوانسیون CFT گفت: یکی از مهم‌ترین نگرانی‌هایی که به جز بند 6 یعنی تعریف گروه‌های تروریستی درباره CFT وجود دارد، در بند 12 و درباره گزارش‌دهی مالی گروه‌های تروریستی است که در این مورد باز FIU است که گزارش‌دهی می‌کند، برخی فکر می‌کنند زمانی که ما درباره پولشویی در ایران صحبت می‌کنیم، به موضوعات پول قاچاق، موسسات مالی غیرمجاز یا چیزهایی شبیه به اینهاست، اما واقعیت این است که با بازگشت تحریم‌ها، پول نفت ایران از جنس پولشویی است چون نمی‌‌توانیم منبع آن را اظهار کنیم، پول بانک مرکزی هم همین‌طور، اگر گزارش‌دهی FIU بخواهد مطابق آنچه برنامه اجرایی است، انجام شود ما مشکلات و ایرادات بسیاری پیدا می‌کنیم.
روش تحریم آمریکایی‌ها از روش قبلی بسیار هوشمندتر است، در دوران اوباما تحریم‌ها موضوعی بود اما تحریم‌های مدنظر ترامپ مصداقی است که این امر گزندگی و هوشمندی تحریم را بالاتر می‌برد، اوباما تنها بلوف تحریم هوشمند را می‌زد و اطلاعات لازم برای تحریم هوشمند را نداشت.
باید توجه داشت که آمریکا به سه روش می‌تواند به اطلاعات مربوط به ایران دسترسی پیدا کند، یکی از آنها شرکت‌های حسابرسی بین‌المللی‌اند که طبق توافقات وزارت اقتصاد دولت یازدهم در ایران مستقر شده‌اند، اطلاعات شرکت‌های ما را به دست آورده‌اند. موضوع دوم سوئیفت است که به آنها کمک می‌کند تا ریزتراکنش‌های ارزی ایران را به دست آورند،  وزارت خزانه‌داری به این دلیل ارزشمند و کارکرد اطلاعاتی آن در مقابل تحریم سوئیفت مقاومت کرده و برای منصرف کردن ترامپ تلاش می‌کنند. آنها تکمیل اطلاعات خود را تنها نیازمند دانش درباره تراکنش‌های ریالی در داخل ایران می‌دانند که این را هیچ‌چیزی  جز گزارش‌دهی مستقل ‌FIU نمی‌تواند تامین کند.
وی افزود: تاکید می‌کنم اگر برنامه اجرایی ‌FATF چنان که برنامه‌ای که از ایران خواسته است، اجرا شود اثرات منفی‌ای دارد، ما حدود 75 درصد انتقالات مالی‌مان از طریق صرافی‌ها انجام می‌شد، در واقع این انتقالات مالی ناشناس میان کشورهاست که به صرافی‌ها کارکرد می‌‌دهد، حالا بماند که در ایام دلار 4200 تومانی چه فشار و شکستگی‌ای در این سیستم ایجاد شد اما اگر گزارش ‌FIU انجام شود می‌تواند عملکرد صرافی‌ها را تغییر داده و کند کرده و اثر منفی بر نرخ ارز دارد.
مردم تصور می‌کنند که اگر تعهدات FATF کامل انجام شود منجر به خروج نام ایران از لیست سیاه می‌شود اما این صحت ندارد، من دیدم برخی رسانه‌ها درباره کشورهای دیگر نوشته و شرایط ایران را مقایسه کرده‌اند اما اینها هیچ یک شرایط کنونی ما را نداشتند، در تاریخ تاکنون هیچ کشوری از لیست سیاه بیرون نیامده چون تنها ایران و کره‌شمالی از 2011 در لیست سیاه بودند. اما خروج از لیست سیاه یا ادامه شرایط کنونی نیاز به اجماع در FATF دارد و در جایی گفته نشده که اگر تمامی تعهدات را اجرایی کنیم اتوماتیک از بیانیه خارج می‌شویم. در بیانیه بوسان نوشته که بعد از انجام تعهدات اجرایی باید مجمع عمومی تصمیم‌گیری کند، خب این تصمیم می‌تواند نگه‌داشتن ایران در لیست، انجام تعهدات بیشتر توسط ایران و... باشد، تصمیم‌گیری درباره خروج ایران از بیانیه نیازمند اجماع است و یک مخالفت موثر می‌تواند مانع این امر شود.