kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۰۶۳
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳
بیزینس اینسایدر مدعی شد

افزایش پرواز پهپادهای ایرانی در نزدیکی ناوها و کشتی‌های جنگی آمریکا در خلیج‌فارس

پایگاه خبری بیزینس اینسایدر به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شد که ایرانی‌ها روش جدیدی برای رصد تردد کشتی‌ها و ناوهای جنگی آمریکا در خلیج‌فارس پیدا کرده‌اند.




این پایگاه خبری گزارش داد، بیشتر از یک سال از آخرین باری که ناوهای آمریکایی به گفته خودشان تعامل غیرحرفه‌ای و ناایمن با قایق‌های ایرانی در خلیج‌فارس داشته‌اند می‌گذرد. اما ایرانی‌ها به تازگی راه جدیدی پیدا کرده‌اند تا حساب رفت‌وآمدهای کشتی‌های جنگی آمریکایی را در کریدوری که بیشترین ترافیک دریایی جهان را داراست، زیر نظر داشته باشند.
«یو اس ان آی نیوز» هفته گذشته مدعی شد، هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی در خلیج‌فارس به شدت فعال شده و عملیات‌های ناایمن انجام می‌دهند. مقامات تفنگداران دریایی و ناوگان آمریکایی می‌گویند که کشتی‌های آمریکا در خلیج‌فارس به طور مرتب از سوی پهپادهای ایرانی که روی سر آنها پرواز می‌کنند تحت نظارت قرار دارند.
براساس این گزارش، مهم‌ترین رویداد اخیر، پرواز یک هواپیمای بدون سرنشین بدون چراغ‌ها و علائم ناوبری در نزدیکی ناو هواپیمابر «یو اس اس نیمیتز» بود که در خلیج‌فارس مشغول انجام عملیات و تمرین فرود شبانه بود. پیش از آن نیز در 8 اوت 2017 یک هواپیمای بدون سرنشین ایرانی در نزدیکی یک ناو هواپیما بر آمریکایی پرواز می‌کرد که مشغول انجام عملیات پرواز بود و منجر به عملیات یک جنگنده سوپرهورنت به منظور دوری از برخورد و تقابل شد. درحالی‌که از آن زمان تاکنون حادثه ناامن دیگری رخ نداده است اما ناوگان دریایی آمریکا در این منطقه همچنان در حالت دفاعی در برابر این اقدامات است.
مورگان سخنگوی فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا مدعی شد، حتی با وجود کاهش این رخدادهای خطرناک، ما همچنان نگران افزایش تعداد عملیات‌های هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی هستیم که معمولا بدون علائم ناوبری و بدون چراغ‌های ناوبری یا ترانسپوندرهای فعال در فضای آب‌های بین‌المللی پرواز می‌کنند. علیرغم این ادعاها، بیزینس اینسایدر در ادامه گزارش داد که ناوهای آمریکایی در بیشتر دوره سال جاری در خلیج‌فارس غایب بوده‌اند. هرچند که اخیرا دو ناوشکن آمریکایی وارد آب‌های خلیج‌فارس شده‌اند.