kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۰۴۴
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۳
خطیب جمعه تهران:

نباید با طناب FATF خودمان را دار بزنیم

امام جمعه موقت تهران گفت: سازمان‌های بین‌المللی قابل اعتماد نیستند، دبیر اجرایی FATF به صراحت گفت که هیچ تضمینی نیست که ایران از لیست سیاه آن سازمان خارج شود.




آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران پیرامون برگزاری مراسم پرشکوه راهپیمایی اربعین ابراز داشت: این مراسم رزمایش ولایت است، از هدایای الهی بر امت ما این رزمایش هدفمند عاشقانه است. این رزمایش در واقع بیعت با آرمان‌های حسین(ع) است و رزمایش لبیک یا حسین(ع) است. خدا را شکر که کشور برای برگزاری این مراسم خوب بسیج شده است و ما امیدواریم امسال هم مانند سال‌های گذشته شاهد برپایی باشکوه این مراسم باشیم.
به گزارش مهر، امام جمعه موقت تهران درخصوص فرمایشات اخیر رهبری در دیدارهایی که با طیف‌های مختلف داشتند، خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که ایشان تاکید داشتند، فراخوان برای الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی بود که تعداد زیادی از فرهیختگان کشور آن را تهیه کردند و ایشان فرمودند که سندی بالا دستی است و همه دست‌اندرکاران را مامور کردند که در راستای آن سند و به عبارتی چشم انداز بلندمدت پنجاه ساله تلاش کنند. امیدوارم همه مسئولین در این دو سال که قرار است این سند تصویب شود، همه سعی خود را داشته باشند که به بهترین نحو ممکن این امر صورت گیرد.
وی بیان داشت: معنای این سند آن است که این نظام و انقلاب ماندنی است و دشمنان و بدخواهان بدانند که این نظام در مسیر صعود به قله است، ما از گردنه‌های سخت عبور خواهیم کرد و به فضل الهی این نظام زمینه‌ساز قیام جهانی امام زمان(عج) خواهد شد.
آیت‌الله خاتمی درخصوص وضعیت زندگی مردم، تصریح کرد: مسئله اول کشور حل مشکل معیشت مردم است و این از بدیهیات است. مسئولان و مردم این مسئله را باید باور داشته باشند، شما را به خدا در این موضوع متمرکز شوید. تنش درست کردن، پرداختن به مسائل حاشیه‌ای از سوی هر کسی که باشد بد است. مشکل مردم مسائل جزئی نیست، با حاشیه‌سازی‌ها مردم را مشغول نکنید.
امام جمعه موقت تهران گفت: راه‌حل برون رفت از مشکلات خداباوری و توکل بر اوست، باید از دیگران قطع امید کرد و به ظرفیت‌های داخلی باور داشت. اطاعت عملی از رهنمودهای ولایت و نه اطاعت شعاری، مدیریت و برنامه‌ریزی جهادی، وحدت حول محور ولایت و امثال این موارد می‌تواند به عنوان راهکار برون رفت از مشکلات باشند.
وی افزود: ملت بدانید که چشم بیداری دارید به نام رهبری انقلاب که مدام به فکر حل مشکلات هستند. با سر و صدا به دنبال حل مشکلات نباشیم. مراقب موج سوارانی باشید که می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و به تحریک اقشار مختلف مردم می‌پردازند.
آیت‌الله خاتمی درخصوص تصویب FATF در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: ملت بداند که تا این لایحه بخواهد قانون شود دو مرحله دیگر دارد، اول اینکه شورای نگهبان هم باید آن را تصویب کند و اگر مجلس قانع نشد به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود. لذا از هر دو طرف تقاضا می‌کنم که با عصبانیت در این موضوع برخورد نکنید. اینکه برخی بگویند موافقان خائن هستند، این درست نیست و اینکه آن طرف هم بگوید شما مشکلات کشور را نمی‌شناسید و ما می‌دانیم این هم درست نیست. این لایحه هم مثل دیگر لوایحی است که مراحل خود را در کشور طی می‌کند.
امام جمعه موقت تهران افزود: نکته دیگر در این موضوع آنکه سازمان‌های بین‌المللی قابل اعتماد نیستند، دبیر اجرایی FATF به صراحت گفت که هیچ تضمینی نیست که ایران از لیست سیاه آن سازمان خارج شود، پس چرا ما باید این طناب را به گردن خود اندازیم؟ ملت ما چهل سال پیش دزد‌هایی را از در بیرون کردند و امروز دنیای استکبار می‌خواهد از پنجره قوانین بین‌المللی وارد شود؛ بنابراین باید مراقب بود که این اتفاق نیفتد.
وی تصریح کرد: از فردا برخی می‌گویند نماز جمعه چه کار به این حرف‌ها دارد، این مسئله درست نیست، نماز جمعه ما مثل نماز جمعه‌های عربستان دستوری نیست. ما وظیفه داریم آنچه را مصلحت می‌دانیم بیان کنیم و انتظار داریم کسانی که دست به قلم هستند هم در نوشته‌های خود نقد منصفانه داشته باشند.
آیت‌الله خاتمی با اشاره به رسوایی عربستان در پرونده قتل خاشقجی، گفت: این جنایت تاج و تخت آل‌سعود را به لرزه درآورده. این جنایت نشان‌دهنده هویت این خاندان است. این خاندان در واقع آل قتل و جنایت هستند و پرونده آنها در این رابطه بسیار سیاه است. امروز، دنیا در حال پرداختن به یکی از جنایات آنها است و بر دیگر موارد جنایت و کشتار این خاندان چشم پوشی کرده است. امروز ۱۲ میلیون نفر یمنی در آستانه قحطی هستند و دنیا چشم خود را بر روی این جنایت زوم کرده که ما هم از این بابت خوشحال هستیم.
وی خاطرنشان کرد: آمریکا تلاش زیادی می‌کند که این داستان را ماست‌مالی کند و عربستان هم میلیاردها دلار هزینه می‌کند که این مسئله را جمع کند. آمریکا دلش به حال عربستان نسوخته بلکه به فکر دوشیدن از این گاو شیرده است. ترامپ گفته که عربستان گاو شیرده است، به واقع خاک بر سر شما که این همه تحقیر می‌شوید و باز هم نوکر آمریکا هستید. یقین بدانید که این طوفان حاصل از رسوایی قتل خاشقجی دامن آمریکا را هم خواهد گرفت و آل‌سعود هم به این راحتی نمی‌تواند از این ضربه جان سالم به در ببرد. امیدوارم این موضوع مبدا این باشد که آل‌سعود آل سقوط شود.
پذیرفته نیست کسی با ادعای روحیه انقلابی غیرانقلابی رفتار کند
حجت‌الاسلام سعید مهدوی کنی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به مناسبت «چهارمین سالگرد رحلت آیت‌الله مهدوی‌کنی» بیان داشت: مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی معنای نیت را در صداقت در رفتار خود نشان دادند وایشان در زندگی سیاسی خود همانند زندگی فردی مبنای رفتارش صداقت بود و کاری را برای خود انجام ندادند.
وی اظهار داشت: در این ایام و اواخر بعضا می‌گفتند مجموعه‌ای تحت عنوان دانشگاه امام صادق(ع) درست شده است، شاید جایی بوده است که آیت‌الله مهدوی کنی می‌خواسته در واقع استمراری برای خود و خانواده خود فراهم کند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام مهدوی‌کنی افزود: طی این چند هفته اخیر وقتی آقایان امر کردند و نظرشان بر تغییر بود، ما به راحتی با توجه به توصیه‌ای که آیت‌الله مهدوی‌کنی کرده بودند، مجموعه را به هیئت امنا دادیم؛ روشی که از ایشان آموخته بودیم و ایشان را در همه مناصب این چنین دیده بودیم که هیچ وابستگی و دلبستگی نداشتند.
وی ابراز داشت: در بحث نیت نکته دومی که ایشان در بحث اخلاق سیاسی به مسئولین توصیه می‌کردند، این بود که در صحت عمل خود بکوشید، نیت خالص و نیت الهی به تنهایی کفایت نمی‌کند، آنچه که مردم از بیرون می‌بینند، نتیجه عمل است لذا اگر عملی را بی‌دقت انجام دهید، خرابی آن عمل اثرش را در زندگی مردم و در شرایط عمومی کشور خواهد گذاشت، پس درست است که مقدمه عمل اخلاص است، اما بر صحت عمل هم باید توجه شود لذا نباید بی‌گدار به آب زد و نباید بی‌تدبیر عمل کرد، آنچه در زندگی مردم نقش‌آفرین است، تنها نیت خالص نیست؛ شیوه انجام عمل هم باید در مورد او انجام شود.
حجت‌الاسلام مهدوی کنی ادامه داد: اگر کسی با ادعا و تصور روحیه انقلابی رفتار غیر انقلابی کند، از او پذیرفته نیست بگوید من می‌خواهم خیر به انقلاب برسانم؛ باید ببیند که رفتارش چه میزان در خدمت انقلاب است چه میزان اطاعتش از فرمایشات رهبری است، چه میزان در مسیر مقابله با استکبار است، صرف اینکه من می‌خواهم در این لحظه به مصلحت کشور کار کنم، نیت نمی‌تواند عمل نادرست را درست کند.
هرگاه به فرمایشات رهبری عمل کردیم موفق شدیم
وحید مرندی مقدم، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران نیز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به مناسبت «22 مهر؛ روز جهانی استاندارد» به برخی دستاوردهای این سازمان در سال‌های گذشته ‌اشاره کرد و گفت: کسب رتبه نخست استانداردسازی در بین کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی و کسب رتبه بیست و دوم در بین کشورهای عضو سازمان جهانی استاندارد (ISO) و جهش قابل توجه در مقایسه با اوایل انقلاب (رتبه حدود پنجاهم)، از جمله این دستاوردها بوده است.
وی همچنین به سفر اخیر دبیرکل سازمان جهانی استاندارد به ایران در 2 هفته پیش‌اشاره کرد که برای نخستین بار در تاریخ کشورمان اتفاق افتاد و افزود: مقام یاد شده در بازدید از مراکز و نقاط مختلف کشور، متعجبانه روند استانداردسازی در کشورمان را تحسین کرد. مرندی مقدم بیان داشت: این سازمان هرگاه به فرمایشات رهبری عمل کرده، موفق شده و هرگاه در این زمینه نتوانسته همراهی لازم را داشته باشد، دچار عقب‌ماندگی شده یا ضربه خورده است.