kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۰۳۰
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۱
تحقیر سعودی در سازمان ملل

نماینده سوریه: بوی گند رسوایی‌هایتان بلند شده لیاقت اظهارنظر در شورای امنیت را ندارید

نماینده سوریه در سازمان ملل در واکنش به اظهارات ضدسوری فرستاده رژیم آل‌سعود در شورای امنیت، به وی متذکر شد که بوی گند رسوایی‌های این رژیم در همه جا بلند شده است و او نمی‌تواند راجع به سایر کشورها، اظهارنظر کند.




«بشار جعفری» در واکنش به اظهارات «عبدالله المعلمی» که دمشق را به پرورش تروریسم متهم کرده و گفته بود باید قانون اساسی جدیدی برای این کشور تهیه شود اظهار داشت: «عربستان نه قانون اساسی دارد و نه پارلمان، این کشور حتی اسم هم ندارد. در واقع، اسم این کشور منسوب به خانواده حاکم است. زمانی که می‌گویید «پادشاهی عربستان سعودی»، مانند این است که به فرانسه بگویید «جمهوری ماکرونی»، یا به انگلیس بگویید «پادشاهی ترزامی» و به آمریکا بگویید «ایالات متحده ترامپی» ...
جعفری در ادامه، به ماجرای بازداشت «سعد حریری» نخست‌وزیر لبنان توسط رژیم آل‌سعود در آذرماه 1396 اشاره کرد و گفت، رژیمی که نخست‌وزیر یک کشور را می‌رباید و او را به گروگان می‌گیرد، قابل احترام نیست. جعفری در مورد ماجرای ربودن «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد عربستان در اسلامبول نیز گفت: «رژیمی که یک مخالف خود را مخفی می‌کند، کسی که جزء سرویس اطلاعات عربستان بوده و در واشنگتن فعالیت می‌کرده ... و دست راست وزیرخارجه کنونی عربستان است... ] این رژیم او را[  می‌رباید و در کنسولگری خود در اسلامبول زندانی می‌کند و هیچ‌کس هم از سرنوشت او تاکنون خبر ندارد. این رژیم حق ندارد درباره قانون یا دردهای دیگران سخن بگوید، زیرا بوی کریه رسوایی‌هایش (همه جا) به مشام می‌رسد.
این مسئول سوری درباره ادعای سفیر عربستان درباره کمک به مردم سوریه نیز خاطر نشان کرد: «رژیم سعودی نخستین مسئول گسترش تروریسم تکفیری-وهابی در افغانستان، سوریه، عراق، مصر، اردن، لیبی، نیجریه و جنوب شرق آسیاست.»
جعفری با اشاره به اینکه رژیم سعودی در یمن خونریزی می‌کند و با اسرائیل نیز ائتلاف کرده است، به شورای امنیت یادآور شد که نباید به این رژیم اجازه دهد درباره مسائل انسانی و سیاسی سایر کشورها‌ سخنی بگوید.
این اظهارات نماینده سوریه در سازمان ملل در واکنش به حرف‌های «عبدالله المعلمی»  (نماینده عربستان) بیان شده است. المعلمی در شورای امنیت مدعی شده بود، دولت دمشق مانع راه‌کار سیاسی در سوریه است و در تشکیل کمیته قانون اساسی و نگارش یک قانون اساسی جدید در سوریه، باید عجله کرد.
المعلمی در ادامه، ادعا کرده بود که عربستان حامی ملت سوریه است، ولی دمشق زمینه مناسب را برای پرورش تروریسم، فراهم کرده است!
رژیم آل‌سعود در سال 2011 با حمایت مالی و تسلیحاتی بی‌سابقه از تروریست‌ها و انتقال آنها به خاک سوریه، جنگ نیابتی داخلی علیه دمشق را آغاز کرده است. در این جنگ نیابتی، بیش از 500 هزار نفر از مردم سوریه کشته شده‌اند و زیرساخت‌های این کشور نیز نابود شده است.
اظهارات پوتین
«ولادیمیر پوتین»  رئیس‌جمهور روسیه نیز، گفته متقاعد کردن ایران به خروج از سوریه،  به روسیه مربوط نمی‌شود... کسی که از ایران می‌خواهد سوریه را ترک کند، باید عدم دخالت (سایر کشورها) در امور سوریه را تضمین کند.
به گزارش تسنیم، رئیس‌جمهور روسیه درباره نقش کشورش در سوریه  نیز گفته، روسیه 95 درصد از خاک سوریه را از لوث تروریسم آزاد کرده و اجازه نداده است که دولت سوریه سقوط کند.
وی تأکید کرد که روسیه برخلاف آمریکا، هرگز برای پیشبرد سیاست خارجی خود، جهان را به خطر نمی‌اندازد.
پوتین ادامه داد: نیروهای گروه تروریستی داعش در سوریه هنوز هم افراد زیادی را گروگان می‌گیرند، از جمله اتباع اروپا و آمریکا را و روزانه تعداد بسیاری را نیز به قتل می‌رسانند... نیروهای داعش در منطقه‌ای که تحت کنترل نیروهای آمریکا در سوریه است، دست کم 700 نفر را گروگان گرفته‌اند... داعش سلطه خود بر بسیاری از بخش‌های سوریه در میان مناطق تحت کنترل نیروهای آمریکا و متحدانش در شرق فرات را گسترش داده است و تهدید کرده در صورتی که خواسته‌هایش محقق نشود، هر روز 10 نفر از این گروگان‌ها را خواهد کشت....