kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۸۷۵
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۱

عربستان سالی 6 میلیون دلار فقط به وکلا و رسانه‌ها در آمریکا رشوه می‌دهد

براساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، عربستان سالیانه 6 میلیون دلار به لابی‌گرهای با نفوذ رسانه‌ها، وکلا و کارشناسان روابط عمومی در آمریکا پرداخت می‌کند تا بر مقام‌های آمریکایی اثر گذاشته و وضعیت این کشور خاورمیانه‌ای ارتقا پیدا کند!

عربستان در آمریکا به کمک دلارهای نفتی خود موفق شده تا شبکه‌ای وسیع از لابی‌ها را برای تاثیرگذاری بر دولتمردان آمریکایی تشکیل دهد. خبرگزاری آسوشیتدپرس در این مورد اعلام کرده عربستان سالیانه 6 میلیون دلار به لابی‌گرهای بانفوذ، وکلا و کارشناسان روابط عمومی پرداخت می‌کند تا بر مقام‌های آمریکایی اثر گذاشته و وضعیت این کشور خاورمیانه‌ای ارتقا پیدا کند. این سوای از رشوه‌های میلیاردی است که مستقیما به مقامات آمریکایی پرداخت می‌شود.
طبق این گزارش، با این حال احتمال دارد با افزایش فشارها بر عربستان برای توضیح آنچه بر سر جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سرشناس عربستانی در کنسولگری اسلامبول آمده است، شبکه‌های لابی‌گر از ریاض دور شوند. با این حال یک لابی‌گر آمریکایی تاکید دارد که حفظ تعهد به یک مشتری خصوصا در زمان‌های دشوار بسیار حائز اهمیت است!
براساس سوابق موجود در وزارت دادگستری آمریکا که جزئیاتی از توافق‌ها با سفارت این کشور و سایر شاخه‌های این دولت را نشان می‌دهد، یک وکیل آمریکایی سرشناس به نام تد اولسون و یک شرکت لابی‌گر به ریاست رئیس جمهوری‌خواه سابق کمیته سرویس‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا هنوز در میان لیست کسانی هستند که طرف عربستان قرار دارند.
با این حال «هاربر گروپ»، «بی‌جی‌آر گروپ» و «د گلاور پارک گروپ» تماما در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند که دیگر نماینده عربستان نیستند و به توافق یکساله با پادشاهی عربستان مجموعا به ارزش نزدیک به 4 میلیون دلار پایان می‌دهند. خروج این شرکت‌های لابی‌گر نشان‌دهنده آن است که وجهه عربستان در آمریکا و در سراسر جهان آنقدر خراب شده که آمریکایی‌ها هم دیگر نمی‌توانند برای آنها لابی کنند!