kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۶۴۱
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷

خوش‌غیرت! لااقل به بازداشت دیپلمات ایرانی اعتراض می‌کردی

سفیر اسبق ایران در ژنو می‌گوید اتحادیه اروپا حق دارد در ایران دفتر داشته باشد.

علی خرم که در سال‌های دور سفیر ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو بوده، به ایلنا گفت: همکاری‌های اروپا با ایران فراتر از توافق برجام است و مختص به برجام نبوده است. او در این ارتباط به دفاع اتحادیه اروپا از برجام هم اشاره کرد و گفت: «اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر به صورت تمام‌قد در مقابل متحد سنتی و راهبردی خود یعنی آمریکا قرار گرفته و از توافق هسته‌ای به شدت حمایت می‌کند.»
خرم تصریح کرد: «هر سلامی، علیکی دارد و هر سلام پاسخ دادنی، (تأسیس دفتر اتحادیه اروپا) می‌تواند گشایش‌های بیشتر و فرصت‌های افزون‌تری را ایجاد کند حال اگر به فرصت پیش آمده، ایران پاسخ نه بدهد، قطعاً این مسئله می‌تواند طرف مقابل را برای همکاری با ایران دلسرد کند.»
یادآور می‌شود علی خرم پیش از این هم برخلاف موضع اعتراضی روشن دولت به بدعهدی ترامپ، خواستار مذاکره با دولت آمریکا شده بود.
توجیه و تطهیر سیاست‌های اروپا از سوی فرد یاد شده در حالی است که چند ماه دولت اتریش، یکی از دیپلمات‌های ایرانی حاضر در وین (اسدالله اسدی) را لغو مصونیت کرده و وی از طریق آلمان بازداشت و برای بازجویی بیشتر تحویل بلژیکی‌ها شده است. اما امثال آقای خرم کمترین اعتراضی به این رفتارهای احمقانه و توهین‌آمیز نمی‌کند، هیچ، که ماله‌کش مواضع اروپایی‌ها هستند.
اتریش همزمان با سفر آقای روحانی به وین، مرتکب این رفتار خباثت‌آمیز شد و همزمان با سفر آقای ظریف به پاریس نیز دولت فرانسه تعمداً اجازه برگزاری نشست را به سازمان تروریستی منافقین داد.
با این اوصاف حمایت اروپا از توافق برجام، در واقع تلاش برای نگه داشتن ایران پای تعهدات یکطرفه در کنار بازگشت تحریم‌هاست.
اما درباره تأسیس دفتر اتحادیه اروپا، مرور سخنان دو سال پیش ریچارد هاویت (تهیه کننده سند راهبردی اتحادیه اروپا درباره روابط با ایران) ضرورت دارد که گفت: «توافق هسته‌ای، یک نقطه عطف بود؛ هر چند که همه مشکلات ما با ایران درباره اسرائیل، دموکراسی و حقوق بشر حل نشده است... ما باید دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا را در تهران افتتاح کنیم و گفت‌وگو درباره حقوق بشر در ایران را از سر بگیریم. نیروهایی در داخل ایران، در حال اعمال فشار بر حاکمیت هستند و ما امیدواریم گزارش ما نیز باعث پیشرفت در این زمینه شود. اکنون اروپا در ایران نفوذ دارد ولی آمریکا از این نفوذ برخوردار نیست. ما می‌خواهیم از این اهرم استفاده کنیم و به جنگ در سوریه و یمن پایان دهیم و به سوی ساختار جدید امنیتی در خاورمیانه حرکت کنیم!»