kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۵۵۷
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۷

اردوغان: کشیش آمریکایی را دستگاه قضایی ترکیه آزاد کرد، نه من!

رئیس‌جمهور ترکیه گفته، آزادی کشیش آمریکایی «یک تصمیم مستقل از سوی دستگاه قضایی بود.» پیش از این مقامات ترکیه گفته بودند با آمریکا به توافق رسیده‌اند در ازای آزادی این کشیش، تحریم‌های ترکیه لغو شود اما ترامپ زیر تعهد خود زد و تحریم‌ها لغو نشد!
سرویس خارجی

برخی معتقدند دستگیری و زندانی شدن یک کشیش آمریکایی توسط ترکیه باعث تیره شدن روابط دو کشور و در نتیجه انتقام اقتصادی ترامپ از اردوغان شد. این عده به مشکلات اقتصادی این روزهای ترکیه‌اشاره کرده و تاکید می‌کنند، این مشکلات پس از مطرح شدن خبر دستگیری همین کشیش بود که برای ترکیه درست شد. سوای از اینکه این تحلیل کمی سطحی است، دو کشور طی هفته‌های گذشته شاهد تنش‌های سیاسی و اقتصادی بر سر این کشیش و مسائل دیگر مثل سوریه بودند. مقامات دو کشور اما پیش از این گفته بودند در جریان دیداری که بین آنها در نیویورک اتفاق افتاده است، توافق شد آمریکا در مقابل آزادی این کشیش، تحریم‌های ترکیه را لغو کند اما یک روز بعد، ترامپ این مسئله را تکذیب کرد و گفت، قرار نیست تحریم‌ها به خاطر آزادی این کشیش لغو شوند!
حالا خبر رسیده که اردوغان در برابر این بدعهدی گفته، آزادی کشیش تصمیم وی نبوده است. رجب طیب اردوغان، در پیامی در توئیتر خطاب به دونالد ترامپ، نوشته: «آقای دونالد ترامپ عزیز همان‌گونه که همواره اعلام کردم دستگاه قضایی ترکیه یک تصمیم مستقل گرفته است.»
این اظهارات اردوغان در پاسخ به پیام تشکر ترامپ در توئیتر درباره آزادی اندرو برانسون، کشیش آمریکایی بیان شد. اردوغان در این پیام توئیتری ابراز امیدواری کرد که ترکیه و آمریکا همکاری‌ها را همان‌گونه که شایسته دو متحد است، ادامه دهند.
دستگاه قضایی ترکیه روز جمعه کشیش اندرو برانسون را که به جرم جاسوسی و ارتباط با سازمان‌های تروریستی محاکمه و زندانی شده بود، آزاد کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، ترامپ با رد ادعاهای رسانه‌ها مبنی بر هرگونه توافق برای آزادی این کشیش آمریکایی گفته بود که هیچ توافقی با ترکیه درباره آزادی و بازگرداندن اندرو برانسون انجام
 نگرفته است.
این در حالی است که سخنگوی حزب عدالت و توسعه حاکم در ترکیه نیز روز شنبه تاکید کرده بود که ترکیه در ماجرای اندرو برانسون به هیچ وجه تسلیم فشارها یا مرعوب تهدیدهای آمریکا نشده است.
مرچلیک که در کنفرانسی مطبوعاتی در استان آدانا در جنوب ترکیه سخن می‌گفت، در پاسخ به سؤالی درباره تصمیم دستگاه قضایی ترکیه درخصوص آزادی اندرو برانسون کشیش آمریکایی بازداشت شده در ترکیه، تاکید کرد تا کنون هیچ یک از مقامات ترکیه از جمله رئیس‌جمهور تسلیم دستورات، تهدیدها و فشارهای بی‌حدومرز آمریکا نشده است.