kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۵۰۶
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۵

آمریکا با رونمایی از ائتلاف «پنج چشم» به جنگ چین رفت

واشنگتن با هدف مهار توسعه چین و امنیتی کردن شرایط در آسیای شرقی، ائتلافی متشکل از دستگاه‌های اطلاعاتی پنج کشور متحد خود، موسوم به «ائتلاف پنج چشم» به وجود آورده است.

بیش از سه دهه است که آمریکا تلاش می‌کند آسیای شرقی و بخش غربی اقیانوس آرام را میلیتاریزه کند و از این طریق، می‌خواهد سیاست‌های پکن را از توسعه اقتصادی، به سمت مسابقه تسلیحاتی، منحرف نماید.
همین سیاست در دوران ریاست جمهوری «جرج بوش» پسر و «باراک اوباما» در قالب ایجاد منازعات مرزی میان چین و همسایگانش ادامه یافت و در دوره رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا نیز، جنگ اقتصادی بر سیاست‌های قبلی افزوده شده است.
در ادامه سیاست‌های خصمانه واشنگتن علیه پکن، دیروز نیز خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از رویترز گزارش داد، آمریکا یک ائتلاف اطلاعاتی موسوم به «ائتلاف پنج چشم» را علیه چین تشکیل داده است و کشورهای انگلیس، کانادا، استرالیا و زلاند نو تحت رهبری آمریکا، این ائتلاف را تشکیل می‌دهند. براساس این گزارش، چهار تن از مقامات این اتحادیه که خواستند نامشان فاش نشود گفتند، هر چند تمرکز ائتلاف، روی چین است، ولی آنها به روسیه نیز توجه خواهند داشت.
ترامپ تاکنون تعرفه‌های زیادی را بر روی کالاهای چینی بسته است و همواره نیز ادعا می‌کند که به تنهایی از پس چین برمی‌آید. این در حالی است که کارشناسان نظر دیگری دارند و می‌گویند، سیاست‌های ضد چینی ترامپ، جامعه و اقتصاد آمریکا را هدف قرار خواهد داد و همین الآن هم بازتاب‌های منفی سیاست‌های ضد چینی ترامپ، در بخش‌های مختلف آمریکا خودنمایی می‌کند.
در مورد تشکیل ائتلاف جدید موسوم به «پنج‌چشم» هم رویترز به نکته جالبی اشاره کرده است، مبنی بر اینکه اگر ترامپ به تنهایی می‌توانست از پس چین برآید، هرگز از چهار کشور دیگر برای ایجاد «ائتلاف پنج‌چشم»، کمک نمی‌خواست!