kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۳۵۳
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۴

عفو بین‌الملل: آمریکا به جرم جنایت علیه بشریت در «رقه» باید مجازات شود

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که ائتلاف تحت رهبری آمریکا مسئول کشتار غیرنظامیان در شهر «رقه» است و عاملان این جنایت باید مجازات شوند.



مسئولان سازمان عفو بین‌الملل طی یک کنفرانس مطبوعاتی، ائتلاف به اصطلاح ضد داعش تحت رهبری آمریکا را رسما به جنایت علیه بشریت و کشتار مکرر غیرنظامیان ساکن شهر «رقه» متهم کرده و خواستار مجازات عاملان این جنایات شدند.
به گزارش فارس، «آنا نایستات» نفر دوم سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد: کشتارهایی که در «رقه» رخ داده، به خاطر حملات ائتلاف بین‌المللی علیه داعش تحت فرماندهی آمریکا بوده و سازمان (عفو بین‌الملل) اسناد این کشتار را به ائتلاف داده، اما آنها فقط به کشتار 77 نفر اعتراف کرده‌اند. این مقام عفو‌ بین‌الملل از ائتلاف آمریکایی خواست تا در خصوص کشتار غیرنظامیان، دست به تحقیقات بزنند و عاملان را مجازات کنند.
آنا یستات درباره ابعاد کشتار غیرنظامیان، نیز گفت که سازمان عفو‌ بین‌الملل تاکنون جسد 2521 نفر را از زیر خاک بیرون کشیده‌ است و انتظار می‌رود نزدیک به 3000 جسد دیگر همچنان زیرآوارها باقی مانده، یا در گورهای جمعی، مدفون شده باشند و بیشتر این (قربانیان) شهروندان عادی هستند.
وی در ارتباط با میزان‌ خرابی‌ها در شهر رقه نیز گفت، 80 درصد شهر رقه نابود شده است. حدود 30 هزار خانه به طور کلی ویران شده و 25 هزار خانه نیز به طور جزئی خسارت دیده‌اند.
شهر رقه 25 مهر سال گذشته، پس از چهار ماه نبرد، از اشغال داعش خارج شده و به دست کردهای مسلح تحت حمایت آمریکا، موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» افتاده است.در طول این چهار ماه مقامات آمریکایی برای اینکه قبل از رسیدن ارتش سوریه، رقه به دست کردهای مسلح بیفتد، عجله کردند و دست جنگنده‌های آمریکایی را برای ارتکاب هر جنایتی در رقه، باز گذاشتند. همین امر، باعث مرگ هزاران غیرنظامی و نابودی شهر رقه شده است. در حال حاضر سازمان‌های حقوق بشری شهر رقه را به علت حملات وسیع هوایی و نابودی تمامی زیرساخت‌های این شهر و همچنین، به علت وجود مین‌ها و بمب‌‌های به جا مانده از داعش، «شهر ویران شده» می‌نامند. به اعتقاد کارشناسان، ابعاد جنایات غرب در شهر رقه، طی سال‌های آتی آشکار خواهد شد.
تهدید اردوغان علیه کردهای سوریه
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، اظهار داشت، آنکارا در آینده نزدیک برای شکست دادن شبه نظامیان کرد، در شرق رود فرات (در سوریه) دست به عملیات می‌زند.
اردوغان در جمع نیروهای ویژه ترکیه گفت: امیدواریم که به زودی با کمک شما، لانه‌های تروریست‌ها در شرق فرات را نابود کنیم. بخش‌های وسیعی از استان‌های حسکه، رقه و دیرالزور سوریه در شرق فرات قرار دارند و کردهای تحت حمایت آمریکا نیز در این مناطق حضور دارند.
کلاه سفیدها باید بروند
نماینده روسیه در سازمان ملل حضور «کلاه‌ سفیدها» در شهر «ادلب» سوریه را یک تهدید دانست و خواستار خروج عناصر گروه موسوم به «کلاه سفیدها» از ادلب و همه مناطق سوریه شد. وی گفت: کلاه سفیدها (در ادلب) یک منبع تهدید هستند و از کشورهای غربی می‌خواهیم که آنها را از سوریه (و ادلب) خارج کنند.
به گزارش ایسنا،‌ وی افزود: تروریست‌ها باید سوریه را ترک کنند و باقی ماندن آنها در این کشور، ایده درستی نیست.