kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۳۲۲
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۵
شریعتمداری در واکنش به شکایت اخیر از کیهان:

هیئت نظارت بر مطبوعات مطابق قانون باید به 6 ماه انفصال از خدمت محکوم شود

مدیرمسئول روزنامه کیهان گفت: اگر پای رعایت قانون در‌میان باشد، به‌جای شکایت از کیهان، باید اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات یا شخصیت صادرکننده حکم علیه کیهان دست‌کم به 6 ماه انفصال از خدمت محکوم شوند.
حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با ‌اشاره به برخورد دوگانه هیئت نظارت بر مطبوعات با نشریات و شکایت از روزنامه کیهان، گفت: همه حرف ما در تیتر یکشنبه روزنامه کیهان که با تذکر و شکایت روبه‌رو شده، تأکید بر خسارت محض برجام و هشدار نسبت به تکرار همان فاجعه با تصویب FATF بود.
وی افزود: برجام، برخلاف وعده‌های پی‌درپی دولت که آن را فتح‌الفتوح می‌دانست، شرایط اقتصادی کشور را ده‌ها گام به عقب برد و با FATF آن‌گونه که از شواهد و  متن آن پیداست، باید منتظر چند گره کور دیگر باشیم.
شریعتمداری تأکید کرد: اقدام کیهان در انطباق کامل با ماده ۵ قانون مطبوعات است و مطابق ماده ۴ قانون مطبوعات، هیچ مقام دولتی و غیردولتی حق ندارد برای چاپ و یا جلوگیری از چاپ مطالب منطبق با این قانون به مطبوعات فشار بیاورد.
مدیر مسئول روزنامه کیهان تصریح کرد: تبصره یک ماده ۵ تأکید می‌کند که تخلف‌کنندگان از این دو ماده ۵ و ۴ قانون مطبوعات به انفصال خدمت از شش ماه تا دو سال محکوم می‌شوند، لذا اگر پای رعایت قانون درمیان باشد، به‌جای شکایت از کیهان، باید اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات و یا شخصیت صادرکننده این حکم علیه کیهان حداقل به شش ماه انفصال از خدمت محکوم شود.
وی ادامه داد: هنوز به ما نگفته‌اند که به کدام بخش از تیتر کیهان اعتراض دارند، ما تیتر زده بودیم؛ دلار با برجام ۱۸ هزار تومان شد و پرسیده بودیم با FATF چند می‌شود؟
شریعتمداری گفت: سؤال این است که کجای این تیتر خلاف واقع است؟ آیا دلار به ۱۸ هزار تومان نرسیده بود؟ و آیا با تصویب FATF این روند ادامه پیدا نمی‌کند؟
مدیرمسئول کیهان خاطرنشان کرد: از نمایندگان موافق FATF بپرسید که چند نفرشان متن لوایح چهارگانه را خوانده‌اند و آیا از فاجعه‌ای که با تصویب این لوایح در پیش است خبر دارند؟ نوع برخورد آنها و نوع اظهارنظرشان نشان می‌دهد که از این ماجرا اطلاع چندانی ندارند.
شریعتمداری اظهار داشت: اما نکته دیگر، برخورد دوگانه هیئت نظارت بر مطبوعات است، الان مطبوعاتی هستند که به رسول اکرم(ص) اهانت می‌کنند و مقدسات را زیر سؤال می‌برند و  در ماجرای مشهد، بین ایران و عراق آن هم در شرایط حساس کنونی فتنه‌انگیزی می‌کنند و آشکارا از خط سازش حمایت می‌کنند و سیاست‌های رسما اعلام شده آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران را تبلیغ و ترویج می‌کنند، اما چه کسی با آنها برخورد می‌کند؟
شریعتمداری تأکید کرد: آیا باید با آنها برخورد کرد یا کیهان که یک هشدار منطبق با قانون داده است.
مدیرمسئول کیهان در پایان گفت: آقایان برای اینگونه شکایت‌ها باید یک شعبه از دادگاه بلخ تأسیس کنند.
پایین آمدن آستانه صبر
همچنین رضا شکیبایی سردبیر روزنامه وطن‌امروز که هیئت نظارت از این روزنامه نیز شکایت کرده، درباره این ماجرا گفت: پس از تصویب یک لایحه خلاف امنیت ملی در مجلس، حالا رسانه‌‌های منتقد نیز در دستور کار برخورد و تنبیه قرار گرفته‌‌‌اند. در واقع به نظر می‌رسد نه‌تنها توصیه‌‌های دلسوزانه علما، مراجع تقلید، کارشناسان و اقتصاددانان درباره تبعات ضدامنیتی این لایحه شنیده نشد و CFT به تصویب رسید، بلکه حالا مشخص شده این جماعت حق انتقاد و اعتراض را نیز برای جامعه گسترده منتقدان به‌رسمیت نمی‌شناسند. شکیبایی با ‌اشاره به اینکه آستانه صبر حامیان دولت در هیئت نظارت بر مطبوعات پس از آبروریزی‌‌های اخیر دولت به‌ویژه در حوزه سیاست خارجی، بسیار پایین آمده است گفت: حتی مواردی مانند تیتر یک روزنامه را نیز که در انتقاد به رویه امتیازدهی به غرب از برجام تا CFT بوده تاب نمی‌آورند و با آن برخورد قهرآمیز و گازانبری می‌کنند.
وی افزود: با توجه به سابقه هیئت نظارت در برخوردهای گزینشی و تضییق رسانه‌‌های منتقد دولت، اقدام هیئت نظارت بر مطبوعات علیه روزنامه‌‌های وطن‌امروز و کیهان، به‌واسطه ترکیب اعضای آن، یک رفتار کاملا سیاسی و جناحی است.
اعتراض
 به برخورد تبعیض‌آمیز
حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات گفت: رفتار دوگانه‌ای که در رابطه با این موضوع از ناحیه هیئت نظارت بر مطبوعات صورت گرفته نشان دهنده این است که این شورا نسبت به اینگونه مسائل جانب انصاف را رعایت نمی‌کند.
وی افزود: رفتار هیئت نظارت بر مطبوعات در این باره جای گلایه دارد و ما نسبت به رفتار این هیئت در رابطه با روزنامه‌های کیهان و وطن‌امروز و هم در رابطه با کوتاهی‌های هیئت نظارت بر مطبوعات معترض هستیم.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: متأسفانه یک بی‌عدالتی در مسائل وجود دارد که بعضا انسان نگران می‌شود و ما در حالی شاهد تذکر دادن به دو روزنامه کیهان و وطن امروز و معرفی آنها به دادگاه از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات هستیم که برخی روزنامه‌ها پیش از این مسائلی را در ارتباط ایران و عراق مطرح کرده بودند که مسائل امنیتی ما را در سطح ملی تحت تأثیر قرار داده بود و واکنشی نسبت به این رفتار آنها صورت نگرفت.
هیئت نظارت فصلی؟!
همچنین فرشاد  مهدی‌پور، مدیرمسئول روزنامه صبح نو گفت: واقعیت این است که گاهی فکر می‌کنیم هیئت نظارت بر مطبوعات جلسه‌ای تشکیل نمی‌دهد یا به موضوعی رسیدگی نمی‌کند، وگرنه تعداد حملات و حجم خرابکاری‌هایی که برخی رسانه‌ها در موضوعات مرتبط با امنیت ملّی، حیثیت انقلاب، نظام و جمهوری اسلامی می‌کنند، بسیار زیاد است.
وی ادامه داد: طی همین یک ماهه گذشته، روزنامه‌ای، تصویری را منتشر کرد که در آن، کسانی که با FATF  مخالف هستند، داعشی دانسته شده‌اند. مجله دیگری در قضیه سینما رکس آبادان، کل موضوع را زیر سؤال برده و جریان  پهلوی را از آدم‌کشی بزرگ مبرا کرده است. نشریه دیگری در ایّام عزاداری به ساحت حضرت اباعبدالله حمله کرده، ولی ما هیچ پیگیری و تذکری از جانب هیئت نظارت نمی‌بینیم. امّا به مجرد اینکه رسانه‌ای انتقادی را از مواضع دولت می‌کند شاهد این هستیم که هیئت نظارت وارد می‌شود.
مدیرمسئول روزنامه صبح نو، با بیان اینکه گویا هیئت نظارت بر مطبوعات، در یک روزهایی تشکیل جلسه نمی‌دهد و فقط در روزهای خاصی جلسه می‌گذارد، افزود: این موضوع، به‌طور مرتب در چندماه اخیر تکرار شده است.
مهدی‌پور با یادآوری اینکه هیئت نظارت بر مطبوعات، تاریخچه مفصلی دارد و برای اینکه یک هیئت فراقوه‌ای و ملّی باشد، چندبار در قانون مطبوعات تغییر وضعیت داده، گفت: حالا ممکن است بخش دولتی این هیئت، بخواهد مسیر خاصی را در پیش گیرد؛ سؤال این است که چرا سایر عناصر هیئت، فعّال نیستند.