kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۳۱۸
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴

خسارت هنگفت‌ ده‌ها هزار میلیاردی نتیجه حذف سامانه‌های اطلاعات اقتصادی(خبر ویژه)

داستان کم‌توجهی مدیران دولت به نقش و ارزش سامانه‌های اطلاعات اقتصادی در مدیریت بهینه امور، نتیجه‌ای جز افزایش قاچاق و نابسامانی در بازار نداشت. یک روز طرح شبنم در وزارت صنعت کنار گذاشته شد و روز دیگر وزیر نفت کارت سوخت را طرحی بی‌فایده خواند و گفت «کارت سوخت هیچ‌گونه تاثیری در کنترل مصرف سوخت ندارد؛ چرا ما می‌خواهیم مردم را اذیت کنیم؟» اما حالا و بعد از دو سال قرار است کارت سوخت مجدد احیا شود.

رجانیوز با اشاره به اظهارات مقامات دولتی درباره احیای کارت سوخت خودروها می‌نویسد:  نابسامانی امروز در بازار و افزایش قاچاق سوخت به تصمیم دو سال قبل وزارت نفت بازمی‌گردد. تنها دو سال بعد از توقف عجیب اجرای طرح‌های شبنم و ایران کد که نقش مهمی در جلوگیری از قاچاق کالا ایفا می‌کرد، کارت هوشمند سوخت نیز که نقش مهمی در جلوگیری از قاچاق بنزین و شفافیت عرضه و تقاضای این فرآورده نفتی ایفا می‌کند تعطیل شد. محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت 13 مهر 95 سوت پایان کارت سوخت را به صدا درآورد و گفته بود: «ابلاغیه حذف کارت سوخت از سوی رئیس‌جمهوری صادر شده و اجرای آن برعهده شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است».
ریشه این تصمیم را می‌توان در مصاحبه 7 مهر وزیر نفت در آن سال مشاهده کرد. در آن مقطع زنگنه در مصاحبه با ایسنا با تاکید بر لازم نبودن استفاده از کارت سوخت در مورد بنزین، عنوان کرده بود: چرا ما می‌خواهیم مردم را اذیت کنیم؟ این برای مردمی که مصرف معقول دارند نوعی آزار است که بگوییم حتما با کارت سوخت بنزین مصرف کنند، چرا که به طور متوسط مردم از 60 لیتر نیز بیشتر مصرف نمی‌کنند.
با این حال بلافاصله با حذف کارت سوخت الگوی مصرف بنزین تغییر کرد. تا جایی که در روز سی و یکم تیرماه سال جاری با ثبت مصرف 121 میلیون و 800 هزار لیتر در یک شبانه روز رکورد جدیدی در تاریخ مصرف بنزین کشور ثبت شد.
با این حال وزارت نفت در ادامه شفافیت‌زدایی، آمار مصرف بنزین را محرمانه اعلام کرد و این آمار تا امروز محرمانه مانده بود، اما بالاخره امروز آمار جدید از سوی دولت اعلام شد. هم‌اکنون مصرف بنزین 91 میلیون لیتر در روز است. این رقم با وجود پایان یافتن سفرهای تابستانی و کاهش ترددهای بین شهری، رشد غیرعادی را نسبت به متوسط مصرف 80 میلیون لیتر 6 ماه پیش نشان می‌دهد. اگر ادعای روزنامه دولتی ایران را مبنای محاسبه قرار دهیم که 5 هزار تومان یارانه پنهان هر لیتر بنزین است، با یک حساب سرانگشتی خسارت حذف کارت سوخت رقمی بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان به اقتصاد ملی در چهارماه اخیر بوده است.
شاید هضم و بکارگیری فناوری‌های جدید و IT محور به کار رفته در طرح‌هایی مانند شبنم، ایران کد و کارت سوخت توسط مدیران قدیمی دولت که درک دقیقی از این فناوری‌ها و همچنین مدیریت مسائل کشور در شرایط جدید با استفاده از آنها ندارند، کمی سخت و حتی نامفهوم باشد اما در کشورمان که بسیاری از مشکلات حاد آن با استفاده از این فناوری‌ها و  زیرساخت‌ سامانه‌های اطلاعات اقتصادی محسوب می‌شوند، قابل حل است، مدیران آنالوگ باید یا خود را به روز کنند یا کنار بکشند و یا جلوی تداوم استفاده از این فناوری‌ها را برای مدیریت بهینه کشور نگیرد.