kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۳۰۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۲

پاس‌کاری دیپلمات ایرانی بین فرانسه، آلمان و بلژیک

پس از حدود سه ماه از بازداشت دیپلمات ایرانی به اتهام واهی و پاس‌ دادن این موضوع از فرانسه به آلمان و پس از آن به بلژیک، این فرد در نهایت به بروکسل مسترد شد.

دوشنبه نهم مهر ماه 1397 بود که دادگاه عالی منطقه‌ای «بامبرگ» در بیانیه‌ای با‌اشاره به بازداشت «اسدالله اسدی» دبیر سوم سفارت ایران در اتریش که تیرماه به بهانه‌ای واهی و سناریوی ساختگی در آلمان دستگیر شد، اعلام کرد که ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) با استرداد دیپلمات یاد شده به بلژیک موافقت کرده است.
در همین خصوص دیروز (سه‌شنبه) 16 مهر ماه 1397 این حکم (استرداد) اجرا شد و رسانه‌ها به نقل از دادستانی آلمان از استرداد این دیپلمات ایرانی به بلژیک خبر دادند و در واقع سه ضلع مثلث این سناریوسازی یعنی فرانسه، آلمان و بلژیک که در این مدت با پاس‌کاری به هم این سناریو را ترتیب دادند و دست‌های پشت پرده این پرونده‌سازی، تکمیل شد.
دادگاه عالی منطقه‌ای «بامبرگ» آلمان در همان زمان که از موافقت خود با استرداد این دیپلمات 46 ساله ایرانی خبر داد، عنوان کرده بود که این فرد در محل مأموریتش یعنی اتریش حضور نداشته و در مرخصی به سر می‌برده و به همین خاطر از مصونیت دیپلماتیک برخوردار نیست.
11 تیر ماه 1397 بود که بلژیک و اتریش، همزمان با سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران به اروپا، اعلام کردند پنج نفر از جمله یک دیپلمات ایرانی را به ظن تلاش برای بمب‌گذاری در نشست گروهک تروریستی منافقین در پاریس بازداشت کرده‌‌اند.
در همان زمان عنوان شد که یک دیپلمات ایرانی در ایالت «بایرن» آلمان بازداشت شده و قرار است برای طی روند استرداد به بلژیک، در دادگاهی در «بامبرگ» حاضر شود.
البته این اقدام هماهنگ فرانسه و آلمان و بلژیک به احضار سفرای فرانسه، بلژیک و کاردار آلمان (در غیاب سفیر این کشور) به وزارت امور خارجه ایران منجر شد و در همین خصوص 13 تیر ماه 1397 سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه، در دیدار با سفیر فرانسه و کاردار آلمان مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به دستگیری دیپلمات ایرانی را اعلام و با تأکید بر مصونیت دیپلمات‌ها بر اساس کنوانسیون وین، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط دیپلمات جمهوری اسلامی ایران شد.
از سوی دیگر سفیر بلژیک نیز توسط دستیار مدیرکل اروپا به وزارت امور خارجه فراخوانده شد و مراتب اعتراض کشورمان نسبت به درخواست انتقال دیپلمات مزبور از آلمان به بلژیک به وی ابلاغ شد.
بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی هشتم مرداد 1397 نیز درباره وضعیت «اسدالله اسدی» گفته بود: ایشان دیپلمات جمهوری اسلامی در وین بود که در خاک آلمان و زمانی که به همراه همسر و فرزندش در مرخصی تفریحی بود، دستگیر شد و هنوز در زندان است.
دهم مهر ماه 97 نیز در پی صدور بیانیه‌ای توسط سه وزیر دولت فرانسه درخصوص اتهام ناروا واهی به این دیپلمات ایرانی مبنی بر دخالت در عملیات خرابکاری در تجمع گروهک تروریستی منافقین در پاریس بار دیگر با رد اتهامات و ادعاهای مطرح شده مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به دستگیری دیپلمات ایرانی را اعلام و خواستار آزادی فوری وی شد.
 قاسمی سخنگوس وزارت خارجه تمام ماجرا را سناریو و توطئه‌ای برای تخریب روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا خواند که در راستای اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی و با صحنه‌گردانی یک گروهک تروریستی و ضد مردمی مقیم فرانسه انجام می‌پذیرد.
به گزارش فارس سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در اسناد و مدارک موجود نقش معاندان، بدخواهان و عوامل مخرب شناخته شده در طراحی این نمایش مضحک روشن است، خواهان واقع‌بینی مقامات فرانسوی در قبال جمهوری اسلامی ایران شد و به دست‌های شوم بداندیشان که درصدد تخریب روابط کهن و دیرپای ایران و فرانسه و دیگر کشورهای موثر اروپایی هستند، هشدار داد.