kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۲۸۲
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷
رئیس‌ پلیس فتا:

متهم دستگیر شده «سکه ثامن» قصد داشت به کانادا فرارکند

رئیس‌ پلیس فتا ناجا با تشریح جزئیات دستگیری متهم پرونده سکه ثامن، گفت: صفر تا صد دستگیری این متهم با پلیس فتا بوده است.

به گزارش فارس، سردار سیدکمال هادیان‌فر در نشست خبری گفت: شرکت «سکه ثامن» فعالیت خود را از دو سال گذشته با مجوز اتحادیه طلا و جواهرات شهرستان بناب و با خرید و فروش طلای خرد آغاز کرد و بعد سکه را آغاز نمود و سایتی طراحی کرد تا بتواند به طور مجازی به خرید و فروش طلا و سکه مبادرت کند، در صورتی که سکه و طلایی در این بین مبادله نمی‌شد و هر ثامنی موضوع تبادلش 10 میلیون تومان قیمت داشت.
هادیان‌فر افزود: قبل از التهاب بازار سکه و ارز تعداد زیادی در این سایت عضو نبودند اما در سال جاری با التهابات به وجود آمده تعداد اعضای این سایت به 35 هزار نفر رسید و فقط حدود 6 هزار نفر دارای تراکنش مالی بودند. افرادی بودند به طور مثال 100 میلیون تومان سرمایه‌گذاری کرده و در کمتر از 3 ماه 7 میلیارد تومان سود دریافت کردند.
وی با ‌اشاره به اظهار نظرها درخصوص اعداد مختلف مطرح شده از جمله 10 هزار میلیارد، 12هزار میلیارد و 15 هزار میلیارد درخصوص کلاهبردای این فرد گفت: این اعداد نادرست است چرا که بیشترین تراکنش این فرد بر اساس مستندات 1700 میلیارد تومان بوده است و این اظهارنظرها از سمت ضدانقلاب و افراد خارج نشین است که ارقام نجومی را در فضای کشور رسانه‌ای می‌کنند.
رئیس‌ پلیس فتا اظهارداشت: کل افرادی که به پلیس و مراجع قضایی در این خصوص مراجعه کردند 1700 نفر بودند که هر کدام مدعی هستند مبالغی از 10 میلیون تا 10 میلیارد در این سایت سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
به گفته سردار هادیان‌فر ، عمده شکات در تهران، مشهد و تبریز بوده و البته از شهرهای دیگر نیز جزو مالباختگان بوده‌اند. وی با ‌اشاره به مصاحبه زاهدی‌فر (متهم اصلی پرونده سکه ثامن) در هنگام ورود به کشور گفت:‌ وی اعلام کرده که خودش به کشور بازگشته در صورتی که برای فرارش برنامه‌ریزی گسترده‌ای کرده بود؛ از شب 23 شهریور که از کشور خارج شد به دبی رفت و از دبی به کشور ثالث و در صدد بود به کانادا برود چراکه دو شرکت در این شهر ثبت کرده بود؛ ابتدا نیز همسرش فرار کرده بود.
هادیان‌فر با تاکید بر اینکه اقدامات بعدی در حوزه دستگیری متهم سکه ثامن در دستگاه قضایی در حال پیگیری است اعلام کرد: حساب‌های متهم این پرونده در 31 بانک کشور همچنین 80 میلیارد تومان پول نقد و برخی اموال که بخشی در حساب همسر این فرد بود ضبط شد؛ همچنین یکی از شرکت‌هایی که در خارج از کشور بود نیز به عنوان همسر این شخص ثبت شده بود. همسر این فرد نیز که به کشور ثالث فرار کرده بود از آن کشور استرداد و در فرودگاه تبریز دستگیر شد.
وی افزود: در شب 23 شهریور که مالباختگان به پلیس قضیه کلاهبرداری را گزارش کردند اقدامات فنی این پلیس آغاز شد و سرورها در مشهد و تهران توقیف و6 نفر از همدستان اصلی این فرد که حتی از فرار وی اطلاع نداشتند دستگیر شدند که هم‌اکنون در بازداشت هستند.
رئیس ‌پلیس فتا ناجا درباره طراحی این سایت گفت: بالغ بر 7 میلیارد تومان هزینه طراحی این سایت شده بود که پیچیدگی‌های خاص داشت و به عنوان الگوی جدید در حوزه کلاهبرداری مطرح است.
هادیان‌فر این نوع کلاهبرداری را مصداق پولشویی دانست و ادامه داد: بیشتر اقدامات انجام شده در این سایت مصداق قماربازی است چرا که سکه و طلایی رد و بدل نشده و فقط سود و زیان مطرح بوده است.
وی اظهارداشت: اصرار داشتیم آمدن این فرد رسانه‌ای نشود؛‌ که رسانه‌ای شد اما باید بگوییم پولی که در اختیار این فرد بود هم‌اکنون در خارج از کشور است. نزد افراد خارجی یا افراد ایرانی مقیم خارج که باید فعالیت‌های لازم درخصوص انتقال و استرداد آنها صورت گیرد.
به گفته سردار هادیان‌فر، این فرد هنگام فعالیت در این دو سال مجهول‌المکان بوده است.