kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۲۷۹
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷

برای نخستین بار در کشور سامانه حذف نیترات از آب ساخته شد

عضو هیئت علمی پژوهشکده انرژی وابسته به پژوهشگاه مواد و انرژی ایران گفت: برای نخستین بار در کشور پیل سوختی میکروبی برای حذف بیولوژیکی نیترات از آب و تولید همزمان الکتریسیته در این مجموعه طراحی و ساخته شد.

لیلا داورپناه در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: این پروژه تحقیقاتی با حمایت مالی صندوق حمایت از پژوهشگران در آزمایشگاه محیط‌زیست پژوهشگاه مواد و انرژی ایران به مدت پنج ماه در سال 95 انجام شد و در سال 96 مراحل تست و آزمون را با موفقیت پشت سر گذاشت.
وی ادامه داد‌: مدارک و مستندات این دستاورد علمی برای ثبت اختراع ملی به مراجع ذی‌صلاح ارسال شده ضمن آنکه در تلاش برای تجاری‌سازی آن هستیم.
داورپناه افزود: برای ساخت این سیستم در پژوهشگاه مواد و انرژی ایران 200 میلیون ریال هزینه شده است.
وی در تشریح خطرات نیترات و کاربرد پیل سوختی گفت: نیترات از آلاینده‌های خطرناک آب آشامیدنی محسوب می‌شود که می‌تواند در سیستم گوارش منجر به ایجاد سرطان معده شود ضمن آنکه برای زنان باردار، نوزادان و حتی سلامتی حیوانات خطرناک است.
این پژوهشگر اظهار داشت: از آنجا که نیترات در آب به صورت محلول است و روش‌های معمول تصفیه آب قادر به حذف آن نیستند؛ از این رو نیاز به روش‌های تصفیه پیشرفته‌تر دارد که قادر به کاهش آلاینده‌های محلول هستند.  وی یادآور شد: تاکنون از روش‌های فیزیکی و شیمیایی برای حذف نیترات مانند تعویض یونی، اسمز معکوس، الکترودیالیز معکوس (EDR) و جذب سطحی استفاده می‌شده است. داورپناه افزود: مطالعه علمی نشان می‌دهد که این روش‌ها دارای محدودیت‌هایی برای استفاده هستند ضمن آنکه در روش‌های فوق، نیترات فقط از آب جدا شده و پساب تولیدی حاوی غلظت بالای نیترات است که خود از معایب مهم این روش‌ها به‌شمار می‌رود. این عضو هیئت علمی پژوهشگاه مواد و انرژی اظهار داشت: پیل سوختی میکروبی (MFC) برای احیای بیولوژیکی نیترات به نیتروژن مولکولی یک دستاورد جدید علمی است که تصفیه آب حاوی نیترات و تولید همزمان الکتریسیته را انجام می‌دهد. وی ادامه داد: فرآیند جدید افزون بر مزایایی که ذکر شد در بخش صنعت می‌تواند برق تولید کند.