kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۲۶۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۴

«مشت ‌آهنین» پاسخ «ماکرون» به معترضان سیاست‌های فرانسه

تظاهرات سراسری در فرانسه که در اعتراض به سیاست‌های ریاضتی رئیس‌جمهور این کشور آغاز شده است با خشونت پلیس به جنگ خیابانی تبدیل شد.

برنامه‌های ریاضتی که تحت عنوان «برنامه‌های اصلاحی ماکرون» یک سالی می‌شود در فرانسه اجرایی شده است، اعتراض‌های گسترده‌ای را در این کشور از سوی کارگران گرفته تا کارمندان و دانشجویان به همراه داشته است. در بسیاری از مواقع اعتراضات با دخالت پلیس به خشونت کشیده شده است. روز سه‌شنبه نیز قربانیان سیاست‌های ریاضتی ماکرون، در شهرهای مختلف این کشور تظاهرات کردند. منتقدان ماکرون را متهم می‌کنند با سیاست‌های خود در درجه اول منافع شرکت‌ها و لایه‌های مرفه جامعه را در نظر دارد نه مردم عادی را.
طبق گزارش‌هایی که منتشر شده، صد‌ها هزار نفر روز سه‌شنبه و پس از تعطیلات‏، در شهر‌های بزرگ و کوچک فرانسه به نشانه اعتراض دست به تظاهرات زده‌اند. این اعتراضات در برخی شهرها به خشونت کشیده شده و این وضع در شهرهای نانت و پاریس، از جاهای دیگر بدتر است.
تصاویر نشان می‌دهند، پلیس ضد شورش برای جلوگیری از خارج شدن کنترل اوضاع از دستش، به سرکوب تظاهرکنندگان روی آورده و شماری از مردم را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده است. تعدادی مجروح شده و گروهی نیز توسط پلیس دستگیر و روانه زندان شده‌اند. تصاویر منتشر شده از تظاهرات اتحادیه‌های کارگری در فرانسه حاکی از آن است که پلیس با گاز‌اشک‌آور و باتوم با تظاهرکنندگان برخورد می‌کند. اتحادیه‌های کارگری فرانسه که خواهان برگزاری این تظاهرات شده‌اند خواستار «بیداری وجدان‌ها» و محکوم کردن سیاست‌هایی شده‌اند که «اساس جامعه را نابود کرده و به نابرابری‌ها دامن زده است.»
برگزاری مانور ضد تروریسم
همزمان با این اعتراض‌های خونین، پلیس ویژه فرانسه در شهر «لیون» مانور ضد‌تروریسم برگزار کرد. در این مانور حدود 260 مامور پلیس و 300 نفر دیگر مشارکت داشتند. به گفته مقامات فرانسوی، این تمرین نشان داد واحدهای مختلف چگونه می‌توانند اقدامات، تجهیزات و تخصص خود را در زمان مواجهه با یک تهدید امنیتی هماهنگ کنند.در این سناریو، یک گروه از «تروریست‌های فرضی» تعداد زیادی از تماشاگران فوتبال را در ورزشگاه لیون با مواد منفجره و مسلسل به قتل رساندند. سپس نخستین گروه از نیروهای ویژه‌، بی‌آر‌آی، مهاجمان را وادار به عقب‌نشینی کردند و مهاجمان هنگام عقب‌نشینی تعدادی از مردم را به گروگان گرفتند.گروه دوم از نیروهای ویژه پلیس فرانسه بر باقیمانده مهاجمان فائق آمدند. گفتنی است فرانسه یکی از اصلی‌ترین بازیگران فتنه داعش در سوریه بود و تلاش زیادی کرد با حمایت از تروریست‌ها بشار اسد را ساقط کند اما ضمن شکست کشورش را تبدیل به جولانگاه تروریست‌های بازگشته از سوریه کرد.