kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۲۶۵
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۴

بایکوت خبر قتل «خاشقجی» در روزنامه‌های انگلیسی/ ویکی لیکس: پای دلارهای سعودی در میان است

سایت افشاگر«ویکی‌لیکس» دریافت پول از عربستان را دلیل کم‌توجهی رسانه‌های انگلیسی به قضیه ناپدید شدن «خاشقجی» خبرنگار عربستانی منتقد حکومت سعودی، عنوان کرده است. روز دوشنبه هیچ یک از روزنامه‌های انگلیسی به خبر قتل فجیع خاشقجی در کنسولگری عربستان در اسلامبول نپرداخته بودند.
سرویس خارجی-

با وجود آنکه ناپدید شدن و احتمال قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در اسلامبول به خبر اول رسانه‌های بین‌المللی در یک هفته اخیر تبدیل شده است اما رسانه‌های اصلی انگلیس در صفحه نخست خود به این ماجرا نپرداخته‌اند. ویکی لیکس جزئیاتی از دلایل این امر را افشا کرده است. به گزارش فارس، سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» با حمله به روزنامه‌های انگلیسی طی توییتی به این نکته ‌اشاره کرده است که «هیچ یک از روزنامه‌های انگلیسی در صفحه اول نسخه روز دوشنبه خود، درباره جمال خاشقجی روزنامه‌نگار ناپدید شده و منتقد حکومت سعودی مطلبی چاپ نکردند.»
به نوشته سایت شبکه خبری راشاتودی، ویکی‌لیکس همچنین اعلام کرده رسانه‌های انگلیسی همگی از سعودی‌ها پول می‌گیرند. علاوه‌بر ویکی‌لیکس، برخی کاربران توییتر نیز عکس‌العمل روزنامه‌های انگلیس به قضیه خاشقجی را با عکس‌العمل متفاوت آنها به برخی خبرهای دیگر درباره خبرنگاران، برای مثال «آرکادی بابچنگوم» خبرنگار روسی مقایسه کردند. برخی روابط نزدیک عربستان با دولت انگلیس را دلیل سکوت رسانه‌های انگلیسی در موضوع خاشقجی عنوان کرده‌اند.
راشا تودی در ادامه نوشت: در سال ۲۰۱۶ خبرنگاران بدون مرز گزارشی را منتشر کردند که شامل اطلاعاتی درباره جزییات اقدام عربستان در شکل دادن مطالب رسانه‌های خارجی در راستای تصویرسازی بین‌المللی مثبت از پادشاهی سعودی بود.
چتم هاوس: مقصر آمریکاست
از سوی دیگر اندیشکده چتم هاوس، برخورد عربستان با جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد عربستانی را مصداق برنتافتن مخالفان، آزادی عمل و مصونیت ولیعهد عربستان با پشتوانه چراغ سبز آمریکا خواند. در یادداشت منتشر شده در پایگاه این اندیشکده آمده است: «تشکیلات حاکم بر عربستان ناراضیان در داخل و خارج را برنمی‌تابد. درواقع، آزادی عمل بی‌حد و حصری ناشی از سیاست واشنگتن در قبال ریاض موجب ایجاد مصونیت برای عربستان شده است. شرکای بین‌المللی این پادشاهی فشار چندانی بر سیاست‌های داخلی یا خارجی ریاض اعمال نمی‌کنند.»
دولت آمریکا از نقشه بن سلمان خبر داشت
روزنامه «واشنگتن پست» نیز در گزارشی به همین موضوع پرداخته و نوشته: «سازمان اطلاعات آمریکا تماس‌های مسئولان سعودی را زیر نظر داشته و در جریان اقدامات آنها برای بازداشت جمال خاشقجی قرار گرفته بود. رصد تماس‌های رد و بدل شده میان مسئولان سعودی نشان می‌دهد که آنها قصد فریب خاشقجی و کشاندن او به کنسولگری عربستان و سپس بازداشت او را داشته‌اند.»
این 15 قاتل!
اما بعد از ماجرای ناپدید شدن خاشقجی، تصاویر ۱۵ شخص از اتباع سعودی منتشر شد که یک ساعت پیش از ورود خاشقجی به کنسولگری وارد شده و سه ساعت پس از ورود خاشقجی از کنسولگری خارج شدند. یک فعال رسانه‌ای مستقر در واشنگتن با بررسی هویت این ۱۵ نفر دریافته است بسیاری از آنان افراد نزدیک به رژیم آل‌سعود و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی هستند.
یکی از این افراد «محمد سعد الزهرانی» نام دارد که از محافظان نزدیک بن سلمان است و قبلا در تصویری همراه با بن سلمان دیده شده است و به نظر می‌رسد وی از گاردهای محافظ سلطنتی است. فرد دیگر «ثائر غالب الحربی» است که برای دفاع از کاخ بن سلمان در برابر حمله ماه اکتبر سال گذشته(مهرماه96) ترفیع درجه گرفت و سرهنگ شد.
مشاور ویژه بن‌سلمان در میان قاتلان
برخی گزارش‌ها نیز حاکی است سعود القحطانی مشاور ویژه محمد‌بن‌سلمان ولیعهد عربستان هم از جمله اعضای گروه امنیتی سعودی بود که همزمان با حضور خاشقجی در کنسولگری عربستان در اسلامبول وارد آنجا شد. از سوی دیگر دادستانی کل ترکیه تصمیم دارد علیه هفت نفر که در ناپدید شدن خاشقجی دست دارند، اقامه دعوی کند.
همزمان شبکه تلویزیونی الجزیره نیز وارد عمل شد و گزارش داد اطلاعاتی که سازمان‌های امنیتی ترکیه به دست آورده‌اند نشان می‌دهد به محض ورود جمال خاشقجی به ساختمان کنسولگری عربستان در اسلامبول ترکیه، از همه مراجعه کنندگان خواسته شد ساختمان کنسولگری را ترک کنند.
 نیویورک تایمز هم تاکید کرد که یک تیم ۱۵ نفره از سوی مقام‌های ارشد عربستان ماموریت داشتند در کنسولگری این کشور در ترکیه منتظر ورود جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، شده و وی را به قتل برسانند.
قتل نزدیکان خاشقجی
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی «المسئله» از انتشار اخباری مبنی بر کشته شدن برادر جمال خاشقجی و همسر برادر وی خبر
 داده است.
این پایگاه نوشت: طبق اخبار برخی روزنامه‌های عربی، چند نقابدار به منزل احمد خاشقجی، برادر جمال خاشقجی حمله کرده و وی را کشته‌اند. جسد وی در حالی که سرش به شکل وحشیانه‌ای بریده شده، شناسایی شده است.
 همسر وی هم بر اثر ضربات خنجر به سینه‌اش، به قتل رسیده است. تا عصر دیروز منبع دیگری این خبر را تایید نکرده بود.