kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۲۵۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۴
مشاور وزیر نفت:

نیمی از یارانه بنزین به ثروتمندان اختصاص می‎یابد

مشاور وزیر نفت با ‌اشاره به یارانه عظیمی که به بنزین تعلق می‌گیرد، گفت: نیمی از یارانه بنزین به دهک‎های پردرآمد جامعه اختصاص می‌یابد.

محسن دلاویز با ‌اشاره به اینکه روزانه ۳۵ میلیون دلار یارانه پنهان به بنزین اختصاص می‌یابد، اظهار داشت: در شش ماه نخست امسال، بیش از 5/5 میلیارد دلار یارانه به بنزین تعلق گرفته که چنین رقمی، آن هم در شرایط اقتصادی فعلی کشور به هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست.
به گزارش وزارت نفت، وی با بیان اینکه قیمت پایین بنزین در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه، به قاچاق آن دامن زده است، افزود: به واسطه قاچاق سود عجیبی از جیب مردم نصیب عده‌ای خاص می‌شود.
مشاور وزیر نفت گفت: نیمی از یارانه بنزین به دهک‌های ثروتمند جامعه اختصاص می‌یابد. بی‌شک اگر برای مردم تبیین شود که قیمت کنونی بنزین چگونه در ترویج این بی‌عدالتی نقش داشته است ملت فهیم ایران در اصلاح قیمت‌گذاری‌سوخت همراهی خواهند کرد و از این چالش که تبعات منفی آن رو به افزایش است عبور می‌کنیم.
دلاویز به آخرین آمار اعلام شده درباره میزان مصرف انرژی در بخش‌های مختلف ‌اشاره و بیان کرد: در سال ۹۴ معادل ۳۰۴ میلیون بشکه نفت خام در بخش حمل‌ونقل مصرف شده است.
وی این میزان مصرف را با در نظر گرفتن سرانه پایین مالکیت خودرو در ایران نامناسب عنوان کرد و گفت: میانگین مصرف بنزین خودروها در اروپا حدود پنج لیتر (در هر ۱۰۰ کیلومتر) است و قرار است تا سال ۲۰۲۱ به 4/1 لیتر برسد، در حالی‌که خودروهای داخلی 7/7 لیتر (در هر ۱۰۰ کیلومتر) بنزین مصرف می‌کنند و برخی خودروهای داخلی آشکارا مصداق اتلاف سوخت هستند.
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اضافه کرد: در ترکیه با جمعیت تقریبا مشابه ایران روزانه هشت میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود و ما در حال رسیدن به مرز ۱۰۰ میلیون لیتر مصرف روزانه هستیم!
دلاویز با تاکید بر الزاماتی از جمله احیای کارت سوخت به اقدام‌های دولت برای افزایش تولید بنزین، ادامه داد: در همین چند سال اخیر به واسطه افزایش ظرفیت پالایشی کشور تولید روزانه بنزین از حدود ۶۰ میلیون لیتر به بیش از ۹۰ میلیون لیتر افزایش یافته است؛ اما مصرف به‌طور مستمر از تولید سبقت می‌گیرد و مگر چقدر می‌توان پالایشگاه ساخت و بر میزان تولید بنزین اضافه کرد؟
احیای کارت سوخت از قاچاق بنزین جلوگیری می‌کند
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: احیای دوباره کارت سوخت برای جلوگیری از قاچاق و مصرف بی‌رویه سوخت نقش‌آفرین است.
اسدا... قره‌خانی در مصاحبه با رادیو با بیان اینکه احیای کارت سوخت از مدت‌ها قبل در رسانه‌ها مطرح شده است، اظهار داشت: بالا رفتن مصرف سوخت به‌دلیل افزایش سفرهای تابستانی نبوده است.
وی با ‌اشاره به اینکه بعد از تعطیلات تابستانی به علت افزایش نرخ ارز، قاچاقچیان به فکر قاچاق سوخت به کشورهای همسایه شرقی و جنوبی افتادند، ادامه داد: احیای کارت‌های سوخت عامل کاهنده قاچاق این کالای با ارزش است.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با‌ اشاره به اینکه در لایحه بودجه استفاده از کارت سوخت یا افزایش نرخ سوخت رای نیاورد و حذف شد، بیان کرد: برای احیای دوباره کارت‌های سوخت هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است.
قره‌خانی با تاکید بر اینکه احیای دوباره کارت سوخت برای جلوگیری از قاچاق و مصرف بی‌رویه سوخت نقش‌آفرین است، گفت: بهره‌گیری از کارت سوخت در سال 88 به عنوان یک تجربه موفق بوده که بستر و زمینه استفاده از آن در جامعه فراهم شده است.