kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۱۷۲
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۸
یادداشت 2 سناتور آمریکایی در سی‌ان‌ان

مشارکت آمریکا در جنایات آل‌سعود در یمن باید متوقف شود

دو سناتور دموکرات آمریکایی طی یادداشتی، پایان همدستی آمریکا را در فاجعه انسانی یمن خواستار شدند.

رسانه‌ها و سیاستمداران آمریکایی به شدت علیه حمایت‌های «دونالد ترامپ» از عربستان در جنگ یمن، موضع‌گیری کردند. به گزارش صدا و سیما، دو سناتور دموکرات آمریکایی طی یادداشتی، که در سی‌ان‌ان هم منعکس شد، ضمن انتقاد از دولت ترامپ به خاطر مشارکت در نبرد یمن، پایان همدستی آمریکا را در این فاجعه انسانی خواستار شدند. به گزارش پایگاه اینترنتی سی. ان. ان، «الیزابت وارن» سناتور دموکرات از ایالت ماساچوست و «رو کانا» سناتور دموکرات از ایالت کالیفرنیا در یادداشت خود، از سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا در همدستی با عربستان علیه یمن انتقاد کردند و خواستار پایان همدستی آمریکا در فاجعه انسانی این کشور و توقف استفاده از سلاح‌های ساخت آمریکا در کشتار یمنی‌ها شدند.
در این یادداشت آمده است: «اوت (مرداد) امسال، وقتی که ائتلاف تحت رهبری عربستان حمله‌ای هوایی را به یمن انجام داد و جان 40 کودک بی‌گناه را گرفت، جهان با وحشت نظاره‌گر آن بود. این کودکان که زیر 10 سال بودند وقتی که اتوبوس حامل آنها در راه مدرسه بمباران شد، جان باختند. سلاح ‌های استفاده شده در این بمباران مرگبار، ساخت آمریکا بوده است»
طبق این گزارش، این اولین بار نبود که چنین حادثه‌ای رخ می‌داد؛ در ماه ژوئن(خرداد) نیز حملات هوایی به کلینیک پزشکان بدون مرز یمن صورت گرفت. کاملا هم مشخص بود که این یک مرکز پزشکی است ولی باز هدف حمله قرار گرفت. در آوریل(فروردین) نیز 20 غیرنظامی که بیشتر آنها از یک خانواده بودند، در یک جشن عروسی در شمال غرب یمن کشته شدند. در نتیجه جنگ یمن تاکنون دست ‌کم 10 هزار یمنی کشته، بیش از دو میلیون نفر بی‌خانمان شدند. علاوه بر آنها، 22 میلیون نفر نیز به کمک‌‌های بشر دوستانه نیاز
 دارند.
این دو سناتور آمریکایی در ادامه یادداشت خود نوشتند: «این فاجعه انسانی یک شبه اتفاق نیفتاده، بلکه بیش از سه سال است که ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان و امارات عربی متحده در حال بمباران یمن به عنوان بخشی از نبرد نیابتی هستند. در طول این مدت، آمریکا نیز بی‌سرو صدا در حال انتقال اطلاعات و مشاوره‌های نظامی به ائتلاف تحت رهبری عربستان است. دولت ما همچنین در آسمان‌ به جنگنده‌های ائتلاف سعودی سوخت می‌رساند. دولت ما به این ائتلاف کمک می‌کند و مشاوره می‌دهد. دولت ما اجازه فروش بمب‌‌ها و موشک‌های ساخت آمریکا را که ائتلاف در این جنگ استفاده می‌ کند، داده و تصویب کرده است.» این دو سناتور نوشتند ما نمی‌توانیم چشمان خود را به روی اقدامات ائتلاف سعودی، یا نقش خودمان را در درد و رنج مردم یمن ببندیم. در پایان این یادداشت آمده است: «بحران در یمن در حال وخیم شدن است و آمریکا می‌‌تواند در این زمینه اقدامی انجام دهد. ما می‌توانیم ائتلاف سعودی را مسئول این ماجرا بدانیم. ما می‌‌توانیم از تمامی جناح‌‌های درگیر بخواهیم تا خشونت را متوقف کنند. ما می‌‌توانیم از مذاکرات صلح «مارتین‌گریفیتس» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن حمایت کنیم. مردم یمن رنج می‌‌برند و آمریکا به جای حمایت از بمباران‌‌های بیشتر، می‌تواند به تحقق صلح در منطقه کمک کند. کنگره، در این زمینه مسئولیت فوری بر عهده‌دارد.»