kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۰۶۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۳

نخست‌وزیران پیشین پاکستان در دادگاه به اتهام خیانت

دادگاه عالی «لاهور» دو نخست‌وزیر سابق این کشور را به اتهام خیانت به کشور، احضار کرد.



«نواز شریف» نخست‌وزیر سابق، و «شاهد خاقان عباسی» نخست‌وزیر اسبق پاکستان متهم به «خیانت» شدند. این اتهام را دادگاه عالی لاهور به دو مقام بلندپایه سابق نسبت داده است.
به گزارش ایسنا، نوازشریف متهم است که به طور ضمنی، سرویس اطلاعاتی پاکستان را در حملات تروریستی سال 2008 «بمبئی» دخیل دانسته است. نوازشریف در گفت‌وگو با روزنامه «داون» سرویس‌های اطلاعاتی پاکستان را به «بستن چشم‌های خود در برابر حملات تروریستی بمبئی» متهم کرده بود.
یکی از روزهای سال 2008 حدود 10 منطقه بمبئی شاهد حملات تروریستی بوده است. این حملات که برخی نیز به طور همزمان صورت گرفته بود، 195 کشته و 300 مجروح برجای گذاشته بود.
دولت هند هنوز هم سرویس‌های اطلاعاتی پاکستان را مقصر این حملات می‌داند، اما اسلام‌آباد هرگونه ارتباط با این حملات تروریستی را رد کرده است.
علاوه بر نوازشریف، «شاهد خاقان عباسی» هم که به مدت هشت ماه نخست‌وزیر پاکستان بوده است، به خاطر اینکه به نوازشریف مجوز داده بود تا با روزنامه «داون» این مصاحبه جنجالی را انجام دهد، به خیانت متهم شده است. در آن زمان نواز شریف به‌خاطر فساد، تحت بازجویی بوده است.
علاوه بر این دو نخست وزیر سابق، «سیرل آلمیدا» خبرنگار روزنامه داون، که این مصاحبه را ترتیب داده بود، هم تحت تعقیب قانونی قرار گرفته است.قرار بود این سه نفر دیروز در جلسه دادگاه عالی در لاهور حاضر شوند و به پرسش‌های قاضی پرونده‌، پاسخ بدهند.